Hei fininger!

Jeg hadde tenkt å begynne dette innlegget med Kammerater! Det er jo 1. Mai. Men siden dette er en blogg tenkte jeg Hei fininger! var en mer passende start.  Man skal jo ikke skremme vekk leserne heller.

I dag er det altså 1. Mai. En dag full av historie og tradisjoner. Dagen vi planter stemor, tar den første utepilsen og ungene tar årets første bad.

Joa, vi har fått med oss at det er arbeidernes kampdag. Men hvem identifiserer seg som arbeider i dag? Vi er radiografer, lærere og kundeveiledere. Arbeidere er vietnamesisk sessongarbeidere, østeuropeiske bygningsarbeidere og filippinske renholdere. Nesten noe negativt. Nei, la oss heller ta en prosecco på terrassen, det er jo så fint vær.

Hvis prisene stiger mer enn lønningene blir det mindre prosecco på terrassen. Kanskje ikke den største krisa. Men det blir mindre stemor, utepils og grillmat og. Kort sagt, du får stadig mindre for det du får utbetalt i lønn. Er det ok med en reallønnsreduksjon for andre året på rad? Det er det lønnsoppgjøret i offentlig sektor handler om i år.

Er det ok at mens vi i offentlig sektor stadig løper litt fortere, jobber litt smartere så blir også økonomien vår litt dårligere?

Erna har delt ut fellesskapets penger som krisepakker til næringslivet. Erna har delt ut våre penger, mine og dine penger, til eierne i det private næringsliv uten å sikre seg at pengene gikk til å sikre arbeidsplasser og ikke eiernes utbytte.

Permitterte butikkmedarbeider, servitører, arbeidsledige og trygdede står i matkø i flere norske byer. Står med lua i handa i kø for å få gratis mat slik at familien får noe å spise også i dag. Andelen barn som vokser opp i familier med inntekt under fattigdomsgrensen er i min by på rundt 12% og den er stadig økende. Skal det være litt mer prosecco?

Løsarbeidersamfunnet er gjeninnført. Fast stilling er mer unntaket enn regelen når unge starter arbeidslivet. Fleksibilitet – for arbeidsgiver – er viktig for den økonomiske bærekraften. Viktig for å sikre overskudd på bunnlinjen. Selv sykehjem og barnehager må gå med overskudd – uavhengig av hvem som eier de. Er det ikke noe som i vårt samfunn ikke kan verdsettes i kroner og ører?

I dag er det 1. Mai. La oss ikke ta velferdsstaten som de som har gått foran oss har kjempet frem som en selvfølge. Mange av velferdstilbudene vi har tatt som en selvfølge er under press. Mange ønsker å ofre de for å oppnå økonomisk bærekraft, økonomisk fortjeneste. Resultatet vil bli et samfunn med større og større forskjeller. Et kaldere samfunn hvor en hver er seg selv nærmest. Den utviklingen skremmer meg. Den utviklingen gjør meg sint. Ls oss sammen stoppe den utviklingen.

 

 

 

 

 

13 kommentarer
    1. Ja hvem identifiserer seg som arbeider i dag?
      Vi er nok mange. Kanskje flere enn folk tror.
      Selv har jeg jobbet flere tiår i industrien, på akkord ved samlebånd, og 1 mai er jeg alltid fylt av dyp takknemlighet til de som har pløyd marken for meg og for oss alle. Tre av mine besteforeldre sto på barrikadene på 20 og 30-tallet. Kjempet for 8-timers arbeidsdager, rett til ferie og likelønn.
      Så ja, jeg er en arbeider og sosialist i blod og i ånd.
      Skremmende hvordan høyere levestandard har skapt en nasjon av egoister. 1 mai er en dag til ettertanke, alltid.

      1. Helt enig i at 1. Mai er en viktig dag. Jeg harr ikke vokst opp i noen politisk familie. Har vært på venstresiden siden jeg ble politisk bevisst i ungdommen. Men begynte å feire 1. Mai for ikke alt for mange år siden Tror det var i 2013 da jeg plutselig ble bedt om å holde appell ved en bauta over de falne under andre verdenskrig. Siden da har dagen blitt mer og mer viktig for meg.

    2. Har sett Moxnes sin 1. mai tale nettopp. Den var god synes jeg👍 Det er helt forunderlig av og til hvordan våre felles penger kan deles ut til de som er på toppen av pyramiden, mens det blir lite og ingenting igjen til de i andre enden av skalaen!

    3. Selv om kanskje ikke 1. Mai er helt det samme som før så er det en viktig dag å fortsette å ha, for å jobbe for å utjevne forskjeller av ymse slag 😊

    4. De som ikke synes det er verdt å markere 1. mai med flagg og ettertanke, kan kanskje ta til seg den viktige linjen i Arnulf Øverlands dikt “Du må ikke sove”, som omhandlet krigen:
      .
      Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.
      .
      Før var jeg sånn at jeg godt kunne si at jeg var ikke så opptatt av det og det, fordi jeg aldri hadde opplevd det selv. Men etter en oppvåkning, det var forresten mens jeg hadde en kjæreste som var flammende Rødt-tilhenger, har jeg endret tankesett.
      Gratulerer med dagen!

    5. Jeg liker det ikke…Det er utrolig stor forskjell på lederlønninger og vanlige folk. Hvorfor skal jeg tjene så lite har jeg tenkt i alle år. Har følt at jeg har hatt mye ansvar – men ikke blitt lønnet for det. For det skal jo lederen min ha…verden er ikke rettferdig. Og gapet er veldig stort nå. Det kan jeg alt om.

      1. For mange år siden satt jeg og regnet før lønnsoppgjøret. Da jeg sent på ettermiddagen fant ut at lederen min tjente 20 kroner mer enn meg i timen gikk jeg mitt vel demotiverende og forbanna hjem Og det var mange ledere over lederen min i pyramiden…

    6. 1.mai er vinn vinn for meg i år som så mange ganger før…
      Jeg jobbet natten til og får derfor noen tillegg jeg ikke får ellers…
      På dagtid hadde jeg god anledning til tur og det var fina veret så…
      Det jeg er misfornøyd med i min jobb er nattilleggene.
      Etter mer enn 30 år på natt , kjenner jeg at det er slitsomt …
      Nattarbeid er ikke å anbefale om du har mulighet for å dele på utgiftene med noen…
      Noe jeg ikke har…

      1. Nattarbeid er slitsomt og gir en økt helserisiko jo lengre man står i det. Vet alt om hvor godt ei natt med helligdagstillegg kan slå ut på lønnsutbetalinger. Det er deg vel unt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg