Krig…..

230 mil fra Oslo ligger Kiev, hovedstaden i Ukraina.  230 mil. Det er ikke langt.  Det er kortere enn om jeg skulle ta turen for   å besøke Svigermor nede på den spanske solkysten. Dit er det 310 mil.  Ligger omtrent i samme avstand fra oss som Milano og Barcelona.

På tirsdag var jeg og hørte et foredrag om Ukraina Russland konflikten med journalisten Peter M. Johansen fra Klassekampen. Han var kunnskapsrik og hadde satt seg godt inn i konflikten. Han sa at Putins annerkjennelsen av Dometsk og Luhansk var et klart brudd på Folkeretten.  Han trodde Putin ville sende styrker dit, men han trodde ikke Putin ville gå videre å angripe resten av Ukraina.

Det er to døgn siden det foredraget.

Nå har Russland innledet en invasjon fra minst fem fronter. Over 100 mennesker har alt mistet livet, og på radioen melder de nå om en ny bølge av angrep mot hovedstaden Kiev. Den første bølgen kom tidlig i dag morges.

Kharkiv, den nest største byen i Ukraina og den viktigste grensebyen er angrepet. Den ligger nordøst i landet.

I Tjernihiv som ligger nord for Kiev og området grenser både til Russland og Hviterussland meldes det om russiske militære kjøretøy.

Fra vest har russiske stridsvogner i morgentimene rullet inn over grensen fra Hviterussland, og ukrainske grensevakter melder om skuddveksling.

Det har vært  aktivitet fra russiske militære ved den annekterte Krim-halvøya som ligger sør i Ukraina.

Fra sørøst blir byer som Mariupol og Odessa også angrepet.

Jeg er bekymret. Krig i Europa. Det er den russiske bjørn som viser klør. USA, Nato og vår egen Jens Stoltenberg snakker om sanksjoner.  Samtidig bruker de en retorikk som jeg ikke opplever at er med på å roe gemyttene.
Han foredragsholderen jeg hørte på på Tirsdag tok feil når han ikke trodde Russland ville gå til angrep på Ukraina. Det er ikke dermed sagt at han tok feil i alt han sa.
Han hevdet at den som har tjent mest på konflikten til da var USA… Den som hadde tapt mest var Europa og ikke minst Tyskland. Spesielt når nå Nord Stream 2 prosessen stanser opp.

Mens Russland tjener store penger på eksporten, er EU-land avhengige av gassen for å dekke sitt energiforbruk. Begge parter har tilsynelatende forsøkt å bruke gassen som et pressmiddel.
Vestlige land har lenge truet med nye sanksjoner mot Russland hvis landet invaderer Ukraina. I EU har det vært bekymring for at Russland i så fall kan svare med å strupe gasseksporten som i dag foregår via rørledninger på land.  I verste fall kan dette utløse full energikrise og enda høyere priser på naturgass og strøm.

Nå er ikke strømprisene det som bekymrer meg mest i denne situasjonen, men det er en del av det storpolitiske teppet. For når Europa ikke får gass fra Russland blir de mer avhengig av gass fra USA.
Money talks.

En annen ting som uroer meg i den situasjonen Europa og verden er i nå er Cold Response 2022.   Dere vet den årlige norskledete Nato-øvelsen der allierte og partnernasjoner deltar. Øvelsen gjennomføres i mars og tidlig april 2022 – på tvers av hele Norge. Forsvaret er i gang med å rigge seg. – I mars og april er omtrent 35.000 Nato-soldater på plass i Norge for å øve og trene.
Er vi helt sikre på at dette er tidspunktet for å samle 35.000 Nato-soldater på norsk jord rett ved den russiske grensa?

Jeg har hørt både Støre og Utenriksminister Annikken Huitfeldt si at øvelsen går som planlagt, og at det ikke gir noen grunn til uro.  Russland er varslet om øvelsen i god tid og dette er jo en årlig greie. I tillegg er Russland inviteet til å være observatører……

Vet dere. Jeg føler meg ikke beroliget.

 

2 kommentarer
    1. Om Russland skrur igjen gasskranene til Europa så må jo gassen kjøpes fra et annet sted. Hvordan du mener «money talks» her forstår jeg ikke. Poenget er at de som trenger gass får kjøpe og dekket dette behovet. Hva er problemet i at USA evt står som leverandør?

      Cold Response øvelsen er planlagt lenge, og er en del av NATO samarbeidet. Hvorfor der skal være bekymring omkring dette forstår ikke jeg. Har du ikke fått med deg hva russerene holder på med like utenfor kysten vår i disse tider?
      https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russisk-atomovelse-i-gang-utenfor-finnmark-1.15861823
      I tillegg krenker krenker russerene vår territorialgrense med sine militære fly og skip med jevne mellomrom for å teste ut vår reaksjonsevne og responstid.

      Som selvstendig land må vi også vise vår forsvarsevne og vilje om kriser oppstår. Russland invaderer og okkuperer nå Ukraina, og Putin ber befolkningen/Forsvaret legge ned sine våpen samtidig med at angrepet rulles ut. Det kan de da ikke gjøre!?

      Likeledes kan ikke vi forholde oss passive og naive i forhold til mulige reelle trusler som måtte komme vår vei. Ei heller som allianse der vi har forpliktelser om andre NATO land skulle bli angrepet.

      1. Noen ganger kommer kanskje ikke resonnementet mitt så godt frem. Jeg skal forsøke å forklare bedre.

        Min største grunn til bekymring er at Putin er en mann som ikke handler rasjonelt. At han nå tyr til våpen er sterkt urovekkende.

        Så må vi være enige om at det var Tyskland og ikke Russland som stanset Nord Stream 2 prosessen, ikke Russland.

        Om Russland vil stenge de andre rørledningene vet vi ikke. Det er mulig, og trolig. Men vil jo og påvirke den russiske økonomien. Men ja, jeg tror de blir stengt. Vel det vil gjøre Europa mer avhengig av USA og gass derfra. Fra et Europeisk ståsted er det som du skriver ett fett hvor gassen kommer fra. Jeg kan gi deg rett i det. Men fra amerikanske gasseksportører sitt ståsted er det nok ikke ett fett hvor stor del av det Europeiske markedet de får tilgang til. De har altså noe å vinne på krigen og uroen.

        I Norge i dag har vi i mine øyne skyhøye strømpriser. Jeg forstår ikke hvorfor våre kraftpriser avhenger av gassprisene i Europs, men jeg aksepterer at det er slik. Med færre tilbydere og mulig gassmangel på det Europeiske markedet vil dette føre til enda høyere strømpriser her hjemme.

        Så til Cold Response. Ja den er varslet og alt det der. Likevel kan man fra russisk side oppleve det som en trussel at NATO har en militærøvelse med 35.000 soldater nær deres grense. Putin handler ikke rasjonelt, har en litt annen måte å ressonere på. Han kan fort bruke det dom en unnskyldning gir angrep også i vår retning. Drømmen om det store russiske riket. Er det ikke Eurasia som har vært drømmen hans lengre?

        Jeg mener ikke at vi ikke skal ha et forsvar eller at Ukraina skal legge ned våpnene.

        Jeg er bare redd for å gjøre noe som hisser Putin til mer krig Han er en farlig leder.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg