Gå og sett deg!

Gå og sett deg! Ordførerens kommando var både høy og tydelig. Han kunne like godt sagt På plass, Sitt, Gi labb eller Rull rundt. Det er et av de groveste eksemplene på hersketeknikk jeg har vært utsatt for på lenge. At jeg som kommunestyrerepresentant blir snakket til som en hund eller et ulydig barn midt under et kommunestyremøte. Og det av selveste ordføreren der han troner på ordførerpodiet med alles øyne , både de i salen og de som fulgte møte via web, rettet mot seg.

Jeg burde ikke ha snudd og gått tilbake til talerstolen da jeg var på vei ned etter å ha fått svar på min interpellasjon.
Jeg burde ha satt meg rolig ned og heller bedt om ordet på nytt. Jeg tar selvkritikk for det. I reglementet står det:

Ved behandlingen av interpellasjoner får interpellanten og ordføreren hver ordet i inntil 5 minutter
for å fremme interpellasjonen og gi svaret. I tillegg kan interpellanten og ordføreren få ordet inntil 2
ganger, hver gang med taletid på inntil 2 minutter.

Strengt tatt hadde vi vel tatt ordet to ganger hver etter interpellasjon og svar mens jeg sto der.
Så da jeg gikk ned fra talerstolen var vel både ordføreren og jeg ferdige med våre to ganger.
Det som fikk meg til å snu og gå tilbake på talerstolen var at ordføreren der oppe fra podiet hevdet noe som var direkte feil for å undergrave min argumentasjon.
Jeg liker ikke å bli fremstilt som løgner.
Kanskje misliker jeg det enda mer enn jeg misliker å bli snakket til som en hund.

Kommentaren da jeg endelig satte meg om at dette var en lite hyggelig interpellasjon og at han håpet den neste ble hyggeligere kunne han og ha spart seg. Tåler han ikke kritikk burde han kanskje ikke tatt på seg vervet som ordfører.

Nei jeg er ikke ei hårsår kjerring som overreagerer på en sleivete kommentar. Det tyder alle tilbakemeldingene jeg har fått i etterkant både fra andre i salen og folk som så møtet på web.

Egentlig tåler jeg et tøft debattmiljø godt. Jeg har vært med en stund og har blitt hardhuda.
Men det satt andre og langt mindre erfarne politikere i den salen. Representanter som kanskje vil tenke seg om både en og to ganger før de entrer talerstolen. I det minste hvis de stiller seg kritisk til ordførerens eller hans parti sine synspunkt. Er det slik vi vil ha det? Er det demokrati hvis motstemmer trues til taushet?

Det var ikke bare jeg som fikk unngjelde for at ordføreren muligens hadde en dårlig dag på torsdag.
Så mange overtramp var det at tre representanter fra ulike partier var oppe på talerstolen og påpekte ordførers oppførsel. En av de drev direkte høytlesning av reglementet. Et reglement en så erfaren politiker som det ordføreren er for lengst burde ha lært seg.

Hersketeknikke biter ikke på meg.  Jeg tviler på at ordføreren noen gang vil oppleve meg som en hengiven og logrende hund. Jeg kommer fremdeles til å gneldre når det er noe jeg reagerer på. Kanskje glefse litt når det trengs.
Jeg møter gjerne Runar, ordføreren vår, til en frisk debatt ved kaffemaskin eller på torget. Men i kommunestyresalen under møtet håper jeg vi kan vise hverandre den respekt et slikt møte og rollene våre fortjener.

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
      1. Jeg håper han går i seg selv etter møtet, og at noen kanskje i eget parti hvisker han noen ord i øret.
        Innlegget over er og sendt som leserinnlegg til lokalavisa.

        1. Så bra at det er sendt inn som leserinnlegg til lokalavis. Det må bli noen reaksjoner i fra hans parti og at han evner å se hvordan han oppfører seg.

    1. Det synes jeg var dårlig oppførsel av en ordfører. Trist å lese.
      Spre det ut slik at han ikke gjør dette med folk som ikke har så god erfaring som deg også.
      Han var jo veldig ufin der. Dårlig oppførsel av en ordfører rett og slett…likte ikke det jeg leste.

    2. ordføraren dykkar har tydelegvis late seg inspirera av Donald Trump. Hersketeknikker er maktas (nye) stemme

      1. Jeg vet ikke hvem han har som inspirasjonskilde.
        Han var muligens tøff mot meg fordi vi kjenner hverandre og han vet jeg tåler det.
        Men det er ugreit fordi det er mennesker som ser på møtet eller sitter i salen som kan la være å gå på talerstolen eller takke nei til å stå på lister ved neste valg.
        Så har jeg tro på at ordføreren når han får tenkt seg om tar innlegget mitt til læring.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg