Jeg blar meg gjennom innlegg om russedresser, påskekyllinger og flott natur uten at jeg får den helt store inspirasjonen. Jeg stopper først hos Bunny. Han har et følelsesladet innlegg om konsekvensene av fyllekjøring. Konsekvensene for enkeltmennesker og deres familier. Gå inn og les det, det er virkelig tankevekkende og som vanlig godt skrevet.
I 26 prosent av dødsulykkene i Norge i 2020 (23 av totalt 89 ulykker) har ruspåvirkning vært en medvirkende faktor.
I disse 23 ulykkene var 29 rusede personer involvert, dette inkluderer også personer som ikke var førere.
24 personer ble drept i disse ulykkene, 3 hardt skadd, 6 ble lettere skadd og 8 kom uskadd fra ulykkene.
EU har beregnet at så mange som 6.250 av de 25.000 menneskene som hvert år mister livet på europeiske veier, dør som følge av fyllekjøring.
Rundt hvert menneske som mister livet eller blir alvorlig skadet står det en familie som og får livene sine endret.
Under begrepet lettere skadd ligger skader som er alvorlige nok for de som får de. Det er ikke snakk om skrubbsår og blåmerker. De som kommer fra en ulykke med bare slike skader går i statistikken under uskadd. Lettere skadd er skader man regner med leges så og si helt – etter hvert. Som bruddskader. Jeg tror få av de som er lettere skadd opplever den situasjonen som direkte lett.
Til tross for at vi alle vet at alkohol og andre rusmidler ikke hører sammen med bilkjøring kjøres det hver dag rundt 140.000 turer av ruspåvirkede sjåfører i Norge. Dessverre ser det ikke ut som om dette tallet er synkende.
Alkohol og bilkjøring hører ikke sammen. Den første loven som satte promillegrense for bilkjøring kom i1965. Det er godt over 50 år siden. De aller fleste som sitter bak rattet i dag har fått førerkortet lenge etter at den regelen kom. Visste ikke holder ikke som unnskyldning.
Vi på 50+ rister litt triste på hodet og tenker på fyllekjøring som ungdom som fester i helgene og de der litt slitne alkoholikerne som virkelig har problemer med alkoholen. Rusmisbrukere har vi og en formening om. Det er de andre. De slitne . De som ikke er som oss.
Tror du virkelig at 140.000 bilturer hver dag blir tatt av denne gruppen? Det tror ikke jeg.
Hva med “Lykkepillen” du tar hver morgen? Migrenetabletten? Eller det ene glasset med bobler (som kanskje ble til to) som du tok under venninnelunsjen. Det var jo bare velkomstdrinken og det er jo flere timer siden… Den ene ølen i solveggen før junior ringte og måtte hentes på trening fordi han ikke rakk bussen…
Alkohol, en god del piller og bilkjøring hører ikke sammen.
Skal vi unngå skadde og drepte i trafikken med alt det det koster av menneskelig sorg og smerte så vel som samfunnet må vi alle starte med oss selv. Hva kan jeg bidra med for å oppnå null-visjonen vi vel alle innerst inne bærer på.? Kanskje det er å la bilen stå når du har drukket.
Og husk hvis du er i tvil om du bør kjøre er svaret alltid La bilen stå!



Desverre trur eeg av vi over middels alder har ein stor del av den prosenten:-)
Det tror jeg og.
Ja, la bilen stå når du tar et glass!
Men det er jo like viktig ved tablett-inntak… Jeg har trappet opp på medisin jeg har fått beskjed om å la bilen stå – og det er nok grunner til det…
Men så har man lov å kjøre når det har gått et par dager…. jepp 🙂
Jeg tror tablettinntak er vel så stort problem.