Helt Raw……

 

Dette er langt fra noen bake-blogg, men i dag vil jeg skryte litt av meg selv. Blant toppbloggere pleier det å være helt innafor, og siden jeg i dag er nummerc36 på lista regner jeg med at det går greit.
For se på denne lekre kaka jeg har laget og som vi hadde til søndagsdessert i dag.  Ser ikke den deilig ut?
Når jeg så forteller at den i grunn er ganske sunn, det er en sånn “Raw food-kake”, altså råkost-kake ja da kan jo tennene bare løpe i vann, med god samvittighet ikke sant? Den var nemlig ikke bare pen å se på, den smakte godt også. Og det er ikke så vanskelig å lage den heller.  Jeg har nemlig klart det helt alene.  Oppskriften fant jeg i ett eller annet blad eller avis, og den så så spennende ut at den ble lagt i oppskriftskurven.  Denne måtte jeg prøve en dag. Vi har jo alle levd med at man putter gulrøtter i kaker helt siden 80-tallet, men i denne lekre kaken skulle det være rødbet.

Raw food-kake med bringebær og rødbet

Bunn
100g valnøtter
1dl revet kokos
1dl havregryn
1 ss kokosolje, smeltet
5 dadler
en klype salt.

Fyll
200g cashewnøtter, bløtlagt i vann i 3-4 timer
1 liten/ mellomstor rødbet
4dl bringebær
2 ss kokosolje, smeltet.
saften av 0,5 sitron
frø fra 0,5 vaniljestang
3 ss flytende honning, agavesirup eller lønnesirup

Pynt
Bringebær

Jeg startet med å legge i vann cashewnøtter.  De ble liggende litt lenge, over natta.

Så kledde jeg en springform med bakepapir.
Hakket valnøttene i hurtigmikseren.
Tilsatte kokos og havregryn og kjørte hurtigmikseren i noen sekunder til så alt var blandet.
Hadde så i kokosolje, grovhakkede dadler og en klype salt og kjørte alt sammen til en klebrig masse.
Massen ble så trykket jevnt ut i bunnen av formen og ble satt i fryseren mens jeg lagde fyllet,

Så vasket jeg hurtigmikseren før jeg kjørte cashewnøttene og litt av bløte-vannet. helt til konsistensen er glatt og kvernet. Det skulle ha konsistens som fint peanøttsmør.
Så tok jeg og skrelte rødbeten og raspet den opp på et rivjern.
Den revne rødbeten, bringebærene, kokosoljen, sitronsaft, vanilje og honning ble putta opp i hurtigmikseren sammen med cashewnøttene og så kjørte jeg alt til en glatt krem. Den skulle i følge oppskriften ha konsistens som tykk yoghurt.

Fyllet ble så helt over i formen, oppå valnøtt-bunnen. Og så satte jeg kaken i fryseren.
Jeg lot den stå der over natta,
Jeg lot den tine en snau time på kjøkkenbenken før vi spiste I løpet av den timen pynta jeg den med friske bringebær.

Spent smakte vi på “Rødbet-kaka”
Den fikk bestått av både Yngste Sønn, Gamle Gubben Grå og meg. Vi spiste opp halve kaka, og puttet resten tilbake i fryseren.  Resten blir nok borte i løpet av få dager, kjenner jeg folka mine rett.

6 kommentarer
    1. Flink dame 👍🏻 Ser godt ut.

      Jeg har strikket. Så har jeg wok’et middag. Da har jeg for to dager. Wok er latsabbens ( altså meg) måte å lage kjapp middag på, full av sunne grønnsaker ( Coop sin frosne kinesisk wokblanding, 2 for 30 kr, pluss kylling datovare satt ned i pris to dager før dato. Rause Coop..av og til..hehe. Brukte en pk grønnsaker, den andre er i fryseren sammen med resten av kyllingen)

      Det regner….🙄

    2. Jeg får vann i munnen, for denne kaka høres så god ut, mmm 😋 Plutselig ble de to skivene med brød på tallerkenen litt kjedelig, hehe 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg