Forbrukermakt……

Isabell Raad har overtatt tronen i dag.  Jeg har krabbet meg opp på en 21.plass.  Det går fremover her i livet.

Isabell bruker sin forbrukermakt og advarer sine over 40.000 lesere om et navngitt firma.   Det er egentlig relativt rått.  Når en profilert toppblogger poster et innlegg for å advare sine følgere om et navngitt firma, så har dette alvorlige konsekvenser for dette firmaet.  Ja, i verste fall kan det bety kroken på døra for firmaet. Allerede i kommentarfeltet kommer det kommentarer fra lesere som har vurdert å bruke firmaet men som nå vurderer det. Selvsagt kommer det og kommentarer fra andre misfornøyde kunder som også vil fortelle sin historie.  Forbrukermakt på sitt beste – eller verste.

For hva har dette firmaet som arrangerte bryllupet til storesøsteren til Isabell egentlig gjort feil? Hva er årsaken til at Isabell går til det skrittet å advare andre mot å benytte seg av firmaet? Vel, det får jeg ikke helt tak i.
Isabell har aldri noensinne vært borti noe så vanvittig uprofesjonelt i hele sitt liv. Ei heller har hun opplevd at eiere har behandlet kunder/gjester så forferdelig og aggressivt som det disse menneskene behandla Isabell og hennes familie. . For å gi oss et bedre bilde av hvor ille det faktisk var, kan Isabell kort si at dama som driver firmaet utøvde vold mot søsteren til Isabell, altså mot bruden i et bryllup. . “Det sier en god del om hvor elendig “business” disse menneskene bedriver. ”

Noe mer konkret rundt hendelsen vil hun ikke utdype, men hun har filmet deler av opptrinnet og alt ligger på hennes Instagram-story.   Jeg følger ikke Isabell på Instagram, og gidder ikke bruke for mye tid på å lete opp videoklippet. Hadde volden vært ekstrem, og bildebeviset godt hadde det vel kommet på bloggen og? Jeg mener hvis hensikten var å advare flest mulig om et ekstremt dårlig og uproft firma.

Det eneste jeg konkret kan konkludere med er at det på slutten av festen ble en opphetet diskusjon mellom kunde og selskapsarrangør som endte med håndgemeng.

For lettere å sette meg inn i saken og kunne ta stilling til om firmaet er useriøst eller ikke, så ville jeg gjerne visst hva den diskusjonen dreide seg om.  Jeg ville også gjerne ha en litt mer spesifikk beskrivelse av hvilken form for vold som ble utøvd.

Når man hører at noen har brukt vold mot en annen person, så tenker de fleste av oss om slag og spark.  On blod og gørr. Alternativ til vold definerer fysisk vold som  Å slå, sparke, gi juling, ta kvelertak, riste, klype, klore, bite, lugge, vri armen, holde fast og dytte.  Jeg synes det er en grei definisjon. Jeg vil aldri, aldri forsvare bruk av vold etter den definisjonen. (Med noen unntak for selvforsvar)
Samtidig har jeg opplevd at begrepet “vold” brukes oftere og oftere nå i “De krenkedes tidsalder”
Går du helt opp i trynet på noen og argumenterer høylytt for ditt synspunkt i en opphetet diskusjon, utøves det ikke vold om den du snakker med tar armen sin og forsøker å holde deg på en armlengdes avstand.

Jeg vet ikke hva som skjedde.
Isabell lar meg ikke få vit det, selv om hun advarer på det sterkeste mot å bruke firmaet.
Å gå inn på Insta-story vil ikke gi meg svar.  Det vil vise et videoklipp av det Isabell ønsker at jeg skal se. Det viser ikke den andre partens syn på saken.

Isabell Raad er en hardt arbeidende forretningskvinne.  Hun kan gamet.  Et slikt innlegg som Isabell skriver gir lesere. Hun føyk rett opp på bloggtopplista. Jeg vil og anta at seertallet på Insta-story er bra.

Hva hensikten med å ødelegge ryktet til selskapsarrangøren er, er jeg litt mer usikker på
Isabell sto klar med mobilen og filmet opptrinnet.  Hadde det vært en litt opphetet diskusjon i bryllupet til noen av mine ville jeg ha forsøkt å hindre at så veldig mange av gjestene fikk det med seg.  Ikke stille meg opp for å filme for å tiltrekke oppmerksomhet.  Så hva var hensikten med filmingen?  Bruke som pressmiddel i en diskusjon om pris?  Forhandlinger om prisreduksjon for å unngå at Isabell Raad, influenser, poster negativ omtale om firmaet ?

Jegvet som sagt ikke.
Jeg vet bare at Isabell Raad bruker sin påvirkningsmakt til å ødelegge for et firma, og jeg får ikke helt tak i hvorfor.
Mulig familien Raad skal arrangere flere fester i den nærmeste fremtid, og at de fort kan bli ekstremt rimelige – i bytte mot en god anmeldelse av firmaet i etterkant..
Isabell Raad er forretningskvinne til ytterst på fingernegl-spissen.

16 kommentarer
    1. Nå er vel frk Raad, i likhet med de fleste som får en førsteplass på bloggtoppen, ekstremt opptatt av å ikke underdrive noen av sine opplevelser. Men er enig i at dette, der firmaene nevnes med navn, er svært, svært voldsomt. Jeg tror at selskapsfixerne som ble brukt, brukes av blant annet arabiske kunder, til f.eks. bryllup. Sånn gilkk det fram av litt ubetydelige hjemmesiden til det ene firmaet. Vi nordmenn er nok litt forsiktige i både verbalt og nonverbalt språkbruk mot de varmblodige på begge sider av Suez-kanalen, for å trekke geografien veldig sammen.
      Konklusjonen min nærmer seg din; dette var grumsete, uforståelig, og tilsynelatende unødvendig. Men vi var ikke der, da.

    2. Her mener jeg hun, som den mediebedrift hun tross alt driver, i det minste skulle ha kontaktet firmaet for å høre om de hadde noe (en kommentar) å tilføye. Slik det er gjort her, skurrer det iallefall for meg..

    3. Hmm her var det ikke mye å få noe hånd fast i. Som en tidligere nevnte, så burde det vel vært en kommentar fra bedriften. Begge kan ha hatt en dårlig dag
      Ønsker deg en fin start på uken 😍

    4. 😉ser den..såklart hun ikke godtar uansett hvor pent jeg ordlegger meg. Klart hun er redd for din skarpe tunge☺️😁Tror hun følger deg jeg☺️Hvertfall nå etter innlegget ditt i dag☺️

    5. Ikke nok med det, hun la ut fult navn og bilde av firmaeier. To min senere nevner hun hvor opptatt hun er av personvernloven «me ekje dum»..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg