Fridag…

Dagen startet med en stille morgentur med Kjøteren. Morgensola skinte fra klar blå juni-himmel, og Kjøteren og jeg hadde verden for oss selv. Deilig morgenstund.

Etter en rask frokost tok jeg med meg hekleytøyet og satt meg i kurvstolen på trammen. Nøt stillheten og den fine dagen. Jeg vet at man fra gammelt av ikke skal bedrive håndarbeid på helligdager, men å sitte slik en stille stund med et hekletøy kan da knapt kalles arbeid.  Det forstyrrer overhode ikke helligdagsfreden, og dessuten var det lenge før kirketid. (Usikker på om det ses på som formidlende omstendighet..)

Jeg ble ferdig med kjøkkenkluten jeg heklet. Ei ordentlig sommerlig fatafille. Så jeg tok en tur i vaskekjelleren. Skal 3 dager til Oslo i noen møter til uka. Bo på hotell og greier, så det er jo kjekt med noen reine klær.

Siden jeg var så godt i gang, tok jeg og vasket gulvet på kjøkkenet og på badet, før jeg tok en ny pause i kurvstolen på trammen. Et par pastellkledde småjenter fra nabolaget raste forbi på sparkesykkel, og glad barnelatter bidro til å forsterke følelsen av sommer.

Etter en liten pause på trammen så pusla jeg litt rundt. Fikk planta ut noen sommerblomster vi har sådd. De har nesten drukna i de små pottene sine ute på terrassen, så jeg er usikker på om de kan reddes. Plasserte de i et blomsterbed og håper på det beste. Jeg satte på oppvaskmaskinen, og ble i grunn fysen på no godt. Sånn 2 dager før lønning er det liksom ikke bare å dure ned på Cicle K og rane smågodthylla. Ikke var det smågodt jeg hadde lyst på heller. Men kake derimot….

Jeg bestemte me for å bake rabarbrakake. Ut i kjøkkenhagen og innhøsting fra vår noe spede rabarbraplsante. Etter å ha kuttet det opp så jeg at det var litt lite. Eller i grunn ca 1/3 av det som står i oppskriften.Men venninna mi har masse rabarbra som hun forsøker å pushe på folk. Så jeg sendte en melding til henne og spurte om å få “låne” et par tre stilker av henne.

Det fikk jeg. Så da ble det en tur opp til henne. Og da ble det jo en tekopp på terrassen hennes mens vi nøt utsikten og skravla gikk. Innen jeg kom hjem hadde klokka passert 22. Jeg har fått tak i rabarbraen, men bakinga får vente til i morgen.

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg