Idiberug

I dag har flere medier fortalt om en runestein som er funnet i Hole kommune, nabokommunen til Ringerike.  Funnet har blitt slått stort opp både på NRK, Aftenposten og på flere andre medier. Etter hvert kom det og en artikkel på plass i lokalavisa.
Den såkalte Svingrrudsteinen ble funnet i 2021, men arkeologene holdt funnet hemmelig til de hadde undersøkt den nøyere. Steinen ble funnet i en flatmarksgrav like under en av gravhaug i et område arkeologene undersøkte i forbindelse med at man (kanskje) kommer til å bygge Ringeriksbanen. Radiokarbondateringer viser at gravens alder, og dermed steinens inskripsjoner, trolig stammer fra 0-250, opplyser Kulturhistorisk museum i en pressemelding. Det vil si at steinen er rundt 2.000 år gammel.  Det er verdens eldste runestein.

Funnstedet ligger ikke så veldig langt fra der jeg vokste opp. En 8 – 10 km, kanskje, og i et område jeg har gått mye tur i de siste årene. Og jeg, jeg synes jo sånt er utrolig spennende.
Det betyr at det for rundt de tider Jesus vandret rundt på jorda betydelig lenger sør sto  noen ved fjorden hvor jeg vokste opp og risset runetegn inn i den 31 x 32 centimeter store steinblokken av rødbrun ringerikssandstein.

Ekspertene på Kulturhistorisk museum sier at dette er den eldste runeinskripsjonen som er funnet i Norden. Såpass mye eldre enn de andre at “leksikon nå må skrives om”. Denne inskripsjonen er så mye eldre at det er sensasjonelt.

Hva det står på steinen?
Omskrevet til vår skrift står det idiberug
Teksten omtaler muligens en kvinne som het Idibera, og innskriften kan bety «For Idibera». Andre muligheter er at «idiberug» gjengir et navn som «Idibergu/Idiberga, eller kanskje slektsnavnet Idiberung, forklarewr ekspertene. 

Jeg, i min naivitet, tenker at ved å ta et googlesøk på kvinnenavnet Idibera kanskje får opp noen vikingkvinner med det navnet fra Snorre eller liknende. Vi har mye stolt vikinghistorie i distriktet. Sigurd Syr bodde ikke langt unna, Dronning Ragnhild og Halvdan Svarte likeså.
Det var  utrolig dumt tenkt. En kvinne i en 2.000 år gammel grav som nettopp er åpnet er nok ikke på nett. Og Idibera, hvis det er hennes grav, levde like fjernt fra vikingtida som det jeg gjør.

Likevel får dette googlesøket meg til å forstå hvor sensasjonelt dette funnet er.
Det var først i dag Kulturhistorisk slapp nyheten om dette sensasjonelle funnet. Likevel får jeg opp over 900 treff. Steinen er omtalt i medier i Frankrike, Storbritania, Tyskland, Seits, Ungarn, Bulgaria… ja store deler av Europa.
Dette må altså være en virkelig stor nyhet.

Jeg må nok ta meg en tur på Kulturhistorisk museum å se steinen. Den vil bli stilt ut der fra lørdag av.  Og så skal jeg fantasere litt om hvem denne Idibera var…

 

4 kommentarer
    1. Det var virkelig moro! 😃 Jeg har gått på turorientering i området der, og husker jeg måtte gå før myggsesongen startet! 😅

      1. Det var nok lurt å gå i det området før myggen dukket opp. Er jo kjent for mygg der. Tilbragte myggåret 2013 på rehabilitering på Helgelandsmoen. (Eller i det minste 2 uker i juli)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg