Fikk sparken.

Så har nok en minister vært nødt til å rydde kontoret og gjøre seg klar til å levere nøkkelkort og stafettpinne videre.
I motsetning til de fleste andre ministre som har gått er ikke meldingen fra statsministeren at Ministeren har valgt å trekke seg fra stillingen men tvert i mot Jeg har kommet frem til at Kjerkol bør gå av som statsråd. Tydeligere kan ikke en statsminister meddele at en statsråd har fått sparken. Tydeligere kan det ikke formuleres at Ingvild Kjerkol ikke var enig i den beslutningen. Den dama gikk ikke frivillig!

På en måte føler jeg litt med Kjerkol i dag. Jeg vet litt om hvordan det er å være en temperaturfull kjerring og føle seg urettferdig behandlet.  Håper du smelte døra riktig hardt da du forlot kontoret til Jonas. Så hardt at diplomene hans fra alle de flotte universitetene ristet på veggen og  statuen for “snilleste gutt” ramlet ned fra sin plass i bokhylla.
Jeg tror Kjerkol er ei sånn dame som kan smelle med dører, og noen ganger sier det mer enn mange ord.

Så en bønn til Kjerkol hvis hun skulle slumpe til å lese dette. Tråkk ikke for hardt på gassen hvis du har tenkt deg oppover E6, den korteste veien i ettermiddag. Det er ikke verdens undergang at du ikke lenger har en master eller en ministerpost. Du har fremdeles fast plass på stortinget. Du har mann, barn og bikkje som er like glad i deg uansett grad og tittel.

Jeg tror det som knekte Kjerkol er total mangel på ydmykhet. Steil og stri nekter hun å innrømme feil eller legge seg flat. Litt mer ydmykhet, innrømmelse av feil, annerkjennelse av at nemda som har vurdert masteren har rett….
Det er ikke alltid det lønner seg å være stri og tøff. Noen ganger kan det være lurt å innse at man selv kan ha noen feil og mangler.

Jeg kommer ikke til å sørge over Kjerkol sin avgang. Jeg har ikke likt helsepolitikken hun fører. Det der at en hver må ta større ansvar for egen alderdom og egen helse…. Det er klart vi har et stort ansvar selv. Men det at man mener at vi skal innrette livene våre fra vi er rundt 60 så det blir rimeligere for omsorgstjenestene å ta seg av oss når vi blir eldre…. Selge eneboliger og flytte i lettvinte leiligheter med butikk, apotek og legekontor i førsteetasje sammen med andre likesinnede.  Sentralisering og sykehusnedleggelser – eller i det minste utarming av helsetilbud på de mindre sykehusene….
Nei jeg sørger ikke over Kjerkols avgang.

Blir spennende å se hvem som overtar ministerposten. Noen har lansert Camilla Stoltenberg. Det har ikke vært en AP regjering uten en Stoltenberg siden Trygve Brattelis andre regjering takket for seg i januar 1976.
Andre lanserer Jan Christian Vestre.
Jeg vil heller ha Camilla Stoltenberg enn Vestre, men det må da finnes flere flinke helsepolitikere, også i regjeringspartiene.

 

 

 

16 kommentarer
    1. Skal bare se at det dukker opp en kandidat fra Senterpartiet, en veterinær med navnet Doktor Dyregod, 😉

      1. Selvsagt ikke moro å måtte gå. Men med litt mer ydmykhet tror jeg det kunne ha vært unngått. Innrømmet feil, lagt seg litt flat. Jeg skjønner at hun ikke er typen til det, og det kan jeg ha forståelse for, men det hadde vært smart.

    2. Etter at du la frem det T.Giske -alternativet i går, begynte sannsynlighetskurven min faktisk å dra merkbart i retning av at hun kunne ha en sjanse til å få rodd det i land ved å være kompromissløs nok – kombinert med at Støre viste seg veik nok..
      Når han nå fremsto såpass beslutningsdyktig som på den pressekonferansen, så tenker jeg jo at dette overveiende sannsynlig er grunnet i at de allerede hadde nailet en etterkommer som innehar en solid tyngde og en god posjon aktelse. -Så det vil m.a.o ikke forundret meg en dritt om det neste som skjer fra den kanten er at den godeste ministeren kommer trekkende med Camilla Stoltenberg akkopagnert med en dårlig skjult selvtilfredshet *haha*.
      – Jeg er jo ingen AP -velger, men Kjerkol GJORDE i allefall noe! Om så en var enig- eller uenig i den effektiviseringen i hht å få flere i arbeid, utvidelsen av abortloven, eller whatever, så har hun nå i det minste hatt ‘baller nok’ til å legge frem forslag- og foreta beslutninger! – Det er jo langt mer enn en kan si om de øvrige i det her ministeriet, -som syntes å ha gått med hakk i plata ang. denne dyrtiden, og hvilken utfordrende situasjon landet står i, -uten at noen later til å ha fått det minste begrep om hva som kan være så himla utfordrende i et scenario der AS Norge drar penger som aldri før. -Hvilke dommedagsprofetier krydres med ‘politiske uttalelser’ av typen ‘krig er no’ fæle greier’, o.l som de kan være trygge på vil mottas uimotsagt 😛 😀

      1. Jeg trodde hun skulle ro det i land, ikke minst fordi det å være en så tydelig leder som Støre var i går er en ukjent side ved han.
        Det hotteste tipset for tiden går på Vestre som ny helseminister. Vel, da tror jeg nok jeg heller ville ha Kjerkol.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg