Hva er trolling?

(Gjesp) Litt trøtt denne morgenen. Himmelen er grå og det har akkurat sluttet å regne.
Jeg hopper raskt over undertøy og strikkesokker. Innleggene får meg ikke mer våken akkurat. Og det undertøyet er forresten gammelt nytt. Kanskje på tide med et nytt innlegg snart?

Så er det det siste innlegget til Monica.  Jeg antar det er Bunny hun omtaler som “Trollet”, men det kan være meg og.
Jeg leser innlegget nøye. Hun har altså aldri sagt at hun “flyktet” fra personen hun ønsker å få forlenget besøksforbudet til. Det er noe vi som hevder det har tatt ut fra vår egen fantasi.
Jeg finner det litt rart at Bunny og jeg skal fantasere om det samme. Jeg tror mer at det var teksten til Monica som fikk både Bunny og meg til å trekke den konklusjonen. Vi pleier ikke å jakte i flokk, vi pleier ikke å være samstemte.
Hva med litt ydmykhet om hvordan andre opplever tekstene du skriver?

Så neste tanke som tar noen runder i hjernevindingene. Er Bunny et troll?
Det er lettere å analysere om Bunny er et troll enn å analysere om jeg selv troller, så jeg starter der.
Bunny kan være skikkelig irriterende. Jeg tror det er få her inne som har provosert meg mer enn han. Men er han et troll? Det er vel få her inne som har fått mer omtale, og ikke akkurat i positive ordelag av Bunny enn det jeg har fått. En god del innlegg tror jeg er skrevet med det for øye å provosere meg maksimalt. En del innlegg har vært virkelig ondsinnede, og et par har vært over streken for hva som er akseptabelt. De har blitt rapportert, og så har han roa seg for en stund før han er i gang igjen.
Noen ganger opplever jeg han like irriterende som en summende bie som aldri gir deg fred, men er han et troll?

Nettroll er personer eller organisasjoner som bevisst manipulerer og forstyrrer nettbasert kommunikasjon.

Sitatet over er hentet fra Store Norske Leksikon. Videre står det i leksikonet at trolling er et paraplybegrep som kan beskrive både relativt uskyldige ablegøyer eller provokasjon, og mer alvorlige former, der hensikten er å skape forvirring og å spre desinformasjon.

Jeg kan gå med på at Bunny – og min blogg kan komme under betegnelsen “provokasjon”.
Noen ganger må en tekst være litt provoserende for å få leserne til å tenke.  Er det noe galt i det å få mennesker til å reflektere over det de leser?

Vi som blogger offentliggjør helt frivillig og med vitende og vilje våre tanker slik at hvem som helst kan lese de.
Vi får mange positive tilbakemeldinger på det vi legger ut, og noen negative. Er det slik at alle som ikke overøser oss med hjerter og godord er troll?  Er man nødvendigvis et troll hvis man har en annen oppfatning og gir uttrykk for det?

Jeg er politiker. Jeg er vant til å bli motsagt. Hvis jeg skriver et leserbrev eller holder et innlegg fra kommunestyrets talerstol kan det godt hende at noen som har en motstridende mening enn meg tar til tastaturet eller talerstolen for å si meg i mot. Burde jeg se på alle politiske motstandere og alle som gir uttrykk for å ha en annen oppfatning enn meg som troll?

Hopper så galant over innlegg om tropevarme og ukemenyer og lander så på innlegget til Bunny  
Innlegget Bunny har postet få minutter før jeg klikker meg inn er kort og godt et visdomsord i følge Bunny av en Paul Claudel.

Sannhet har ingenting å gjøre med antallet mennesker som er overbevist!

Nå er jeg litt usikker på om Claudel er en fyr jeg egentlig bør sitere. Han står for mye jeg er uenig i, akkurat som Bunny.
Men akkurat dette sitatet er jeg enig i. Samtidig vil jeg påpeke at i demokratiske prosesser så er det flertallet som bestemmer, også når flertallet i dine øyne tar feil.

Verken salgsinnlegg for bobil eller seilaks trigger til refleksjoner. Dessuten har jeg vel lest begge innleggene før. Det ene fordi det ikke har kommet noe nytt innlegg på bloggen det siste døgnet, det andre fordi jeg tror det er en reprise på et tidligere innlegg.

Hvem skulle tro at jeg ville bruke mesteparten av et innlegg på å forsvare Bunny (og meg selv)?
Men jeg tror blogg.no trenger slike som oss. Slike som tør å ha et kritisk blikk også på hva som publiseres på blogg.
Man vet aldri hva slags tanker og holdninger som kan gro frem hvis en blogg eller en plattform blir et rent ekkokammer hvor alle må og skal tenke likt.
Jeg vil avslutte med et visdomsord fra Oscar Wilde:

Den som ikke tenker selv, tenker ikke i det hele tatt.

 

 

21 kommentarer
    1. «En del innlegg har vært virkelig ondsinnede, og et par har vært over streken for hva som er akseptabelt. De har blitt rapportert, og så har han roa seg for en stund før han er i gang igjen».

      Igjen synes jeg at du kan se deg i speilet, særlig når det kommer til hva som er ondsinnet. Det var du selv som kom med dette løftet om å slutte disse karakteristikkene, det var du som skrev til meg at du heiset det hvite flagget og skulle stoppe opp å omtale meg på sådan måte. To dager etter vi møttes kom det ganske graverende uttalelser fra deg her på blogg, om meg. Det var ikke meg, det har det aldri vært, allerede første gang du omtalte meg skrev du noe om å få fjernet «slikt grums» herfra. Den gang ante jeg ikke hvem du var engang!

      Når det kommer til MV. Om hun får forlengelse av besøksforbud, når hun selv poster disse innleggene, så viser det bare nok en feil i systemet. Det er vel heller henne som burde bli ilagt et forbud. Det er min mening. Gode sitater begge to, by the way.

    2. Med fare for å gjenta meg selv må jeg si at jeg finner det helt utrolig at det finnes så mange der ute som fortsatt tror på denne oppmerksomhetssyke og klikkåte Monika, men men, verden vil bedras. Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder Bunny, men må flire litt over at han blir furt til tross for at du tar han i forsvar for en gangs skyld hehe

      1. Furten faktisk, haha.. nok en person som vet bedre enn meg min sinnstilstand og mine følelser. Hvor tar dere det fra? Men for all del, hvis man mener det er «å bli tatt i forsvar» å bli omtalt på sådan måte så underbygger det jo bare utrykket «verden vil bedras».

        1. Man kan forsvare en person uten å rose personen opp i skyene.
          Du er ikke noe troll, det betyr ikke at jeg mener du er en helgen.
          i mine øyne er du en fyr med dine styrker og svakheter -som de fleste andre.

        1. Tull, å forsvare noen gjør man med hjertet. Dette gjorde du for egen del. Alle på blogg.no fikk nok med seg innlegget ditt i går, og det vet du.

    3. Jeg syns det er flott at du tar opp dette med nettroll. I dag så har det blitt altfor lettvint å kalle folk med andre meninger for nettroll, og mennesker som er irriterende/vanskelige for psykopater. Det har gått inflasjon i ordene og jeg mener også at det med å kalle irriterende meningsmotstandere for nettroll er en form for manipulasjon. Ingen liker å bli kalt nettroll «så da bruker jeg det for å få den andre til å tie still». Og så høster man sympati fra andre. Ang definisjonen til SNL så vil jeg si at hvis det Bunny skrev tidligere om at Bien sendte han nærmere 800 negative kommentarer i fjor, så kan vi begynne å «snakke».

      1. Jeg tror mange tar seg selv litt vel høytidelig, og definerer alle som viser drn minste form for kritikk som mobbing, trakassering nettroll osv.
        Det er jo og en kjent form for hersketeknikk å “demonisere’ de som mener noe annet.

      2. 800? Det var lite. 😉 Ellers så var det vel for det meste konstruktiv kritikk. om denne ensidige stigma av mennesker fra såkalte menaland. og alle vi uvitende kunnskapsløse vaksinerte. 😉

    4. Hva gjør at du lettere kan analysere om en medblogger er et troll enn å analysere om du selv troller?

      Vil heller tro at det er letter å gjøre noe med ens egen oppførsel enn noen andres.

      Tenker også at når man sier noe fint og legger til ett “men”, så kan det positive lett bli overskygget av det negative.

      1. Jeg tror det er lettere å se feil og mangler ved andre enn ved seg selv. Kommer lettere i forsvarsposisjon. Men hvis du leser innlegget en gang til så ser du at jeg vier meg og Bunny hele veien. Altså at vi er like “ille”, eller like lite ille.
        Jeg tror heller ikke jeg har gitt uttrykk for at jeg mener at Bunny må endre seg eller gå i seg selv. Da har jeg uttrykt meg dårlig.
        Jeg mener tvert i mot at Bunny og jeg må ha lov til å komme med kritiske kommentarer uten å bli kalt troll.

        1. Like ille, eller like lite ille? Du skriver at jeg er den ondsinnede og at jeg var stille og begynte på igjen. Det var deg det! En uke i strekk, så svarte jeg med å gi deg hemoroider.. hahaha.. Sitatet jeg postet søndags morgen passer godt til deg her..

          1. Har du lest hele innlegget? Kjerringtanker er utrolig tålmodig og ikke minst raus, som gidder å forsvare, når du kun henger deg opp i noen setninger som ikke er til din fordel. Jeezes🙄

    5. Trolling er usakeligheter som er uttalt med den åpenbare hensikt å såre- eller undertrykke. Uttrykt uenighet- eller kritikk på det som er utgitt, -om så aversjonen er aldri så sterk, så er det ikke trolling.
      Om vi skal begynne å sette grenser for hva som er akseptabelt utover det som er klart usakelig, er vi skikkelig ute å kjøre. – For hvem er det da som skal avgjøre hva som er greit- og hva som er ugreit av ytringer??
      Ytringsfrihet innebærer faktisk at en er nødt til å akseptere at også de med meninger en selv, og/eller den store majoriteten, for den saks skyld, anser for å være regelrett kvalmende.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg