Livredd for å få informasjon…..

Sånn opp gjennom årene har jeg ikke latt meg engasjere stort av alle krigene og konfliktene i Midtøsten. Krig er forferdelig. Det går alltid mest ut over sivile, uskyldige mennesker. Det har alltid vært min tilnærming til Irak/Iran, Libanon, Syria og ikke minst Israel/ Palestina/Gaza. Konfliktene har en komplisert historie som går både flere ti-år, hundre-år og noen ganger et par tusen år tilbake i tid.
Det var jo strid mellom israelittene og egypterne allerede på Moses sin tid.

Men denne høsten har jeg satt meg mer inn i konflikten mellom Israel og Palestina.  Det folkemordet som skjer på Gaza og Vestbredden må ta slutt, NÅ!!!
Jeg blåser i om det var Hamas som startet. De 1200 dødsfallene er hevnet nå, med renter og renters rente. Konflikten kommer ikke til å bli noe mindre av at flere blir drept.

På torsdag holdt jeg en interpellasjon på kommunestyremøte.

Ordfører Rødt ønsker å gripe tak i engasjementet fra politikerne på møtet hos Palestinakomiteen Ringerike 6.september i år, der et stort flertall viste stor lyst til å lære mer om Palestina. Etter dette møtet har situasjonen i Gaza spesielt og også på Vestbredden blitt verre enn man kunne tenke seg til i de verste mareritt. Gazakrigen viser en brutalitet og tap av sivile menneskeliv som mangler sidestykke. Rødt har vært i kontakt med Palestinakomiteen og Den Palestinsk-Norske Forening som gjerne vil lage et opplegg for kommunestyret der historien blir presentert. Samt at det vil være et møte med en eller flere av de 150 palestinerne som bor på Ringerike og som gjennom en årrekke har bidratt i lokalsamfunnet vårt. Endelig opplegg er ikke spikret per nå. Det vil utvikles dersom dette er ønskelig fra kommunens side. Vil ordføreren ta initiativ til et slikt fag/temamøte for kommunestyret der man kan øke kunnskap og forståelse om et vanskelig tema.

Jeg ba altså om at Palestina komiteen og Den Palestinsk Norske forening skulle få komme i forkant av et kommunestyremøte å informere, slik mange andre aktører har vært og informert. Det var selvsagt i samråd med folk i Palestina komiteen at denne interpellasjonen var skrevet.

Jeg var spent på Ordførerens svar. Ville han la de få lov å komme?
Jeg tvilte. Det tror jeg de som hjalp meg å skrive interpellasjonen gjorde og. Han er fra Høyre, og ønsker nok ikke å tone noe som kan minne om side i en slik sak.

Svaret var, som ventet, nei.
Det er litt langt og litt sånt tungt politikersvar fordi dette er et formelt svar, så jeg gjengir det ikke her. Det gikk ut på at han hadde stor forståelse for Palestinernes situasjon. Følte med de og var enig i at det som skjer på Vestbredden og i Gaza er forferdelig.
Nevnte og som seg hør og bør at det og er grusomt med tapene på israelitisk side. Noe jeg ikke er uenig i. At mennesker blir drept i krig er like grusomt uansett hvilken etnisitet de har.

Så til mitt spørsmål om Palestinakomiteen og Den Palestinsk Norske forening kunne få komme og gi informasjon til kommunestyret. Der var svaret nei. Han anbefalte de i stedet å arrangere et åpent møte og invitere kommunestyrets medlemmer. Så kunne de som ønsket informasjon komme.

Svaret mitt på hans svar ble da som følger:

Takk for svar ordfører. –
Svaret ditt overrasker meg.
Det møtet Ordfører i sitt svar etterlyser var i går.
Hvor var du?
Det var et åpent møte med foredrag fra Odd Karsten Tveit i november.
Hvor var du?
Det har vært tre markeringer på torget siden 7.10.
Hvor var du?
Palestinakomiteen og Den Palestinsk Norske forening har erfart at kun et fåtall av kommunestyrerepresentantene møter opp på slike møter når det ikke er valgkamp. Det er derfor de ønsker å komme hit.
Jeg merker meg den forskjellsbehandling som her blir begått, fordi det er andre interessegrupper som har fått kommet og informert kommunestyret om saker de brenner for. DNT var her før møtet i dag. Vikingskipet, Lederen av Buskerud Bondelag, Generasjon M, Hafslund Magnora Sol A/S, USN, NorseAid og Buskerudmuseet, har alle vært her de siste årene. Noen opp til flere ganger.
Men altså ikke Den Palesinsk-norske forening og Palestinakomiteen.
Det synes jeg er trist.

Svaret fra Ordføreren på mitt svar var at jeg ikke hadde noe med å spørre om hva han brukte fritida si på. Jeg synes også det er et trist svar som egentlig ikke er en ordfører verdig.
Men reglene er slik at etter at jeg har kommet med mitt svar og han har fått svare på det er det på  tide og gå ned og sette seg igjen. Kanskje fortsetter debatten med at noen andre ønsker å ta ordet til saken. Hvis ingen ønsker å ta ordet går vi videre på sakslista.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg