Mennesker valg og handlinger har konsekvenser.

Allan har et interessant innlegg i dag. Det handler om kontrafaktisk historie.  Jeg kjente ikke til begrepet, men jeg kjenner jo til tankeleken. Hva hadde  skjedd dersom….

Allan tar utgangspunkt i dagen i dag. 9. april 1940, og hva som hadde skjedd hvis ikke sjefen på Oscarsborg hadde gitt ordre om å senke det skipet som viste seg å være Blücher.
Nå har jeg både en ektemann og en far som er mer enn gjennomsnittet opptatt av andre verdenskrig, og er vel kanskje litt lei akkurat det temaet. Men det er nærliggende å tro at regjering og kongehus mest sannsynlig ikke hadde kommet seg i sikkerhet før tyskerne invaderte hovedstaden. Skjebnen til de enkelte er sikkert litt avhengig av hvor de befant seg, når de sto opp og så er jeg litt usikker på hvordan Hitler og hans folk så på kongedømme.
Heldige meg er jo gift med oraklet Gamle Gubben Grå, så i stedet for å google og lete spør jeg han. Da får jeg raskt et langt foredrag over temaet, men svaret på spørsmålet mitt er at planen til tyskerne var å komme seg raskt inn i Norge og ta regjering og kongehus til fange.

Jeg forlater temaet annen verdenskrig og 9. april. Slike kontrafaktisk tankegang er spennende, men hvis jeg starter denne tankerekka hos Gamle Gubben Grå vil det ikke skje stort her i dag. Det vil komme det ene lange foredraget etter det andre etter som jeg bringer opp forskjellige temaer jeg vil reflektere over. Antakelig vil det komme et par foredrag til bare fordi jeg har startet tankeprosessen i skallen til Gubben.

Det er ikke fabuleringer om hva som ville skjedd hvis ikke Birger Eriksen hadde gitt ordre om å skyte med skarpt jeg synes er mest interessant med innlegget til Allan, selv om det er interessant nok. Det er mer en av de siste setningene i innlegget som vekker min trang til refleksjon; Mennesker valg og handlinger har konsekvenser.

Det er kanskje de færreste av oss som blir stilt ovenfor valg som kan ha så dramatisk innvirkning på historien som det valget Birger Eriksen måtte ta 9. april 1940, men vi tar alle valg som har konsekvenser for våre egne liv og vår egen historie.

Vi har ikke alle de samme forutsetningene for å skape oss gode liv. Håndbagasjen vi kom til denne verden med er ofte preget av valg tidligere generasjoner har tatt.  Helse er også faktorer vi ikke kan velge. Og ja, livet skjer. Det er ikke alt vi kan styre. Det er ikke alt i livet vårt vi har valgt, og det er ikke alt vi kan velge bort. Men likevel… Vi tar alle valg som får konsekvenser. Konsekvenser for oss selv og eller mennesker rundt oss. Vi velger selv hvordan vi vil utnytte våre muligheter og hvordan vi vil møte våre utfordringer.

At jeg møtte veggen var ikke fordi noen tvang meg til å arbeide så hardt og så mye. Det var et valg jeg selv tok.
Da jeg ødela kneet og senere ankelen var det hendige uhell, men det var mitt valg å være på tur der og da. Det var ikke parkvesenet sin feil at jeg skled i våt leire på en sti i parken. Og ja, diabetesen jeg har pådratt meg er nok og et resultat av den livsstilen jeg bevisst eller ubevisst har valgt.

Vi mennesker tar gjerne æren for alt som har gått bra i livene våre, men det som er mindre bra ja da finner vi fort noen andre enn oss selv å skylde på.

Tenk deg en samfunnstopp, næringslivsleder som har drevet familieforetaket videre og gjort det bra. Han vil aldri si at han bare ble født med en sølvskje i munnen og bare har fulgt strømmen uten å ta noen valg. Rikdom og suksess har bare kommet av seg selv.  Selv om både karrierevalg og formue lå klar og staket ut før han ble født vil han nok påberope seg æren for det han har oppnådd.

På samme måte vil ofte en som ikke har trukket like heldige kort ved starten av livet fort skylde på barndom, oppvekst og samfunnet som sviktet når man sitter der i andre enden av samfunnsstigen i en alder av femti pluss.

Familieforhold og rammen vi er født inn i avgjør mye av hvordan livene våre blir. Det setter noen rammer. Gir noen muligheter for de som er født med en sølvskje eller ti i umiddelbar nærhet og en del ekstra utfordringer for andre.
Fattigdom går ofte i arv, det samme gjør psykiske problemer. Men like vel. Samme hvor mange uheldige stjerner vi er født under, vi tar alltid valg som påvirker livene våre, vår historie, i den ene eller den andre retningen.

Du behøver ikke å bli en vellykket forretningsmann selv om faren din var det. Du behøver ikke å bli rusmisbruker selv om moren din er det. vi tar alle mer eller mindre bevisst våre valg. Kanskje ikke alltid de store valgene, men de små valgene ved forskjellige veikryss som gjør at vi til slutt havnet der vi er i dag.

De færreste av oss hadde livsveien staket ut i det øyeblikket vi ble født. Vi har tatt menge valg som har ført oss dit vi er i dag. Vi har valgt eller valgt vekk venner, partnere, utdanning, jobb. Vi har valgt å være veganere, røyke, trene, drikke alkohol, leve  pakt med naturen, bosette oss i byen osv.
Vi har selv tatt de valgene som har gjort oss til de menneskene vi er i dag.

Jeg skulle like å møte det mennesket som i løpet av livet aldri har tatt et eneste valg som ble litt feil på en eller annen måte.
Det dumme ved at livet formes av våre valg er at en del valg vi tar får konsekvenser. Konsekvenser det ikke alltid er mulig å rette opp.
Jeg har slitt ut kroppen min slik at jeg nå er utenfor arbeidslivet. Det er en konsekvens av valg jeg har tatt. Jeg kan ikke spole tiden tilbake og ta andre valg. Jeg vil nok aldri få en sprek kropp tilbake.

Likevel har jeg valgmuligheter i dag for hvordan jeg vil at fremtiden min skal bli.
Jeg kan gi litt f*** i alle helseutfordringene og gå på. Stå på til jeg stuper, så får vi se hvor lenge det holder denne gangen. Det valget har jeg prøvd et par ganger. Tror det ikke er smart å prøve en gang til.
Jeg kan legge meg på sofaen, trekke pelspleddet over hodet og tenke på hvor grusomt livet mitt har blitt. Hvor urettferdig det er at jeg ikke kan leve det livet jeg elsket. Jeg kan gi skylda for all elendigheten på alt fra NAV via regjeringen til ledere som dekket opp underbemanning med et alt for stor arbeidsbelastning. Bitter og sur på alt og alle og aller mest på samfunnet.
Eller jeg kan velge å akseptere at helsa er som den er og så velge hva jeg vil bruke dagene til. Hvordan jeg skal skape meg et liv som følges meningsfullt selv med de helseutfordringene jeg har.

Menneskers valg og handlinger har konsekvenser skriver Allan. Det er en ansvarliggjøring av oss. En bevisstgjøring av de valg vi foretar, bevisst eller ubevisst får konsekvenser.
Setningen gir og håp. Den forteller jo oss at vi alle kan ta valg som gjør at en litt kjip situasjon kan snus til noe positivt.
Vi kan velge å gjøre det beste ut av de mulighetene i har. Vi kan velge å løse utfordringene våre på en positiv måte.
Det er aldri for sent å velge en ny vei.

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Takk for godt innlegg! Jeg må stadig minne meg sjøl på at jeg har et valg om hva jeg vil bruke dagene mine til. I alle fall når energien strekker til og det ikke er alt for mange “må-ting”.

    2. Nei, aldri for sent å endre noe med sitt eget liv. Vi er ansvarlige for våre valg. Og de FÅR konsekvenser, helt klart, den ene eller andre veien. Noe blir bra, og noe blir ikke det. Vi må uansett livet videre. Og hva vi gjør DA er også våre valg.

    3. Ja, er interessant når man tenker på alle valg og handlinger man foretar, og ser på hvilke følger de har hatt. Så kan man tenke hva hvis jeg ikke hadde gjort slikt der og hvordan ville ting da sett ut i dag. Ha en fin onsdag:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg