Hvit mann….

Jeg sitter og leser et eldre eksemplar av lokalavisa. Det har vært litt bråk i lokalpolitiken i en av nabokommunene. Jeg har ikke helt klart å få med meg hva saken dreier seg om, og leser et par leserinnlegg for om mulig å få en kort innføring.

Det handler mest om dokumenter kontrollutvalget etterspør og ikke får. Det snakkes om holdninger som skribenten tilegner andre i miljøet. Blant annet får ordføreren kritikk for å ha brukt uttrykket “Hvit mann” om en annen politiker som begrunnelse for at denne ikke kan ha opptrådt klanderverdig.

Jeg kjenner ikke saken godt nok til å gå inngående inn i den. Antakelig ville det heller ikke ha stor interesse rent bloggmessig. Men jeg merker meg med ordførerens svar på hvorfor han benyttet uttrykket “Hvit mann”. 

For hør bare ordførerens forklaring i et leserinnlegg han selv har skrevet. Jeg regner med at når leserinnlegget er signert av han er faren for feilsittering minimal.

For ordens skyld vil jeg få informere om at uttrykket hvit mann eller hvit kvinne er et gammelt uttrykk som ble benyttet på personer med høy moral, ryddighet, pliktoppfyllende og med høy integritet, og er på ingen måte et uttrykk som er ment å være diskriminerende hverken på kjønn, farge eller legning.

Trenger jeg å si at ordføreren er en hvit mann?

Mulig at uttrykket ikke var ment diskriminerende, og så vidt jeg vet er alle parter i denne saken relativt hvite i huden, men i hvilket hull har ordføreren befunnet seg de siste skal vi si 20 årene?

For det kan da umulig ha gått de fleste oppegående mennesker hus forbi at å sette et automatisk likhetstrekk mellom hvit mann og høy moral, ryddighet, pliktoppfyllende og med høy integritet ikke er direkte politisk korrekt!

Mulig det er et gammelt uttrykk med den betydningen ordføreren hevder. Men det er i så fall et eldgammelt og for lengst utdatert uttrykk. Både uttrykket og ordførerens forklaring på hva han legger I uttrykket eri høyeste grad diskriminerende.

Pappaen til Pippi har måtte abdisere, ungene får ikke lenger synge om Lille Hoa, selv Joikakakene måtte skifte navn.  Men en ordfører ser ikke noe problem med å sette likhetstegn mellom hvit mann og høy moral, ryddighet og en person som er pliktoppfyllende og med høy integritet.

Jeg sa det var et eldre eksemplar av lokalavisa. Men det er ikke  gammelt. Det er fra mandag denne uka. Her er tydeligvis en hvit mann som har pusha 50 og ikke lenger følger med i tiden.

 

 

3 kommentarer
      1. Enig. Jeg tror både Gamle Gubben Grå og jeg et rimelig flink på ord og uttrykk. Vi har aldri hørt det. Historisk sett tror vi det kan ha blitt brukt i kolonitiden

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg