Gjesp…

Jeg hadde en ide om at hvis jeg endret konsept fra å skrive om en håndfull bloggere med stadig synkende lesertall til noe mer engasjerende så kunne jeg være med å snu trenden. Få økt oppslutning om blogger som fenomen, ikke bare min egen blogg. Jeg har funnet meg et system, jeg er en slik som treng det, for å sette tema for dagens tema, og stort sett har det fungert relativt greit. Om det ikke alltid har blitt de beste innleggene har jeg da klart å knotte ned noe. Kanskje lært litt også.

I dag var det Omar Samy Gamal sin kommentar Det er jo gutta som drar inn pengene som skulle være inspirasjonskilde. Den handler om fotball!?! Jeg skal si jeg leter litt etter inspirasjon. Fotball!!! Ærlig talt, finnes det noe kjedeligere tema enn fotball?

Egentlig handler kommentaren om kjønnsforskjellene i fotballen, uten at jeg lar meg inspirere så mye mer av den grunn.
Joda, det er provoserende at norske toppklubber i snitt bruker norske 2,7 ganger så mye på hver gutt som på hver jente. Summen er 42.000 kroner på hver jente, og 112.000 kroner på hver gutt.
Det er og provoserende at snittlønna til en kvinnelig toppseriespiller med proffkontrakt er 15.000 kroner i måneden. Årslønner på 180.000 kroner provoserer meg uavhengig av bransje. Men for meg finnes det langt viktigere kamper å kjempe enn kampen for lønns- og arbeidsforhold til fotballspillere. Det er liksom ikke der jeg har lyst til å sette inn støtet når jeg snakker om kampen mot forskjells Norge.

Omar Samy Gamal, han som har skrevet debattinnlegget er byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo fra SV.  Finnes det noe mer politisk korrekt enn en mannlig SV politiker som skriver om forskjellsbehandling av kvinner og menn i fotballen akkurat den dagen fotball EM for kvinner sparkes i gang?

Etter å ha satt fokus på disse forskjellene viser  ha stolt til alt det positive byrådet i Oslo, hvor han altså er byråd og politisk leder for området kultur, idrett og frivillighet, har gjort på området.

Byrådet krever at idrettslagene som mottar økonomisk støtte fra Oslo kommune jobber målrettet for å oppnå kjønnsbalanse, og når det gjelder fordeling av treningstid i våre anlegg skal alle bli tildelt tid på like vilkår uavhengig av kjønn.

Nå har vi satt av 26 millioner til en søknad om fotball-EM for kvinner i Norden i 2025. 

Vel, jeg er ikke imponert. At idrettslagene skal jobbe målrettet for å oppnå kjøsbalanse? Hva betyr det? Holder det med å ha noen fine formuleringer i et måldokument? Noe å stekke seg mot, som et mål langt der fremme i det fjerne.
Å sette av 26 millioner til en søknad som ennå ikke er sendt er vel heller ikke så forpliktende. Og er man sikker på at lønns- og spilleforholdene for kvinner blir så utrolig mye bedre på lang sikt selv om man får et kvinne EM til Norden?
Dette er jo bare symbolpolitikk.

Hvis du mener det ikke er politisk korrekt av en Rødt politiker å kritisere en SV byråd i Oslo. Vi er jo liksom på samme side. Vel, jeg er ikke så opptatt av å være politisk korrekt. Jeg er opptatt av å påpeke ting jeg reagerer på.

2 kommentarer
    1. Mange kjønnsforskjeller fremdeles. Begge veier. Når det gjelder blogg, jeg har aldri hatt noe behov for å ha et konsept. Liker å være helt fri til å skrive det som faller seg inn. Men er vel kanskje derfor jeg ikke når særlig høyt heller. Blir for uforutsigbart. Skjønner behovet for at andre liker å ha et konsept, enten sånn eller sånn, bare liker å ha det på annen måte selv 🙂

      1. Jeg kan og ha innlegg om hva som helst. Men da jeg ble syk følte jeg dette behovet for å ha en “utfordring” å bryne hjernen på. Min egen greie. Liksom bare for å komme i gang. Mulig litt vanskelig å forklare

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg