Jeg reiser ingen steder…

Hei fineste dere!  Hvordan går det med dere???
Isabell Raad er fremdeles på bloggtoppen.  Jeg er på 46. plass.  Hjalp litt på populariteten med blogganbefaling fra snilleste Eva Ta en tur inn på bloggen hennes.  Lun hverdagsblogg med mange kloke tanker.

Isabell lurer på hvordan alt er her i Norge. Jeg synes vi tar denne nasjonale dugnaden greit de fleste av oss.
Ja, bortsett fra alle de som har reist på hyttene sine.  Jeg håper de tar til fornuften og reiser hjem.  I Nesbyen, kommune har man nå to koronasmittede.  Begge er tilreisende hyttefolk. Det er altså hyttefolka som har bragt viruset til en kommune som ikke var rammet.  Husk at disse småkommunene har ikke så mange helsearbeidere å ta av hvis epidemien skulle ramme lokalsamfunnet. Sel kommune, en liten kommune i Gudbrandsdalen har 100 mennesker i hjemmekarantene, I en kommune med under 6.000 innbyggere er det mange, veldig mange.  Så hyttefolket, kom dere hjem.
Jeg er heller ikke imponert over alle som hamstret som gale på torsdag.  Men jeg regner de puster litt mer med magen nå og koser seg med dopapir og brød.  Jeg fikk det jeg trengte da jeg var innom matbutikken i går. Og jeg vet de ikke går tomme hvis vi bare bruker hodet alle sammen.

Isabell gruer seg til å komme hjem og gruer seg til å være i karantene.  Men hun kommer selvsagt til å ta karantenen på alvor.  Hun blir litt sur over at folk ikke helt tror det.  Jeg er en av de. Unnskyld Isabell.  (Men jeg er litt spent på hvordan du kommer til å takle det.)

Venninna som hun hadde med til Sri Lanka dro hjem i går pga korona.  Jeg vet ikke om det er så mye hjelp. Men hun kommer i det minste ut av karantenen tre dager før Isabell som drar hjem på mandag. Mamma Raad har sagt at hun skal dra og fylle opp kjøleskapet til Isabell til hun kommer hjem og må i karantene.  Det er kjekt med en mamma som ordner opp.

Isabell sier at hvis det ikke var for at hun har kontrakter og jobb som krever at hun må reise hjem på mandag, hadde hun lett blitt igjen.  Og der kommer mitt spørsmål inn. Hvordan kan du ivareta de avtalene hvis du er i karantene?  Hva kan du gjøre i Oslo som du ikke kan gjøre i Sri Lanka, så lenge du har tenkt å forholde deg til karantenebestemmelsene.?

Så avslutter hun med å si at hun ikke har panikk, er en type som tar alt chill, og er overbevist om at alt ordner seg.
Håper hun ikke forholder seg alt for chill til karantenebestemmelsene….

 

4 kommentarer
    1. Hei. Nå tenker jeg det er på tide å legge igjen en liten kommentar her inne, etter å ha lest bloggen din fast i noen måneders tid. Du r utrolig god med ord, humoren din treffer meg på en så god måte at jeg har blitt helt hekta😊
      Jeg tok meg faktisk i å tenke på deg her om dagen , da datteren min hadde ett stygt fall i gymtimen på skolen og måtte på sykehus for å ta røntgen.
      Jeg vet ikke om det skyldes disse virustider eller ikke, men jeg ble sjokkert over hvor lang tid det tok fra det ble konstantert brudd i armen til hun fikk komme inn for behandling/gips.
      Jeg forstår at om det hadde vært et alvorlig brudd, hadde hastetiden sunket.
      Men allikevel, inne hos lege 09.15, røntgen fra kl 10-10.45( fantastisk omorgsfulle damer som gjorde en svært grundig jobb og tok bilder av hele armen,fra øverst til ytterste fingertupp.)

      Så kom ventingen. Klokken ble 19.30, før vi ble ropt opp på venterommet på akuttmottaket.
      Det var lange, smertefulle timer for en 10 år gammel jente. Hun fikk en panodil, dog.
      Så, nå tenkte jeg å utnytte meg litt av din ekspertise å spørre bare for min egen nysgjerrighets skyld, håper du ikke føler jeg er for frekk.
      Er dette normal ventetid for behandling av enkle brudd som ikke trenger operasjon?
      Har vi bare vært uheldige,eller tenker du at det skyldes viruset som tydeligvis preger alle sykehus i landet på alle mulige måter, allerede?
      Sykehuset ligger i en by med på det tidspunktet svært få påviste tilfeller av coronavirus. Ingen innlagt på sykehus så langt jeg klarte å lese meg til.
      Beklager om du synes jeg er litt uforskammet ved å spørre så grundig. Men jeg har lagt merke til at du er over gjennomsnittet opptatt av arbeidet ditt og også hvordan helsevesenet vårt fungerer. Da tenkte jeg det var greit å spørre deg 😊

      1. Å være ferdig på røntgen rundt 11 og bli gipsa klokka 19,30 om kvelden håper jeg ikke er normalen. Min erfaring er at de stort sett kommer tilbake til kontroill røntgen etter gipsing etter en time eller to.
        Mye Corona forebygging gjør at mange rom må vaskes mellom hver pasient som KAN HA Corona. Det betød en stund alle som hadde vært i risikoland, i denne uka ble det endret til alle som hadde symptomer på luftveisinfesjoner. Dvs alle som hoster, nyser eller føler seg småforkjølet. Det tar tid.
        Det kan og ha noe med organiseringen å gjøre, og mangel på leger fordi mange er i karantene. Ofte må gipsing tas når legen er ferdig med poliklinikken sin. Altså etter 16.00
        Jeg vet ikke hvorfor du måtte vente. Og jeg håper det ikke er normalen. Det må ha vært en lang dag for en 10 åring

    2. Hyttefolk fremstår som landets egoister. Så var det alle hamstrerne..hva skal de med all maten? De sitter neppe innelåst hjemme de neste 4-5 ukene.
      Jeg handlet for 8 dager siden og har igrunnen ikke noe akutt behov for å ta helt av. Så jeg venter til neste uke, for da er det varer i butikkene igjen. I mellomtiden noterer jeg det jeg da må kjøpe på liste. Her skal ikke panikkhandles unødvendige ting. 😏
      Sykehuset ble nærmest en krigssone i går med unifomerte vakter og kun adgang for folk som hadde noe der å gjøre. Ingen besøkende, ingen pårørende. Alle dører låst unntatt hovedinngangen der vaktene var. ( Jada, jeg slapp både inn og ut.)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg