Hagevandring….

Nå har jeg snakket hele uka om at jeg skulle ta dere med på en liten vandring i hagen vår, og i kveld har jeg tenkt å holde ord.

Gamle Gubben Grå ble bedt, eller rettere sagt kommandert, med. Det er jo han som har hovedansvaret nå son jeg hinker rundt med rullator.

Vi startet på trammen. Der har jeg klart å ha oversikten.

En sprek gul margeritt pryder stativet til den gamle smijernslampa. Det henger en stor Lobelia i kroken på veggen, og vi har flere kasser og kurver med stemorsblomster. Jeg har ikke vært flink nok til å plukke vekk visne stemor før de går i frø. Blir nok ikke stemor til oktober i år slik det pleier

Vi går videre. Dropper å snakke for mye om bedet ved trammen hvor brennesle og klatreroser som burde vært bundet opp sloss om plassen, og fortsetter til kjøkkenhagen.

Hvis været fortsetter som i dag er det ikke lenge før vi kan kose oss med de første jordbærene.

Vi har brukt en del urter de siste dagene, så i urtebedet var det bare gressløken jeg fikk et noenlunde bra bilde av. Men vi har timian, bladpersille, koriander og basilikum også.

Rabarbraen er stor og flott. Tok vekk blomstene forrige helg så den ikke skulle bruke energi på å blomstre. Leste at man skulle det ett eller annet sted. Må få brukt litt av den rabarbraen snart, eller frosset ned.

Squash vokser villig, og det er mange blomster.

Gamle Gubben Grå hevder dette er salat. Jeg er litt usikker,  men tok ikke diskusjonen. Ser ut som noen dyr liker den….

Vi går over plenen. Jeg påpeker ikke at hvitkløveren blomstrer eller at rullatoren er vanskelig å manøvrere i det høye graset.

Syriner, Forsythia og brudespirea er avblomstret, og trenger ikke fotograferes. Ikke prydepletre heller.

Sjasminen har knopper men ingen blomster ennå. Ingen blomster ingen bilder.

Hvis noen kan fortelle meg hva denne planten er ville jeg bli utrolig glad. Ikke en gang Svigermor har klart å svare på det. Den var her da vi flyttet hit til Drømmehuset for 14 år siden og blir bare større og større for hvert år. Holder på å overta hele bedetcder den står. Selv Skvallerkålen må vike.

Det her tror jeg kalles Blærespirea. Den ser og ut som den trives og blir større år for år.

Vi har flere pioner, men selv om det bare er juni synger de på siste verset. Flere av de har mistet nesten alle kronbladene. Jeg liker pioner.

Ved stubben etter den store Edelgrana vi felte for noen år siden har markjordbær gode vekstvilkår. Jeg skal få Gamle Gubben Grå til å plukke de til meg en dag. Nyrørt markjordbær er utrolig godt. Vi pleide ha det på vafler da jeg var barn.

Da er der bare terrassen igjen. Et herlig, eller stryk herlig, kaos av avdanket hagemøbler, paprika-, chili- og tomatplanter som skulle vært i det drivhuset som fremdeles ligger umontert i garasjen, noen sommerblomster, litt nips, et gammelt ikon, en pallesofa og et par kurv-gyngestoler.

 

9 kommentarer
    1. Det var en trivelig hagevandring, fine blomster og urter og andre vekster. Masse forskjellig i deres hage! Deilig. Håper du snart får kommet deg rundt og kosa deg skikkelig i hagen. Koselig var det og blomstene kom også frem helt på slutten ser jeg. Gøy… :-)Deilig tid for hage nå!

    2. Så fint å få være med på hagevandring! 🙂 Der har du mye godt å spise og fint å se på. Den stauden du nevner har jeg aldri sett før. Kanskje du får svar i et gartneri/hagesenter, om du tar med litt av planta med blomster på?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg