Jeg stakk av…

Det som plager meg mest med situasjonen jeg er i er at  jeg er så avhengig av Gamle Gubben Grå.  Når jeg våkner om morgenen er det lettest for meg å gå ut på Gubben sin side av senga. Da bør Gubben ha stått opp så jeg slipper å krabbe over han. Han bør og ha hentet inn rulatoren som står på gangen.

Jeg får mat når Gamle Gubben Grå gir meg mat – og drikke. Og det er mange små ting til i løpet av en dag hvor jeg trenger hjelp. Jeg hater og har alltid hatet å be om hjelp. Det er utrolig vanskelig. Gamle Gubben Grå er og en utrolig dårlig tankeleser. Dette er nok vår største utfordring denne perioden.

I går la jeg meg rundt 23.  Puttet inn på med smertestillende og prøvde å finne en ok stilling.  Gamle Gubben Grå satt oppe og leste til klokken var rundt 04.

Jeg våknet litt før 6. Jeg måtte på do. Jeg lå til halv åtte og håpet at Gamle Gubben Grå skulle våkne og føle for å stå opp for en røyk om ikke annet. Han våknet ikke. Jeg kunne ha vekket han, bedt han stå opp gi meg rulatoren, starte dagen. Sulten var jeg og.

Selv om Gamle Gubben Grå er verdens snilleste mann når han får tenkt seg om ville ikke dette gitt oss den optimale starten på søndagen.  Helligdagsfredrn ville bli brutt før dagen egentlig hadde begynt.

Så jeg sto opp. Hinket meg rundt senga, støtte meg på kommoden og åpnet døra. Fikk tak i rulatoren og kom meg på do.

Mestringsfølelsrn var stor.  Koste meg oppe i et par timer før Gamle Gubben Grå kom subbende i pysjen sin.

Nå har han stått opp. Jeg har fått tekoppen min og snart blir det varme rundstykker.

20 kommentarer
    1. Har det litt på samme måte selv nå. Har nettopp kommet hjem etter en operasjon i nedre skallegrop, og har forbud mot å gjøre noe som helst her hjemme på 3-4 uker. Så gubben har fått permisjon fra jobben, for å være husmorvikar 😂😂😂😂

    2. Ikke bare, bare og være så avhengig av andre. Skjønner deg godt, har vært i samme situasjon.
      Men nå er det gubben som er avhengig av meg.
      Prøver så godt jeg kan, men tolmodigheten tøyes.
      God søndag.

    3. Ja, det er noe med at man ikke kan kreve at han skal legge seg til “riktig tid” heller, fordi han skal kunne stå opp av seg selv når du rører på deg 😀 Skjønner problemet.. Jeg hadde garantert stått opp selv også. 🙂

    4. Mestring er bra ! Hva med krykker på soverommet, så du slipper å hinke ut i gangen ? Arbeidsstol på hjul på kjøkkenet så du kan komme rundt uten belastning ? Te ferdig på termos fra kvelden før ? Brødskive og pålegg ferdig på tallerken i kjøleskapet ?

      Bare noen strøtanker fra en som heller ikke kan fordra å be om hjelp.

    5. Gubben din leste til langt på natta…jeg til halv tre. Måtte lytte ferdig en roman:)
      Og da skjønner jeg at han ikke våkner tidlig. Men kan ikke du sove der han sover slik at du kan sto opp når du vil?
      Ellers liker jeg ikke å være avhengig av andre.

    6. Jeg liker heller ikke og være avhengig av gubben, men det er jo det vi blir etterhvert. Er en god ide med krykker ved sengen, du kommer deg lettere på do. Minner meg på om å hente krykker hos datter sånn at vi har hjemme når gubben får prolapsen. Da må man ha litt hjelp. Røyner på irritasjonen når man føler seg hjelpeløs. Håper det blir likere.

    7. Ikke enkelt å være avhengig av andre!
      De gangene det har skjedd meg, har jeg vært sur og slem. Noe jeg alltid blir når jeg har vondt eller er syk..ønsker det ikke, men det BLIR sånn, hehe 🙂

    8. Har du ikke et gjesterom da som du kan ligge på Jeg tok hofteoperasjon for noen år tilbake, vi hadde bratt trapp til andre etasje og soverommet vårt. Jeg installerte meg da nede på gjesterommet.Krykker lett tilgjengelig ved senga, og tlf ved senga i tilfelle jeg skulle trenge hjelp. Og han hadde sin med ved senga da..

    9. Rullatoren må stå ved sengen, ikke risikere å falle når du må opp alene… Om det ikke er plass går det vel å flytte på nattbord eller ommøblere litt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg