Grønn ost…

I dag var det Street-food marked på torget. Selvsagt måtte Gamle Gubben Grå og jeg en tur og titte litt.
Siden regnet strømmet ned og det både var vått og rått ute fristet det ikke å sette seg under det provisoriske taket og spise i øs, pøs regnvær. Vi gikk en runde og studerte utvalget og nøt luktene. Håper på bedre vær i morgen eller søndag. Da skal dere ikke se bort fra at vi tar turen tilbake. Det var mye som fristet.

Men noe fikk bli med hjem.
Det var ei bod der som solgte oster fra Holland.
Jeg var i Holland på skoletur i 9. klasse, ble fasinert av de som syklet hjem fra gårder som solgte ost med store, runde oster på bagasjen. Hadde veldig lyst til å ha med en sånn rund diger ost hjem, men lærerne frarådet det.

I boden på torget i dag lå store, runde oster på rad og rekke.
Kiloprisen var noe drøy, så en hel ost på mange kilo ble det ikke snakk om, men litt  ost måtte jeg ha med hjem. Jeg er utrolig glad i ost, og her var det mye spennende.

Eller, jeg hadde ikke studert ostene lenge før jeg var helt klar over hva jeg bare måtte ha.
Den grønne osten!!!
Osteselgeren som het Martin kunne fortelle at det var en Gouda ost med pesto, og ga oss hver vår smaksprøve. Vel,jeg var solgt før smaksprøva men det ble ikke noe bedre etter på. Osten ar så fersk og myk at den formelig smeltet på tunga og etterlot en fyldig smak av pesto. Selgeren snakket i vei om pasta og risotto. Og jeg visste umiddelbart hva vi skulle ha til middag.
Dampende varm pasta med denne osten og litt salt kjøtt ala skinke eller bacon….

Den andre osten som ble med hjem er en gauda med chili. Spennende og god den og. Jeg er nesten like glad i chili som i pesto.
Her går tankene mine mer mot ostesmørbrød med chorizo, eller kanskje en pizza eller en pai…

Pasta med pestoost og bacon ble nesten bedre enn jeg hadde trodd. Vi tok det enkelt med reven ost på varm pasta tilsatt baconbiter. Men kunne kanskje og laget en ostesaus av ost og fløte…
Det er utrolig hva litt god ost gjør med en ellers ganske kjedelig middag.

4 kommentarer
      1. De var gode. Den med pesto som vi prøvde ut i pastaen var i går var helt nydelig. God på brødskiva og.
        Har noen planer om å teste ut den chiliosten i middag i dag. Har ikke helt bestemt hvordan, men har noen ideer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg