Gjeeesp!

Gjesp. Jeg må bare innrømme det. Jeg er litt trøtt i dag. Satt oppe til klokka var over 02.00 i natt.
Er selvsagt super-fornøyd med valgresultatet.  Rødt gjorde sitt beste valg noensinne og får nå 8 representanter på Stortinget. 8 representanter!!!! Det er egentlig helt vilt.  For fire år siden var lykken stor da vi fikk inn 1.  Nå blir vi en stor gruppe til venstre i norsk politikk som kan være vaktbikkje for regjeringen og passe på at Jonas og gjengen ikke beveger seg for mye mot høyre.

Ja jeg skriver vi, men jeg er ikke en av dem. Ikke en vara heller.  Å ha navnet mitt på andreplass på Rødt sin liste var det nærmeste jeg kom stortinget.  Rødt fikk ikke inn noen fra Buskerud.  Boblene står fremdeles i kjøleskapet.

Men Rødt er inne med 8 representanter, godt over sperregrensa. Vi er større enn MDG, Venstre og Krf.
Bjørnar, Mimir, Seher, Sofie, Hege, Tobias, Hanne Lise og Marie kommer til å bli lagt merke til på stortinget. Og forhåpentligvis blir politikken farget av at vi har en sterk venstreside til venstre for Arbeiderpartiet.

Men nok politikk. Nå over til bloggtopplista.

Jeg har rast en plass ned, og er nå på en 11. plass. Monica Winther og Doc og Dask raste enda mer nedover lista og er under meg.  Monica kom ikke med noe nytt, og Doc og Dask skrev om ananas, valg og nudler. Er ikke det som selger, vet du.

Siden to blogger passerte meg på sin ei mot bunnen og jeg sank en plass var det altså tre blogger som passerte meg på sin vei oppover.  Martine Halvs, Kona til og Spis og Spar.

Martine Halvs gleder seg vilt til de skal flytte til USA om noen få uker.
Men det viktigste i Martines innlegg er det hun skriver om det å være alene.  At mange av oss lar være å gjøre ting fordi vi er redde for å bli alene. Det er flott å være sterke sammen, men Martine skriver at hun tror man blir enda sterkere om man også er sterk alene.

Jeg tror så mange av oss lar være å dra på den reisen fordi ingen kan bli med. At vi dropper å gjøre det vi har lyst til fordi det ikke passer for andre. At vi ikke følger drømmene våre fordi vi er redde. Kanskje ofte for å være alene eller hva andre måtte mene om oss. Men… Vi lever jo for oss selv? Tenk å gå glipp av livets reise fordi ingen kunne være med! Å droppe og gjøre det vi har lyst til fordi det ikke passa for noen andre? Å følge drømmen vår fordi vi bryr oss mer om alle andre enn om oss selv? Det er jo helt tullete! Det nekter jeg. Jeg vil heller dø med minner enn med drømmer.

Martine er en klok dame det er lurt å lytte til.

Jeg er ei sånn som lever for meg selv og ikke er så opptatt av hva andre måtte mene.  Jeg var nok ikke så modig da jeg var på Martines alder.  Men jeg dro til Kongsberg og begynte på skole der som 20 åring uten å kjenne et eneste menneske i byen. Det gikk bra. Jeg lærte mye om meg selv. Jeg ble voksen det året, og det var nok den viktigste lærdommen jeg fikk det året. Optiker som jeg utdannet meg til det året, ble jeg aldri.

Da Gamle Gubben Grå fikk ny jobb og ikke kunne bli med på eisen jeg hadde bestilt, tok jeg med meg ungene og dro alene. Jeg og tre barn fra 7 til 13 som tok tog gjennom Europa til en liten landsby på ei halvøy i Kroatia.

Jeg sa ja til å stå på ei stortingsliste selv om mange lo av meg bak ryggen min og sikkert gotter seg litt i dag.
Vel, det var gøy å prøve.  Det har gitt meg mye lærdom og noen utfordringer jeg har vokst på.  Lista vil bli tatt være på. Noe å vise barnebarna når jeg skal be de følge drømmene sine – og at det er ok, om man ikke alltid lykkes.

Kona til skiver at de har måttet avlive hunden sin etter mange års trofast følge.  Sånt er utrolig vondt.  Det blir så utrolig stille i huset når de tassende potene forsvinner.

Vi har jo hatt en del hunder, og fordi vi tar til oss omplasseringshunder som ofte har noen år på baken har det blitt noen avskjeder.  Jacko, Tobby, Vesle Tobby, og Turbo dere er ikke glemt.

Spis og Spar gjorde et stort sprang og er nå helt oppe på andre plass. Sånn går det når hun lanserer ny ukemeny,  1.731 flere ville ha hennes Squashgetti carbonara enn Mat fra bunnen sin stekte ris med egg og grønnsaker. Så får vi se hva som lokker mest i dag. Fransk løksuppe eller kylling med pasta.

Jeg spiste to middager i går. Biffsandwich med soppstuing her i Drømmehuset og fiskesuppe når noen av oss fra Rødt samlet seg til valgvake.
I dag tror jeg vi skal ha fårikål hvis fårikålkjøttet har kommet til Kiwi.

Fire av de 10 bloggerne over meg har ikke levert noe nytt innlegg.  Tre har jeg alt kommentert . Da er det bare tre igjen.

Vibbedille trer perler og lager det ene armbåndet etter det andre.  Bestillingene renner inn, og Vibbedille-armbånd ser ut til å bli noe av det mest trendy denne høsten. Har du ikke bestilt? Gå inn og les her.
Jeg har selvsagt bestilt.  De du ser på bildet over er på vei til meg i posten.  Det er nok noe av de mest trendy Vibbedille har lagd, for i går måtte hun ut og kjøpe flere røde og svarte perler. Folk liker tydeligvis Rødt….

Monica Vederhus skriver om det at mange ser det som et dødfødt prosjekt at to rusmisbrukere som er par skal klare å kutte rusen.  At de vil dra hverandre ned, holde hverandre igjen i rushelvete i stedet for å dra hverandre opp.  Sammen hjelpe hverandre til å komme vekk fra det helvete rus-livet er.
Jeg tror det godt kan fungere. Det er jo  Monica og kjæresten vitner på.  Jeg tror det har noe med motivasjon å gjøre.  Begge må være like motivert. Begge må ønske å bli rusfrie. Begge må ønske at den andre skal lykkes.

Da er det bare Mamma på hjul igjen. For tredje dag på rad er hun på toppen av bloggtopplista.
Når jeg leste Mamma på hjul sitt innlegg i gå ble jeg virkelig forbanna.
For en tid tilbake skrev Vivian tilbakemelding på hvordan hun opplevde vedtaket om å gå over fra en BPA ordning til Hjemmesykepleie+.  Vivian arbeidet hardt med den tilbakemeldingen.  Nå viser det seg at kommunen påatår at siden de ikke har fått noen tilbakemelding mister hun BPA ordningen.
Enn flere siders skriftlig tilbakemelding sendt som rekomandert  brev har beleilig forsvunnet i kommunens administrasjon. Fantastisk godt gjort, Bergen kommune.
Et rekomandert brev må noen ha kvittert for. Den signaturen har posten eller bring eller hva det nå heter.
Jeg tror noen i Bergen kommune må legge vekk årene og finne frem påhengsmotoren.

I dag tar vi til igjen med lønnsforhandlinger.
Hjernen må omstilles fra valgkamp til lønnskamp.

 

24 kommentarer
    1. Selv om valget ikke gikk helt som ønsket for deg personlig, kan jeg forestille meg at du fikk mye erfaringer og ny kunnskap på veien frem mot Stortingsvalget. Legg de i “banken” for senere “uttak”. Har vært interessant å følge bloggen din frem mot valget, selv om jeg ikke har lagt igjen kommentarer i kommentarfeltet.

      Fårikålkjøtt i massevis på Kiwi….

      1. Ja, det har vært gøy og jeg har lært utrolig mye. Og egentlig sånn innerst inne trodde vi ikke på representant fra Buskerud. Men man kan ikke drive valgkamp hvis en ikke har tro på at man skal lykkes.

    2. Ja, det har vært gøy og jeg har lært utrolig mye. Og egentlig sånn innerst inne trodde vi ikke på representant fra Buskerud. Men man kan ikke drive valgkamp hvis en ikke har tro på at man skal lykkes.
      Men Rødt gjorde et fantastisk valg! Det blir gøy å se hva 8 røde representanter kan få til på tinget.

    3. Synd du ikke kom deg på tinget – du får trøste deg med at det sikkert hadde blitt litt styrete :p

      Ha en fin dag, på tross av gjespingen – og håper de har fårikålkjøtt – det fikk jeg lyst på også!

      1. Camilla sier at det er nok av fårikålkjøtt på Kiwi, så da er det vel det.
        Tenker jeg tar en liten lur nå før jeg begynner å tenke på lønnsforhandlinger.
        Hadde jo vært gøy med en varaplass, men nå kan jeg konsentrere meg fullt og helt om kommunepolitikken. Det er utrolig gøy det og.

    4. Jeg er også happy for at Rødt gjorde et så godt valg, og veldig happy for at de blå tapte. Håper at heksejakten og den dårlige behandlingen av de syke og uføre nå er over
      Jeg har bestilt flere armbånd av Vibbedille, men må innrømme at jeg ble litt misunnelig på deg, flott armbånd du får der!

      1. Ja, det er greit med ny regjering. Og ja, jeg håper heksejakten forsvinner. Jeg tror i det minste vi skal klare å få fokus på den heksejakta som faktisk foregår. Både Mimir og Bjørnar er steike gode på det området.
        Armbåndet mitt fra Vibbedille er helt rått. Gleder meg til det kommer. Gjett om det kommer til å bli brukt på kommunestyrets talerstol.

    5. Synd att du ikke kom på tinget, men Rødt gjorde det veldig bra. Endelig et skifte. Siden du har ranglet i natt får du ta en strekk på sofa.

    6. Da er nok meningen at du skal gjøre store ting i kommunene 😀 Garantert! Flott Valg uansett og gøy at Mimir må flytte på seg/Eller pendle 😀 Uansett er det ikkje så mange, ingen andre eg kjenner i allefall, som kan skilte med å ha vært nr 2 på lista 🙂
      Syns du skal ta deg noen bobler uansett eg 😀
      Lag deg en flott dag!

      Vibbedille ;D

      1. Og kanskje er kommunepolitikk vel så gøy.
        Nå er jeg på vei til Rådhuset. Et lite møte og så er det forberedelser til lønnsforhandlinger. Kjenner jeg trenger kaffe i dag.

    7. Bobler synes jeg absolutt du har fortjent.
      Det Rødt har fått til er historisk og helt vilt.
      Og krf og mdg under sperregrensa er helt greit. Skulle ønske at Venstre var det også.
      Blir en spennende høst. Og jeg gleder meg over regjerings skifte.

      1. Kanskje jeg tar boblene til helga…
        Ja, det Rødt har fått til er helt vilt. Og enda villere er det vel at Pasientfokus fra Alta kom inn med en person på tinget.

    8. En stor gjesp her i dag også. Det ble seint i natt😊.
      Jeg er fornøyd med resultatet av valgkampen😃. Men det hadde jo vært gøy om du hadde fått en plass på tinget😊
      Lykke til med nye oppgaver i dag😊

    9. Synes du fortjener en skikkelig applaus for andreplass på listen og bobler hadde passet godt. Skulle gjerne hatt deg inne i stedet for noen andre men ja, gratulerer med godt valg

    10. Gratulerer med et meget godt valg, selv om du ikke kom inn. PS: hvor har Kokkejævel blitt av på topplista, havna langt ned? Ser han blogger, seinest i går.

    11. Hei. Tror du overvurderer deg selv litt,er du så populær som du tror?.Du har ødelagt mye for deg selv med bloggen. Folk i gata følger med og vi vet hvem vi vil ha som politiker, aldri undervurder oss.uansett hva du tror så er vi ikke dumme,vi velger like mye på personligheter som på partiprogrammet.. Dette var et stortingsvalg,om 2 år er det kommunevalg,hva da?..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg