Høstdag

Høsttåka ligger tett over Drømmehuset denne morgenen og.  Jeg begynner å bli lei. Det stå på nettsiden til lokalavisa at det skulle være slutt på regn og tåke noen dager nå. Typisk lokalavisa og ikke levere det de lover.  Det er så jeg har lyst til å sende sms til de der små notisene bak på papirutgaven av avisen hvor folk sender inn klager på alt fra samferdselsministeren til syklister.

Egentlig liker jeg tåke, sånn når jeg er ute på fotojakt, men ikke når den smyger seg inn i alle ledd og titanforsterka kroppsdeler. Jeg har vondt, blir stiv og tung i bevegelsene. Og så blir jeg sur. Ikke sint og engasjert, men sur.  Det er ikke noe godt verken for meg eller omgivelsene når jeg blir sur og gretten.

Jeg tuller meg inn i ull og digre pledd mens jeg drikker te av store kopper. Har mest lyst til å forbli under dyna med varmelakenet på maks.
Å du hvor jeg elsker det varmelakenet! Tror det og disse pelskledde vamsene er noe av de kjekkeste gavene jeg noen gang har fått. Snart må jeg krabbe ut av de varme koseklærne å kle meg mer formelt. Skal på rådhuset en tur på et møte. Jeg kommer til å ha på meg den tykke strikkejakka. Man sparer på strømmen på rådhuset og har senket innetemepraturen. Helt greit, så lenge en husker det og kler seg deretter.

Det kan vel tenkes at jeg holder varmen nede på rådhuset når jeg tenker meg om. Det er AMU-møte. Arbeidsmiljøutvalget. Endelig skal jeg konsentrere meg om arbeidslivspolitikk igjen. Dette er jo ting jeg virkelig kan. Sammenheng mellom grunnbemanning og sykefravær. Langtidsfravær og korttidsfravær. Hvilke mekanismer som virker inn på de forskjellige fraværstypene, hvilke grep som kan tas – og hvilke grep som fungerer best på papiret. Det er så gøy når en på slike møter arbeider med områder en føler seg trygg på og har god kompetanse om. Som politiker er det jo mange spørsmålsstillinger som en må sette seg inn i. Ikke alt som en kan like godt, og heller ikke alt som er like engasjerende.

Kunnskap er viktig. I går sendte jeg mitt første såkalte “Grunngitte spørsmål” til ordføreren.
Et grunngitt spørsmål er et spørsmål kommunestyrerepresentantene stiller ordføreren, og så må ordføreren svare det ut i neste kommunestyremøte som en del av sakskartet. Det jeg spurte om er Hvorfor vi har vagt et arkitektkontor uten erfaring på helsebygg til å prosjektere det nye sykehjemmet, Jeg er spent på svaret.

Hvis noen lurer på hva vi hadde til middag i går så var det eggepanne med sitronpoteter. Altså en omelett servert med stekte potetbåter som var stekt i ovnen sammen med løk og sitronskiver. Greit nok, men litt vel mye sitronsmak på potetene for min del.
I dag er jeg lovet entrecote med en grønn potetsalat.  Det tror jeg blir godt. Tror vi skal bevilge oss et glass rødvin til den middagen selv om det bare er torsdag.

Her om dagen forsvant Lille Bille. Bilen min. Vi trenger ikke fire biler i en husstand på tre. Og siden Lille Bille har vært en mandagsbil med mye trøbbel var det den som måtte dra. Det var litt trist. Og siden det er noe problemer med den gamle veteranbilen til Gamle Gubben Grå deler vi nå bil. Det gjør noe med frihetsfølelsen min og ikke til en hver tid kunne sette meg i bilen og dra av sted. Men så lenge jeg ikke er i arbeid sparer vi jo litt på ikke å ha så mange biler. Vi har delt på bil en stund nå, og det går greit. Må bare litt mer planlegging til.
Så forresten en fin rød Volvo inne på finn.no i går som jeg fikk litt lyst på. Må bare spare litt til – eller finne meg en sponsor.

Spare ja. Alt er blitt så dyrt. Særlig bensin og diesel. Hører på radioen at politiet måtte rykke ut til en bensinstasjon i går. Det var to kvinner som hadde røket uklar om hvem sin tur det var til å tanke først. Det var billig drivstoff og folk ble desperate ved pumpene. Tenk om de ikke rakk å fylle før prisen steg igjen.  Ny form for “bensin-krig”.  Før hadde jeg bare ristet lattermild på hodet, nå får de en viss forståelse.

4 kommentarer
    1. Det blir vel det beste: At politiet må patruljere ved bensinpumpene.
      Tåke er drittvær. Syns absolutt du burde klage til lokalavisa for feilinformasjon.👍🏻😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg