Kortreist mat.

Jeg skulle på et møte på rådhuset på dagen i dag, og hadde ikke tid til å ta noen lang tur med hundene før jeg dro. Den litt lengre turen fikk heller vente til i ettermiddag når jeg var ferdig med møtet. Og ja, hundene har fått en times tur også i dag, selv om det ikke ble før ved 17 tiden i ettermiddag.

Morgenturen gikk i Hundremeterskogen her i nabolaget. I går hadde jeg lagt merke til at det hadde dukket opp en god del vorterøyksopp i skogen der. I dag hadde jeg litt bedre tid, selv om jeg skulle på møte, og tok meg tid til å plukke med meg en del av de.
Røyksoppen bør ikke stå for lenge. Den må spises mens den er helt hvit inni.
Hadde jo vært dumt å la soppen jeg kunne tenke meg å bruke til mat ble stående der til den gikk opp i røyk, nærmest bokstavelig talt.

På min lille rusletur i Hundremeterskogen plukket jeg med meg godt over 600g røyksopp. Greit å samkoke og ha i fryseren til bruk i soppsuppe eller andre soppretter utover høst og vinter.

Røyksopp er kanskje ikke den mest populære matsoppen, men jeg mener det meste handler om tilberedning. Gjør seg helt ok i en soppsuppe eller i en soppsaus, gjerne sammen med annen sopp og det rette krydderet og tilbehøret.

 

4 kommentarer
    1. Se der ja, litt av en fangst…
      Aldri spist eller plukket. Trodde ikke det var matsopp. Bare tråkker på dem jeg…gøy når det ryker!

      1. Når den ryker er den ikke lenger matsopp.
        Det er ikke den beste matsoppen har jeg hørt mange si. Det var den første matsoppen jeg lærte av en ivrig lærer i 6. klasse på barneskolen.

    2. Er ikke så glad i den, jeg.
      Men har du prøvd matblekksopp? Den vokser også ute nå, gjerne på plener og i veikanter. Den er god, synes jeg!

      1. Ja jeg har spist matblekksopp. God sopp det og. Røyksopp bruker jeg mest sammen med annen sopp.
        Matblekksopp lærte jeg av læreren på barneskolen. Røyksopp og matblekksopp var så sikre at til og med mamma lot meg plukke og spise de.
        Hun syntes sopp var skummelt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg