Ferie!!!

Noen praler rundt og viser oss hva sommer, ferietid og penger kan brukes til. Det er høye stetteglass, reiser, festivaler, og middager på restaurant. Andre leter i søppeldunkene etter flasker de kan pante for å ha litt ekstra mat på bordet. De som hevder vi har et samfunn med små forskjeller bør se litt bedre rundt seg. Kanskje se litt utenfor egen omgangskrets.

Jeg har ikke tenkt å moralisere overfor de som nå gleder seg til en etterlengtet ferie de har sett frem til  og spart til lenge.  Jeg starter selv ferien om få timer, og kommer til å løfte stetteglasset i kveld med verdens beste samvittighet.

Fattigdomskrisa må løses politisk og ikke ved at de som av ulike grunner har stram økonomi må stå med lua i handa å tigge om almisser.  Vipps gjerne av din overflod til mennesker som har mindre enn deg. Det er flott at medmennesker hjelper hverandre. Men jeg ønsker meg ikke et samfunn hvor de nederst ved bordet er avhengig av almisser for å leve et verdig liv. Mennesker som har nok utfordringer fra før bør få slippe den belastningen.

Ferie er å gjøre noe annet. Enten vi har full bankkonto og vurderer om vi skal emigrere til Sveits eller vi har et slunkent feriebidsjett i sommer må vi unne oss noen gode opplevelser. Det går an å ha en fin ferie, en fin sommer også med stram økonomi. Det gjelder å se mulighetene mer enn begrensningene.

Monica for eksempel skal på kontroll på kreftavdelingen på sykehuset. Ingen lystelig opplevelse. I forkant er man engstelig for resultatet og kanskje for prøver som skal tas. Monica har bedt med seg venninnene og kaller det for roadtrip. En roadtrip med gode venninner høres mye koseligere ut enn kontroll på kreftavdelingen.

Det var innleggene til  Aud Marit og Monica som fikk frem refleksjoner hos meg i dag.

I ettermiddag starter jeg ferie. Jeg gleder meg! Jeg håper å kunne fylle bloggen med gode ferieopplevelser som ikke koster for mye, ja som kanskje er nesten gratis.  Det gode liv er jo stikkordet for livet i Drømmehuset. Det gode liv behøver ikke koste så mye. Følg bloggen videre så vil du se det.

2 kommentarer
      1. Vel, det ble dyre solbriller….
        Jeg ser at både årer og påhengsmotor tas i bruk.
        Mulig han litt distré gikk ut av butikken med solbrillene i hånda. Men da går man tilbake og betaler når du opplever hva som har skjedd. Du fjerner ikke prislappen og stapper solbrillene i kofferten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg