Kjerringa kvikner til…

Formen bedres.  Jeg  har gått en liten tur med Charlie Chihuahua, gjort litt husarbeid og har planer om å få tatt en dusj.  Det med dusjen vil nok gjøre underverker. Vaske vekk rester av febersvette og virus.  Hodet er fortsatt tungt, og kroppen ber meg om å innta horisontalen med jevne mellomrom, men jeg ligger ikke bare sammenkrøllet under pleddet og synes synd på meg selv.  Til tross for bok, strikketøy og mobil i umiddelbar nærhet har jeg begynt å føle på rastløshet og at jeg nesten har tilløp til å kjede meg.  Det er et godt tegn. Å kjede seg er bra. Da har man energi til å bli kreativ.

Hører på radioen at en hel gjeng idrettsfolk hadde testet positivt. Fikk ikke med meg hvilken idrett og spisser ørene.  Men så var det bare koronna de hadde testet positivt på.  Ikke doping.  Reflekterer litt over at verden begynner å bli normal igjen når selv jeg som ligger her og testet positivt på korona for bare få dager siden tenker på doping og ikke korona når jeg hører ordene idrettsutøver og testet positivt.  Verden er i ferd med å kvikne til live akkurat som meg.

På nettavisa til lokalavisa leser jeg at Runar fra Høyre vil døpe plassen i Søndre Park for Nordens plass.  Jeg tenker litt over forslaget.  Klarer ikke å engasjere meg i det hele tatt. De kvadrstmeterne kan godt hete Nordens plass for meg hvis de må ha et navn.  Tror jeg kan komme opp med hundre andre ting man og kunne kalt denne plassen. Glad det ikke er Nordens Torg tenker jeg før jeg klikker meg videre.

Vi har nemlig utrolig mange “torg” og flere skal vi få hvis utbyggerne får det som de vil (og det får de jo alltid til slutt, samme hva folk flest mener). Vi har Søndre Torg, Nordre Torg, Brutorget og Fossetorget. Pipetorget er under planlegging og hva var det nå det “torget” ved Hotellet/nye City gården som ble vedtatt på forrige kommunestyremøte skulle hete?

Med unntak av på Søndre Torg er det lite med torghandel og torgliv – selv om byen altså er full av “torg”. Navnet skjemmer kanskje ingen, men noen ganger kan det bli ganske misvisende.

Når vi er inne på torg og lokalavisa. Jeg leser og at Fontenehuset har planer om å flytte inn i Brutorget. Lokalavisa skriver:

Brutorget ligger ved siden av restauranten Sabrura, og har stått tomt en stund. 

En stund!?! Snakk om underdrivelse fra lokalavisa sin side. Med unntak av utstilling av en pepperkakebyen i vinduene i desember de to siste årene har det aldri vært noe i de lokalene, som vel sto ferdige I 2018.

I områdereguleringsplanen for Hønefoss sentrum, den såkalte Byplan sier man at bruksarealer på gateplan skal ha publikumsrettet virksomhet som detaljhandel, bevertning, og kultur i dette området. Om Fontenehuset går under den definisjonen må jeg tenke litt på.  Kjekt å få aktivitet i bygget, men det kan jo gi presedens for andre bygg og på den måten være med på å uthule byplan.

Jada, jada jeg fikk med meg at en god del politikere fra Høyre så vel som Arbeiderpartiet mente at Byplan er en elastisk plan som kan tøyes og strekkes i de retninger man måtte ønske. Jeg fikk og med meg at flertallet av kommunestyret mener vi trenger opplæring i hvordan vi skal tolke planen vi selv har vedtatt….

Som dere skjønner, kjerringa og engasjementet begynner å kvikne til live. På tide og gå i dusjen….

4 kommentarer
    1. Tror vel ikke dette området vil hete annet enn Søndre park, denne parken er jo ikke større enn en ser hele parken om man står i midten. Og hva Ring blad klarer å få ut til sine lesere kunne virkelig kommet opp til diskusjon. Vi trenger absolutt en motpart til den avisa. Jeg synes den har blitt direkte elendig etter at den nye redaktøren tok over for noen år siden. Og som god skikk, så skal man avslutte med noe positivt! Så bra du er bedre og at engasjementet har kommet sigende tilbake… venter spent på morgendagen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg