Imponere litt..

I min familie er det flere flinke kakebakere som tryller frem de lekreste kaker hver gang slekta møtes. Jeg er ikke en av de.  Jeg pleier å få enkle ting å bidra med til familie-koldtbordet som ketchup og sennep eller drikkevarer.  Mulig det er smartest slik.
For noen år siden prøvde jeg å lage sånn kake som blir som et norsk flagg når du skjærer stykker av den. Det ble ikke vellykket. Har dere hørt om  Norge i brunt, hvitt og grønt? Det var det flagget som dukket opp når man skar i min kake. Ja da, Yngste Niese har forklart meg at jeg hadde brukt feil konditorfarge. Måtte visst sterkere lut til enn det jeg hadde i skuffen for å få til de rette fargene.

Til 17. mai i år fikk jeg i oppdrag å ta med salat og gele.
Salat er greit. Den lager jeg i morgen.
Gele burde og være greit.  Det hadde holdt med et par tre pakker ferdig gele og en liter eller to med vaniljesaus. Siden jeg fikk beskjed i ettermiddag hadde ingen forventet noe mer, i det minste ikke fra meg.

Men så hadde jeg lest innlegget til Doc og Dask i dag morges. Og hennes 17.mai dessert var bare så imponerende, og så enkel at jeg tenkte at den kan selv denne kjerringa klare. Og det va jo gele jeg fikk beskjed om, ikke sant?

Vel, etter å ha tenkt litt kom jeg til at å lage denne imponerende desserten i løpet av kvelden/ natta var å påføre meg selv stress. Den skal jo  stivne 5 ganger. Og hvis et lag ikke er tilstrekkelig stivt før du heller på neste lag, ja da er du ute å kjøre og kan ødelegge hele “suppa”. Bokstavelig talt. For i stedet for å få et stette-glass med flagget fint i rødt, hvitt og blått kunne du fort ende opp med ei blåbær-jordbær-pannacotta-suppe, eller i bestefall en slags pudding i ubestemmelig farge. Jeg måtte finne på noe som gikk raskere. Men jeg var i det minste sikker på at her skulle det lages gele fra bunnen av! (Eller sånn pulver-pakke fra Freia, da.)

En tur innom Nille, alle 17. mai ting har vært på salg lenge når vi har kommet til 16. mai. Der falt jeg for noen porsjonsformer i papp med striper I rødt, hvitt og blått og en pakke med flagg på “tannpirker”. På matbutikken ble gelepulver kjøpt inn, og litt bær til å pynte med. Det var da jeg sto med nesa inn i bærdisken jeg fikk ideen. Hva med å bruke frosne skogsbær i geleen? Det er stilig, geleen stivner fortere og sammen med vaniljesausen blir det (nesten) rødt, hvitt og blått.

Som dere vet er det ofte ikke langt fra tanke til handling hos denne kjerringa, og jeg var ikke før kommet hjem før jeg satte i gang med å lage gelé.  Innen Gamle Gubben Grå kom hjem var to liter gele fordelt i 20 begre,  hver med en god porsjon bær.  Jeg tror han ble litt imponert. Alt sto sirlig  oppmarsjert på et brett på kjøkkenbenken.

Vi satte oss litt ute på trammen før jeg satte i gang med å lage middag.
Geleen var i boks, og salaten skal jeg ikke lage før i morgen. Snakk om kjerring som har kontroll og slipper å stresse rundt som ei hodeløs høne 16. mai.

Jeg viste Gamle Gubben Grå desserten til Doc og Dask, og fortalte at egentlig hadde jeg lyst til å lage slike, men at jeg var redd det ville ta for lang tid. Jeg hadde funnet et tidsskjema på denne desserten som anbefalte å begynne 14. mai.  Vi ble enige om at til neste år må vi prøve oss på den.

Så snakket vi om desserten “min”.
Jeg var såre fornøyd med egen innsats.
Nå kunne jeg imponere slekta litt i morgen, om ikke annet ved at jeg ikke hadde valgt letteste løsning, ei pakke ferdig gele rett fra butikkhylla.
“Nå kan vel ingenting gå galt?” spurte jeg min kjære mann som jo er restaurantkokk med over 40 års erfaring.
“Nei” forsikret Gamle Gubben Grå og la til “Når du reduserte væskemengden så blir nok dette bra.”
Redusere væskemengden? Hva var det han snakket om? Jeg hadde fulgt oppskriften til punkt og prikke.
Gamle Gubben Grå fikk det uttrykket han pleier å få mår han tviler på at idéene mine er så gode.
Så forklarte han  “Det er mulig det går bra, men bærene vil jo gi fra seg litt væske når du helte varm gele på de. Du kan risikere at geleen blir litt tynn.”

Jeg hørte det logiske i det han sa.
Og på ny følte jeg meg som verdens dårligste husmor.
Jeg mener når du til og med mislykkes i å lage gelé av pulver og vann…

Gamle Gubben Grå trøstet meg med at det kunne gå bra, men det orker ikke jeg gamble på.
Jeg vet hvor stresset jeg blir i morgen hvis geleen ikke er stiv. Har heller ikke tenkt å bruke natta på å sjekke, trygle og be geleen om å stivne. Det er liksom ikke bare bare å trylle frem flere liter gelé på en 17. mai.
Så jeg var halvveis til Kiwi før Gubben ble ferdig med å snakke.

Nå ser det ut som om mine små 17. mai geleer blir stive. Jeg har alt prøvesatt flagg i en av de. Men skulle de ikke bli stive har jeg tre pakker med ferdig jordbær gelé klar.  På ny kan jeg senke skuldrene, null stress her dagen før dagen.

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg hadde også en plan om å lage litt 17.mai stemning i heimen. Og samme dessert stod på lista. Gjett hva. Både gelepulver og pannacotta står helt urørt på benken. Jeg kapitulerer. Det blir is til dessert 🥰🇧🇻🇧🇻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg