Besøk på setra
Av Adolph Tidemand.
Kan du ikke koke graut? Saa gaa hjem og læg deg! Det var de gamles opfatning. En kvinde som ikke kan koke graut kunde likesaa godt straks pakke sammem.
Slik starter Olaug Løken kapitellet om grøt i den gamle kokeboka fra 1890-tallet. Det er hele 17 oppskrifter på grøt. Fra rømmegrøt til polentsgrøt. Men før man kan starte grøtkokinga må man gjennom noen almindelige regler for grøtkoking.
1. Renskuret gryte. Ikke spor av rust eller skover. Heller ikke smak av det som ble kokt i gaar. (Sild og grønnsaker sitter længe i.)
2. Melet bør ikke drysses i før det koker.
3. Halvraa grøt er en avskyelighet, baade i høi grad usund og meget uøkonomisk, fordi melet nemlig ikke sveller ut, uten den kokes godt. La derfor grøten koke jevnt hele tiden.
4. La ikke melet kleppe sig.
5. Gryngrøt maa i regelen koke i timevis. Alle gryn maa vispes godt ut i den kokende melk eller vand. Hvig de faar klumpe sig sammen blir grøten hverken saa drøi, sund eller god som den skulde være.
6 Er en grøt blitt for tyk, kan den spædes med kokende melk eller vand – skjønt det heter at det er daarlig kokke som maa spæ grauten.
7. Naar grøten svir seg – det kjendes straks paa lugten – vær da rask! Grip først gryten av ilden og held indholdwt i et rent fat. Saa maa gryten rengjøres ( eller anden gryte gjøres i stand) før vi koker videre.
8 La grøt alltid koke med svak varme.
9. Salt grøten passe naar den er færdig. Sæt den frem nykokt, varm og appetitlig, ikke kold og snerket.
Tror kanskje ikke Olaug ville være så begeistret for kjøleskapsgrøt…




Den dama har jeg sans for.
Nei. Kjøleskspsgrøt er ikke henne. Blir som å slenge en frossenpizza i ovnen. Man føler seg som dårlig husmor da.
Jeg koser meg, som du sikjert skjønner, med denne boken
Aldri kunne koke graut,men boka verker hærlig
Jeg er flink til å svi grøt. Koser meg med boka.
Her er husmorgenet lik null. Men bra jeg har Grød-kafeen rett nede i gata da. 🙂 Kos deg videre med boken 🙂
Håper de på Grød-kaffeen kan koke grøt..