Intoleranse…..

26. januar 2010 brant Hønefoss kirke ned til grunnen. Det var bygget hvor jeg var på speidergudstjenester i hele oppveksten.  Tenkedagen, St. Georgsdag, og lysmesse første søndag i advent. Hvert år fra jeg var 7 til jeg var 19.
I Hønefoss kirke gikk vi til skolegudstjeneste da vi gikk på videregående skole siste skoledag før juleferien – etterpå gikk vi venninnene på Narum konditori og drakk kakao med krem og byttet julegaver.
I Hønefoss kirke er to av barna våre døpt, på kirkegården utenfor ligger to andre av barna våre begravet.
Det 148 år gamle trebygget som brant var bare et bygg, men samtidig var det så utrolig mye mer.
For meg var det bygget hellig.

Jeg forstår utrolig godt hvorfor det vekker sterke følelser å se at noe som er hellig for deg brenner, om det er en hellig bygning eller en hellig bok.

Hønefoss kirke brant ned på grunn av en elektrisk feil. Det var et uhell. Sånt som skjer. Ingen som kan belastes.
Det var ingen som med vitende og vilje hadde tent på kirken, heldigvis.
Hvis noen hadde annonsert at de skulle tenne på kirken lørdag klokka 15 hadde folk møtt opp i hopetall for å forsøke å stoppe de. Forhåpentligvis hadde også både politi og helsevesen vært der for å ta seg av vedkommende. Han eller hun kunne jo umulig være helt frisk.

Når Sian eller Rasmus Paludan annonserer at de skal tenne på Koranen får de politibeskyttelse.

Ja, jeg forstår at det regnes som en “ytring” og derfor er vernet av ytringsfriheten.
Det jeg ikke forstår er hvorfor folk skal tenne på den boka. Hva er hensikten? Det kan da ikke være noen som helst annen grunn enn at man ønsker å provosere?

Hvorfor vil ikke folk at vi skal ha det fredelig, trygt og godt? Det er for meg en gåte.

Sitatet er fra Bunny sitt innlegg.  Mens Bunny bruker ordene for å advare mot det en del mennesker kaller “svenske tilstander”, bruker jeg ordene for å forsøke å plassere noe av ansvaret for de tilstandene der jeg mener det hører hjemme. Nemlig hos de som bevisst ønsker å provosere frem de reaksjonene, de tilstandene de “advarer” mot.

Ta Rasmus Palidan som eksempel. Partilederen for det danske partiet Stram Kurs. Dette partiet ønsker blant annet å forby islam i Danmark. Å ha det som et ønske og en del av partiprogrammet er de selvsagt i sin fulle rett til.  Så må man arbeide for å få et politisk flertall for sitt syn, slik alle partier arbeider for å få flertall for sine hjertesaker.

Foto: Christine Olsson

Nå har han flydd rundt i Sverige og brent koraner. Det har det blitt opptøyer, bråk og hærverk av . Pøbler har satt biler i brann, knust butikkvinduer og gått til angrep på politiet… Kort sagt. Det har blitt “tilstander” vi alle kan være enige om at vi ikke ønsker.

De som tenner på biler, flyr på politiet og utøver hærverk er selvsagt ansvarlig for sine handlinger, og skal og bør straffes for de. Men er han som løper rundt og tenner på koranen helt uten skyld?
Jeg mener hva hvis han ikke hadde tent på den boka?

På lørdag var jeg i Drammen.  Det var det flere som var. Hele Strømsø torg var stengt av med store sperringer.  Butikker og restauranter måtte hold stengt.  Politiet kroppsvisiterte alle som ville inn på torget har jeg hørt. Alt for at Sian skulle få lov til å stå og spre sitt budskap.
Samfunnet brukte utrolig mange ressurser for å beholde ro og orden.
Næringslivet tapte flere timers omsetning.

Jeg var som sagt i Drammen på lørdag.
Jeg var ikke på Strømsø torg og hørte på Sian, og jeg var heller ikke med på motdemonstrasjonen.
Jeg ønsker ikke å bidra til det sirkuset Sian ønsker å skape. Jeg har ikke noe behov for å være en brikke i deres spill. La de stå i en mørk krok på et folketomt torg helt alene, eller med de få sympatisørene de har.
Kanskje går de lei. Kanskje kan vi ha det fredelig trygt og godt uten noen som kun ønsker å provosere.

Heldigvis gikk det bra i Drammen på lørdag. Det ble ikke opptøyer.
Men hvis det hadde blitt opptøyer, hadde Sian da vært helt uten skyld?

Bunny advarer mot å fylle opp med flere som flyr på folk når de ser noe de ikke liker. Det virker som om han setter likhetstrekk mellom økt innvandring og økt vold i samfunnet. Er ikke det litt for enkelt?
Finnes det ikke folk som utøver vold, tenner på biler, knuser vinduer som ikke bekjenner seg til den islamske tro?

Bunny skriver videre at han vet hvordan det er, han har jo blitt flydd på noen ganger.
Jeg har og følt meg truet noen ganger. Det hender at også min uttalelser vekker reaksjoner.
Har blant annet fått noen meldinger som langt fra er hyggelige når jeg har kritisert Sian, enten på blogg eller i leserinnlegg i lokalavisa.
Selv om de fleste av disse meldingene var anonyme, tviler jeg ut fra innholdet på at avsenderen var muslim.

Jeg tror ingen politiske partier har programfestet å fylle opp Norge med flest mulig innvandrere eller flyktninger.
Men noen av oss ser at vi har et ansvar for mennesker også utenfor vår egen landegrense. At vi kan være en trygg havn når krig og forfølgelse truer. Noen er ikke seg selv nok.

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg