Fleischer Hotell….

Vi ankom bestemmelsesstedet klokka 17. Vakre Voss og ærverdige Fleischer Hotell. Og for en bygning! For en atmosfære! For et hotell! Her har det vært drevet hotell siden 1864. Dagens hotellbygg er fra 1889. En storslått bygning i sveitserstil.  Grunnleggeren av hotellet, Fredrik Lyth Ørum Fleischer solgte i 1864 Voss kirke til Voss kommuner for å finansiere hotellplanene.

Det opprinnelige hotellet fra 1864 ble utvidet i 1888, men brant bare 13 dager etter åpningen. Så ble det bygd på nytt, med tårn og balkonger slik det fremstår i dag.

Rommet vi fikk var fint med en liten salong ved vinduet og med utsikt over Vangsvatnet.  Det var godt å slappe av litt på hotellrommet før vi kledde oss om til middag.

Vi hadde bestilt rom med frokost og middag. Spent entret vi spisesalen. Hva ville vi få til middag?

Eldhusrøk krydderlaks, ovnsbakt kyllingbryst og husets vaniljeis ned marinerte jordbær hørtes absolutt ikke feil ut. Vi bestemte oss for å følge vinanbefalingene som sto i menyen. Det pleier ofte å være et lurt valg. Nå dukket riktignok aldri vinen til desserten opp, men siden den heller ikke sto på regningen sa vi ikke noe om det.

Maten var god. Fisken var nok høydepunktet. Røkelaks er ikke røkelaks, du smaker forskjell. Denne var utrolig god!!! Kyllingen var perfekt stekt. Ikke rå kjerne, og ikke for tørr. Rikelig med kjøtt, men jeg kunne kanskje ha ønsket meg litt mere potet enn de 4 settepotetene som lå gjemt under kyllingkjøttet. Jeg synes sausen var god. Gamle Gubben Grå var litt mer skeptisk siden det var “blomster” i den. (Lilla kronblader). Isen og jordbærene var også gode, men nå som jordbærene er på sitt beste trenger de i grunn ikke marinering.

.Etter middag tok vi en tur i baren. Gamle Gubben Grå fikk litt lokalt øl, og jeg nok et glass rødvin. Jeg elsker atmosfæren og de gamle møblene.  Og så brystningspanelen da! Jeg vil ha noe lignende i gangen, jeg mener “hålen” hjemme.

Vi ble ikke sittende lenge i baren. Vi er jo på kjæreste-tur. Så vi tok med oss vært vårt glass med godt innhold fra baren og gikk på rommet.

12 kommentarer

Siste innlegg