Kunstrunde i Drømmehuset

De som har fulgt meg på blogg en stund har fått med seg at når vi handler inn til Drømmehuset så handler vi veldig gjerne på Finn.no, Fretex eller andre bruktbutikker. Det gjør at bildene på veggene våre ikke er de samme som på veggene til mange toppbloggere.  Jeg har jo fått med meg at mange av toppbloggerne kjøper kunsten sin i samme butikk, og også ender opp med de samme bildene. Blir liksom litt “Å, så originalt!  Har dere hengt det bildet i gangen? Vi har det i stuen vi..”

Bildet på bilde over her henger over sofaen i stua. Merk dere de små håndtakene på siden. Dette har vært et brett en gang. Mulig det blir det igjen. Teller litt på fingrene. Ha det stående på anretningsbordet med noen fine glass og kanskje en kul karaffel? Tenker veldig.

Dette bildet er nok det mest verdifulle di har i samlingen, tror jeg.  Synd jeg ikke husker hvem maleren er.  Men han er fra Enebakk. Bygda der Svigerfar og familien hans er fra.  Maleriet er en arv fra Gamle Gubben Grå sin avdøde onkel.   Ikke helt min stil, men det får henge i stua  til vi blir enige om annen plassering.  Kanskje passer det bedre på et gjesterom?

Dette er et falmet  Harriet Backer trykk.  Kjøpt på Fretex for en hundrelapp.  Har fått hedersplassen i stua så lenge.  Jeg trengte et stort maleri med gullramme. Nårkunsten du kjøper ikke koster mer enn ei pølse i brød og en Cola kan du jo bytte den ut litt oftere.

Nå har vi forflyttet oss til spisestuen,  Dette maleriet er faktisk en liten skatt. En fransk maler fra rundt år 1900.  Hvordan det handlet på et loppemarked på Viul aner jeg ikke.  Men jeg falt umiddelbart for det.  Ramma  Det er et ganske stort maleri.  Ramma var opprinnelig i “gull, men hadde mange hakk og sår. Så når jeg kom hjem fikk ramma et raskt strøk av sølv-spraymaling. og maleriet var perfekt til tapetet i spisestuen. Også dette maleriet ga jeg hundre kroner for.  Jeg tar meg stadig i å lure på hva som er på toppen av trappa.

Her er et mindre bilde.  Dame i rødt.  “Lady in red”.  Kjøpt i en liten landsby i nærheten av Vance i Frankrike.  Det er et trykk. Kjøpt i galleriet til en kunstner som kun malte bilder med damer i røde klær. Røde Brit måtte selvsagt ha med seg et bilde hjem.

Dette bildet er en ekte “Olsen”.  Et bilde av den kjente fotokunstneren Einar Olsen.  Aldri hørt om han?  Vel jeg er så hldig at jeg kjenner han privet. Han jobber med IT på sykehuset.
Motivet er møllehjulet eller øyet, en skulptur på Kistefoss.

Og dette er en akvarell av den kjente kunstneren Borg.  Borg er nok mer kjent enn Olsen, men da som rockemusiker…
Eller for å si det på en annen måte, nok en kollega.

Men Borg har malt det selv. Jeg fikk det i femtiårs gave.  Kunstneren sel hevder han har malt det med tanke på meg.  Hjertet symboliserer at han mener jeg har et varmt hjerte, vekten min høye rettferdighetssans og hånden at jeg alltid var villig til å hjelpe, strekke ut en hånd.

Det var i det minste slik han uttrykte det etter noen glass vin og hjemmebrygget øl den kvelden jeg fylte femti.

Dette store bilde henger i hallen. Drømmehuset har selvsagt en hall, eller snarere en gang.  Bildet har jeg gitt til Gamle Gubben Grå en gang vi hadde bryllupsdag.  Jeg synes det er festlig, og Gamle Gubben Grå elsker hunder.

Det ble litt mye gjenskinn i dette bildet.  Men det er bilde av en av våre tidligere hunder.  Huset i bakgrunnen er Hønefoss Hjelpefengsel, som nå er et slags kulturhus.  Kulturstiftelsen Fengselet.  Det er jeg som er fotograf.

Bildet ble i sin tid lagt ut på Instagram. Og en stund senere fikk jeg beskjed om at  Ringeriksregionen hadde plukket det ut til å være med på en utstilling. De hadde plukket ut en del bilder med #opplevringerike som de ønsket å ha med på en utstilling.

Kjempegøy! Og selvsagt måtte bilde opp på veggen når j

eg fikk det hjem etterpå.   

I gangen, jeg mener selvsagt hallen, har vi og hele ane-galleriet til Gamle Gubben Grå.  Slekter skal komme, slekter skal henrulle …  Jeg liker den veggen  Det er greit å føle seg som en del av noe større, noe som har vart lenge.

Her er enda et loppefunn.  Jeg liker både bilde og ramma.  Jesus er ikke dum og ha med seg i hverdagen.

Og or dere som litt forvirret nå tenker Jesus? er ikke denne kjerringa kommunist?  Så nei, man trenger ikke være kommunist for å være medlem av Rødt. Jeg regner meg ikke som kommunist.   Men det siste bildet jeg vil vise dere viser at jeg har idelogien i orden.  Det er en tegning av Rosa Luxemburg som jeg snubla over på et loppemarked.

For de som ikke kjenner Rosa Luxemburg var hun en polsk-tysk revolusjonær filosof, samfunnsøkonom, politiker, forfatterinne og redaktør. Som politiker var hun medlem av SPD og USDP, men hun er mer kjent for å ha vært med på å grunnlegge Sosialdemokratiet i kongeriket Polen og Litauen, Spartakusforbundet og Kommunistische Partei Deutschlands.

10 kommentarer
    1. Masse bilder hos dere 🙂 Og artig og variert 🙂 Vi har mange glass-fat hengende på veggen vi. Av kunstneren Åshild Karevold. Jeg har dilla på hennes uttrykk. Ellers har vi noen små bilder av Christine Hald. En masse småbilder som henger under hverandre på en “stolpe” i huset. Vi har noen trykk fra Edinburg i Skottland, fra vi var der. Og i tillegg et bilde jeg fikk på 50-årsdagen min, et bilde av Yayoi Kusama. Mye rart, men passer fint sammen. Og FIKK faktisk et par bilder av Marianne Gudem, fordi jeg hadde skrevet om henne på bloggen en gang 🙂

    2. Jeg falt umiddelbart for fotografiet av Fengselet. Jeg feiret 50-årsdagen min der. Jeg holdt konsert for innbudte gjester, med fingermat (tapas) etterpå. Kjempestas! Og bildet var veldig fint! 😍

      Ellers tror jeg ganske sikkert at Jesus ville ha vært (er) enig med mye av det Rødt står for. Ellers skal man vel ikke blande religion og politikk. Gud og mammon, på en måte.

    3. Så kjekt å se veggene dine. Masse fint og forskjellig. Det blir det lun stemning i…Slik kunst som alle skal ha – orker jeg ikke….,Her er masse loppis…Det bildet/brettet ville jeg hatt på et bord og dandert med fingermat (tapas) og champagne!
      På en helt vanlig mandag…f.eks…

    4. Artig å se hva du har på veggene🙂 jeg har et liknende bilde som det fatet du har hengt opp. Det hengte over sjenken på stua hjemme, og jeg synes det er fint.
      Men fotografi av mennesker på veggene liker jeg ikke, bortsett fra av barnebarnet vårt, så det henger masse bilder av ham opp trappa til loftet 🙂

      1. Får jeg barnebarn må nok de opp på veggen.
        Da vi bodde i Huset i skogen hadde vi inngangsdør nede og trapp opp til stue kjøkken og oppholdsrom. Da rammet jeg inn alle bilder vi fikk fra venner og bekjente av egne og andres familie medlemmer du vet, takkekort fra barnedåper og konfirmasjoner, julekort med bilder etc og hang på veggen i trappeløpet- Gjerne flere sammen litt hulter til bulter i store rammen.
        Folk stoppa alltid i trappa.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg