Forskjeller…

I dag leste jeg en artikkel i Aftenposten fra jeg tror det var forrige helg. Jeg ligger ofte litt på etterskudd med avislesinga. Men denne artikkelen viser så utrolig godt hvorfor jeg vil verne om velferdsstaten og et samfunn med små forskjeller.

Historien er sann. Den er fra i år, altså vår tid. Og den er fra vårt naboland Russland.

I Russland bor det en norsk familie. Jeg mener det var Aftenpostens korrespondent i landet.  Kvinnen i familien og hushjelpen deres er omtrent jevngamle, i midten av trettiåra.  De blir begge to smittet med koronaviruset, antakelig av hverandre, for de ble syke omtrent samtidig.

Men der stopper likheten.

For mens den norske kvinnen en måned senere ikke har hatt feber, kun hoste og mistet smak- og luktesansen har hushjelpen  akkurat blitt skrevet ut av sykehus med permanent skade på lungene.

Den norske familien gjorde det enkelt. De bestilte hjemmebesøk fra det mest anerkjente medisinske senteret. De tok koronatest av familien. For begge foreldrene var de positive. Sønnen testet negativt. Legen på hjemmebesøk tok og blodprøver for å sjekke om de hadde forhøyede verdier på andre prøver. Så fikk de en lang liste med medisiner og vitaminer de skulle ta.  Regninga kom på 12.000 kroner, som selvsagt blir dekket av forsikringen. Null stress.

Hushjelpen tok ikke kontakt med helsevesenet.  Hun gikk på jobb. Hun er gjestearbeider fra Ukraina. Frem til hun får russisk statsborgerskap må hun betale for den helsehjelpen som er gratis for russere.  Hun tok seg ikke råd til å ta den billigste koronatesten på 200 kroner.  Ikke trodde hun det var covid-19 hun hadde heller. Så hun vandret rundt på byens apoteker med 39 i feber på leiting etter antibiotika.

Når den norske familien endelig fikk overtalt hushjelpen til å la seg hente av en offentlig ambulanse og bli kjørt til ett av de omgjorte sykehusene for korona-pasienter hadde hun store problemer med å puste.  Det viste seg at hun hadde dobbeltsidig lungebetennelse og hadde behov for oksygentilførsel.

Hushjelpen hadde ikke råd til å la være å gå på jobb. Det er når jeg hører slike historier jeg er så glad for at jeg bor i en velferdsstat hvor vi får full lønn, også når vi er syke.  Også i Norge finnes det arbeidstakere som ikke har råd til å gå glipp av en dagslønn.

Hushjelpen trodde og at helsehjelpen ville være svært dyr og at sannsynligheten for at hun i tillegg måtte betale bestikkelser til ambulansepersonellet og andre underbetalte helsearbeidere for å få behandling. Det hadde hun erfart når hun hadde  trengt helsehjelp tidligere.

Hushjelpen fikk gratis behandling denne gangen. Moskvas myndigheter har gjort unntak for gjestearbeidere dom blir alvorlig syke med covid-19. Ikke måtte hun betale bestikkelser heller. Hun fikk oksygenbehandling et par uker.

Hun kommet til å overleve, men lungefunksjonen er redusert med 60%. Hun kan ikke arbeide på lang tid. Mest trolig vil hun ha varig nedsatt arbeidsevne.

Viruset gjør kanskje ikke forskjell på fattig og rik, men likevel rammer den de fattige hardest. De har ikke råd til å være syke, ikke råd til behandling og ikke tillit til at de får nødvendig helsehjelp hvis de oppsøker helsevesenet.

Noen ønsker at helsevesenet i Norge også skal utvikle seg i denne retningen.  Sykelønn er under stort press. Høyre vil innføre fritt brukervalg som i praksis legger markedet, altså helsevesenet, åpent for private tilbydere. Privste tilbydere som kan selge tilleggstjenester til de som trenger det – og har råd til det. Allerede i dag kan man ved de private røntgeninstituttene få MR-undersøkelse på dagen hvis du betaler selv, mens det er flere ukers ventetid på en undersøkelse betalt av det offentlige.

Rødt ønsker å reversere denne utviklingen. Vi ønsker oss ikke et todelt helsevesen. Vi ønsker oss et samfunn med små forskjeller.

5 kommentarer
    1. Ikke flere ukers ventetid på alt av CT og MR her da….kommer veldig an på diagnosen din.
      Jeg har fått på dagen, jeg.
      Men ellers liker jeg dårlig det jeg ser av mer og mer todelt helsevesen. Så; enig med Rødt der.

      1. Selvsagt får alvorlig syke CT og MR på dagen. Og ventetid varierer mye. Men det er mulig å få raskere time ved å betale selv på de private instituttene.
        Todelt helsevesen er en uting

    2. Jeg er delvis enig med deg i forhold til private helsetjenester. Men jeg tenker litt at hvordan folk bruker pengene sine er en privatsak. Jeg kjenner en dame som har fullstendig dilla på sko. Hun har sko i skap og skuffer, og nær sagt i bøtter og spann. Som den “Imelda Marcos” hun er må hun til stadighet kjøpe nye sko. En mann jeg kjenner er hektet på fiskeutstyr. Han må også kjøpe, kjøpe, kjøpe, og har fiskeutstyr de lux over alt. Å kjøpe sko og fiskeutstyr er legalt – selv om man kanskje rister litt på hodet over slik “galskap” så kritiserer man ikke de som gjør slikt. Andre er ikke fullt så ekstragavante, men spiser biff og indrefilet flere ganger i uken, skifter bil minst annethvert år, og fornyer til stadighet garderoben. Jeg kjenner et par som hver vår og hver høst leverer 10-15 svartsekker med klær til Fretex, fordi de er blitt umoderne. Da kan jeg ikke se at det er noe verre om jeg velger å bruke pengene mine på private helsetjenester. Som da jeg fikk fjernet en ondartet føflekk dagen etter at jeg ringte et privat helseforetak, i stedet for å vente i tre måneder på å bli vurdert på sykehusets hudpoliklinikk.

      1. Jeg synes det er en del forskjell på fiskeutstyr, sko og helsetjenester.
        Hva folk velger å bruke pengene sine på er irrelevant. Det er jo ikke der problemet ligger.
        Men synes du at de med penger trenger raskere helsehjelp enn de som ikke har råd til å betale for det det koster? For alle som kjøper seg rasker plass i køen, er det en som må vente litt lenger.
        Hadde alle legene arbeidet i det offentlige helsevesenet hadde ingen kunne kjøpt seg forbi køa, kjøpt seg til raskere tjenester, bedre helse og bedre behandling.
        Hvis du ser til land medet todelt helsevesen Hvor tror du de største spesialistene arbeider, i det offentlige eller i det private? Synes du det er ok at de som har mest penger skal få bedre og raskere helsehjelp?
        Det synes ikke jeg.

    3. Jeg synes alle skal ha lik tilgang på legehjelp, man skal ikke kunne betale seg fram i en kø. Jeg mener, at noen skal kunne velge andre løsninger /privat, liker jeg egentlig ikke. Det blir helt feil for meg. Håper bare man får gjort noe med køene, også hvis det private skulle forsvinne. Hvis man trenger private foretak for å få unna køen, så bør det offentlige tilrettelegge for lik tilgang til det private, ved støtte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg