Helg…

Traff det vanvittig store hullet i asfalten i den lille veien like ved der jeg bor. Det kommunen, fylket eller staten – usikker på hvem som eier veien – har latt seg vokse større og større mens vi lokale automatisk har lagt inn en liten sving utenom.

Men i dag var ikke automatikken helt inne. I dag i morgenstresset traff jeg hullet i grei fart. Siden mine skattepenger tydeligvis ikke har gått til veivedlikehold, står jeg nå med 2 bulkede felger og 2 punkterte dekk. Der kan du se hva jeg får igjen for det evige maset mitt om flere sykehjemsplasser og å bevare nedleggingstruede skoler.

Så mens Gamle Gubben Grå kom med sin bil og overtok mitt transportoppdrag, ble jeg sittende i bilen min på ei veilomme ved E16 og vente på Viking.

Viking kom relativt raskt. En hyggelig fyr som har tilbragt de siste helgene sammen med på torget i Hønefoss.  Høflig innledet han samtalen med å gratulere meg med plassen i kommunestyret. Jeg syntes det var litt forsmedelig at jeg som Rødt representant sto hjelpeløs og ventet på assistanse og ble reddet av en representant fra Liberalistene av alle ting.  Det finnes vel ikke noe parti vi står lengre unna?
Men fyren var grei nok han, fikk bilen min opp på plana, og dro av sted i retning dekkbutikken noen hundre meter lengre nede i veien.

Det tok vel knappe 10 minutter før de ringte fra dekkbutikken og lurte på om de skulle ordne bilen i dag? De kunne rette ut den ene felgen, men den andre måtte nok skiftes.  Samtidig kunne de fikse nye dekk til meg. De mente jeg helt klart trengte det.  Et “godt” tilbud fikk jeg og.
Det var liksom ikke tid og sted for å sjekke andre dekkfirma, eller gå i for store forhandlinger. Så der på denne lomma ved E16 kjøpte jeg fire nye dekk uten for mye diskusjon.  Og de lovet å ha bilen ferdig om en times tid.

Gamle Gubben Grå kom noen minutter senere og henta meg.  Men før det hadde jeg rekt å legge igjen en relativt tydelig melding på sida “Fiks gata mi” hos kommunen.

9 kommentarer
    1. Gratulerer med plass! Sure penger det der. Jeg har tatt en fortauskant engang, men klarte meg med å ødelegge en felg. Egentlig er det vel godt at hjelpsomhet ikke styres av politikk. Kunne blitt lite hjelp å få om en var med i et lite parti og en fra et stort parti sto på sidelinjen og ikke kunne hjelpe et annet parti. Jeg er ikke så opphengt i politikk at jeg er trofast mot et parti, men stemmer hver gang. Jeg velger meg noen “hjertesaker” og går for de med best argumentasjon for disse.

    2. Ja her ser vi hvor bra kapitalismen med private tilbydere fungerer.
      Selv etter venstresidens megaetterslep på vedlikehold av Norske veier.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg