Kult du er tilbake…

 

I et radioprogram i går spurte de folk på gata hva de hadde sagt hvis de plutselig hadde møtt Jesus på gata. Altså at han var kommet tilbake og hadde vandret rundt i gatene her.

En av de som ble spurt svarte at da ville han si noe sånn som “Hei Jesus, kult du er tilbake!”  Jeg synes det var et godt svar, men ble sittende å fundere litt over hva jeg ville ha sagt i en slik situasjon. Altså at det var jeg som vandret nedover gata og plutselig møtte Jesus.  Jeg tror også jeg ville ha uttrykt glede over å se han. Jeg vet at jeg ville føle en slags form for lettelse.  “Godt å se at du er tilbake” og så ville jeg følt noe av den tryggheten jeg følte da jeg var barn.  9 år på søndagsskole gjør at jeg har barnetroen som en trygghetsfølelse, også nå i voksen alder.  Det ville gjøre meg godt å finne ut at Jesus var tilbake.

Min neste tanke var hvordan sulle jeg kjenne han igjen hvis han kom i mot meg på gata?
Jeg tror neppe han ville komme i sandaler og lang, vid kjortel slik som på bildene jeg ser for meg.
Så hvis jeg møtte en høyreist, slank mann med arabisk utseende på gata, hvordan ville jeg vite at det var Jesus?
Det kan jo hende at han har klippet både hår og tatt skjegget på de snart 2.000 årene som har gått siden han var her.  sist.

Åge Aleksandersen, min store musikalske helt, har en sang om det.  Va det du Jesus? Der henviser Åge til forskjellige historiske hendelser fra vår tid. Som fengslingen av menneskerettsforkjemperen  Nelson Mandela, Jan Palach som satte fyr på seg selv i Praha og massakrene i Sabra og Shatila. Og så spør Åge om det kanskje var Jesus vi bura inne da vi bura inne Mandela, at Palach som tente på seg selv i protest  egentlig var Jesus, eller at Jesus var en av de mange hundre barna som ble massakrert i Sabra og Shatila.  At Jesus kom tilbake, og vi liksom gikk glipp av det. Ikke bare glipp av det, men at han nok en gang ble plaget, henrettet og døde nok en gang.

Vi vet jo ikke om Jesus når han kommer tilbake vil komme tilbake som en mann fra Midtøsten.
Han kan jo like godt komme tilbake som en farget mann, en med nordisk utseende, en asiat eller kanskje en kvinne.

Jeg tror som Åge at vi fort kunne gå glipp av at han var kommet tilbake
For hva skulle han gjøre for å overbevise oss?  Vandre rundt å si han er Guds sønn, tror jeg ikke er en god ide. Vi ville gitt han piller for det, og hvis ikke det hadde roet han, hadde han fort blitt tvangsinnlagt på en psykiatrisk klinikk.

Jeg kommer på en historie fra tiden på søndagsskolen og i speideren. En historie om en skomaker.  Jeg googler litt for å finne den. Det viser seg å være en novelle av Leo Tolstoi  Den handler om en fattig, gammel skomaker som har et brennende ønske om å møte Jesus. En natt etter at han har lagt seg hører han en stemme, Herrens stemme, som sier at han skal komme til skomakeren dagen etter.
Skomakeren arbeider flittig dagen etter .men lar seg forstyrre av mennesker på gaten som trenger mat, varme eller på annen måte hjelp, og han hjelper de alle.
Når kvelden kommer hører han stemmen igjen. Den sier “Jeg var hos deg i dag”  Skomakeren blir forferdet Hadde Herren vært hos han og så hadde han ikke sett Ham?
Herren forklarer at han var der som alle de menneskene skomakeren hadde hjulpet, gitt varme klær, sko, mat og varme i løpet av dagen.

Jeg var sulten, og du delte det lille du hadde med meg.
Jeg frøs, og du lunet meg med klær, varmet av din kjærlighet.
Det du gjorde
for disse, Adjevitj, det gjorde du også for meg.

Jeg har alltid likt den fortellingen.  Jeg synes den har et viktig budskap.  Det Gud vil at vi skal gjøre er å ha omsorg og forståelse for hverandre.

Det må være lov med litt religiøst budskap på en Palmesøndag…….

10 kommentarer
    1. Jeg synes det var en betimelig betraktning ved innledningen til påsken. Denne høytiden forholder folk flest seg ikke til, i hvert fall ikke det egentlige innholdet av kristen påske. Det er jo helt villt! Korsfesting, oppstandelse og det ene med det andre. Selve kjernen i hele kristendommen er levendegjort gjennom fortellingen av Leo Tolstoj som du husket fra din barndom. Men nåden er vel den vanskeligste delen av det hele. Jeg skal ikke komme med noen teologisk utlegning, men synes bare det var fint at også dette er innenfor rammen av Kjerringtanker. Du er sannelig mangfoldig!

    2. Kanskje vi intuitivt ville visst at dette mennesket var Jesus?
      Tror i så fall jeg ville blitt fylt av en enorm glede ved et sånt møte. Og trang til å beskytte ham/henne mot alt ondt….og det sier jeg som er en hardbarka ateist, hehe 🙂

    3. Jeg ble så rørt av innlegget ditt. Du er virkelig en klok og varm person. Fint med slike budskap. Man får en god følelse av det og tenke litt fordi påsken er ikke hare eller kyllinger, men det handlet om Jesus som døde for oss.
      God natt:)

    4. Jeg kjenner den novellen, den er bare vakker. Og tankevekkende.
      Leste for noen år siden en tynn liten bok som heter “Gud kjører Harley.” Der kommer Jesus tilbake. Ikke for å frelse hele verden i et jafs; “det gikk litt skeis forrige gang”, sier han, så denne gang tar han for seg en og en person. Det er en liten perle av en bok, som kan vekke noen tanker hos noen og hver.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg