Kroken på døra……

Det hjelper med litt drahjelp fra lokalavisa.  Jeg er på 18. plass i dag.  En plass ned fra i går, men dog veldig fornøyd.  2.242 sidevisninger er et tall jeg er veldig fornøyd med.  Men fremdeles er det langt igjen til toppen.  Og på toppen der regjerer Kokkejævel som vanlig med sine 46.957 sidevisninger.(sukk)

Mens jeg i mitt innlegg i går skrev om  Trippel sjangs for å bli smitta…skrev om den økte belastningen både for å bli smitta og for senskader helsearbeidere har i disse dager,  skriver Kokkejævel om en annen virkning av korona.  Virkningen dette har på næringslivet og på arbeidsplasser.  Det er i høyeste grad et like viktig tema.

I stedet for å gjøre seg klar til tidenes julehandel slik mange næringsdrivende pleier i disse novemberdager, sitter de nå i stedet og skriver permitteringsvarsel til de ansatte.  Tenk litt på den alle dere som sitter i trygge jobber på hjemmekontor.  Skrive permitteringsvarsler i stedet for julekort –  gi økonomisk utrygghet i julegave til sine trofaste ansatte. Jeg vil anta at det er rimelig tøft.

For når regjeringen ber oss holde oss unna folk, ja da blir det få folk på kjøpesenter, i butikker og på serveringssteder.

Ikke minst mange restauranter, kaffer og utesteder kommer til å slite Slite lenge.  Vi har så vidt startet på det som vanligvis er utelivsbransjens høysesong, julebordsesongen.  Men i år blir det få eller ingen julebord.  Få eller ingen gjester på byens utesteder, og de som våger seg ut må gå tidlig hjem.
Overskuddet fra november og desember som gjør at bransjen også klarer seg i januar og februar uteblir i år.  Det kommer mange ansatte og eiere til å merke.

Vi visste alle at det ville komme en bølge to av viruset.  Vi glemte det bare litt i sommer da alt nesten ble som vanlig.  Fortrengte det.  Vi visste at bølge nummer to skulle bli tøffere enn bølge nummer en, men siden den lot vente på seg, ble utsatt gang på gang, glemte vi at den kom til å komme. Vi senket skuldrene og slappet av alt for mye.

Nå skyller den over oss med all sin styrke. Viruset tok fra oss påsken, og 17. mai, nå tar den jula og julehandelen og.

Kokkejævel skriver at vi ikke skal si at alt vil bli bra.  For alt kommer ikke til å bli bra for alle.  Mange kommer til å ha det helt jævlig.  Jeg er enig med han i det.  Mange firmaer vil gå dukken, mange arbeidstakere vil miste arbeidet sitt, mange vil bli syke, mange vil miste sine kjære, mange vil dø og mange vil få senskader.
Jeg tror vi ikke helt klarer å ta inn over oss hvilke sorger og problemer som kommer i kjølevannet av viruset, og det kommer fremdeles til å ta tid før det er over

Jeg sier det likevel.
Alt vil bli bra.  Alt vil ikke bli som før, men likevel kan det bli bra.

 

11 kommentarer
    1. Driver en hudpleiesalong..avbestillingene renner inn😔Blir nok lite jobb fremover..Men tenker at vi er tross alt heldige, se på andre land🙈Det er tragisk! Og har heldigvis trofaste kunder som kommer tilbake🙂Men kjenner jeg også er så jævlig drittlei den koronaen! Fri i mårra, så jeg kjøper meg noen pils i dag og slenger beina på bordet etter jobb i kveld😤

    2. Vi får handle lokalt og på nett. Viktig å støtte næringslivet og de butikkene vi ønsker å ha i morgen også. Vi må satse på at det går bra til slutt 👍😷

    3. Jeg jobber på det lokale sykehuset, er i risikosonen og kjenner på det. Men jeg har en jobb å gå til hver dag, mannen er permittert, men jeg snur på hver krone og vi klarer oss. Handler lokalt og passer oss så godt vi kan. Sånn må det bare være en god stund framover. Og så blir det bedre..

    4. Og skal virkelig prøve å ukeshandle, slenger meg på den☺️Og da blir man mer bevisst.
      Føler jeg er ganske flink, men er jo litt undødvendig jeg handler…Når jeg tenker på hvor mye jeg feks bruker på läkerol og snacktomater hver eneste dag, eller at jeg var sulten når jeg gikk i butikken.
      Øl i helgene, en redbull her og der..Blir penger av det…For ikke å snakke om de som drikker Pepsi Max..(i Norge er vi på verdenstoppen der)
      Om vi ukeshandler og blir mer bevisste har vi mer å bruke på lokale butikker. Feks min hudpleieklinikk👌☺️Og nå har det vært litt avbestillinger så må vende litt på krona jeg også. En liten trøst at det er likt for de fleste da..
      Hadde en ny kunde istad, som sa at hun har aldri brukt så mye penger på frisør som etter vi åpna igjen. Det har noe med at man har ansvar for egen helse og at det er sunt at man kommer seg ut👌Hun har jo så rett i det! Vi er jo ekstremt flinke i bransjen vil jeg si med desinfisering osv. Har forresten alltid vært det☺️

      1. Jeg er sjelden hos hudpleier, men jeg hadde ikke vært engstelig på grunn av korona og smittefare. Seriøse aktører tar slikt på alvor.
        Viktig og bruke de små lokale firmaene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg