Kvinner med makt

Jeg har lett gjennom hele lista som ble lagt ut i dag. Men niks, jeg sto ikke der.  En ting er å entre bloggroppen. Det har jo lenge vært en drøm som dere vet, men tenk om jeg kunne få lurt meg inn på denne listen! Det hadde vært noe! Hvilken liste jeg snakker om? Jo lista over de 100 mektigste kvinnene i Norge. Det ble lagt ut en ny i dag

Nå må jeg forte meg og si at jeg søker ikke makt for maktens skyld, men fordi jeg ønsker å være med å styre samfunnsutviklingen i den retningen jeg mener er riktig.

Erna er stjerna, altså den kvinnen i Norge med mest makt. Det er fint, synes jeg. Ikke nødvendigvis at det er Erna som person, men at statsministeren er den som har mest makt.  Slik bør det være i et demokrati.

Så følger de andre kvinnelige regjeringsmedlemmene i rad og rekke. Sånn rent bortsett fra at Siv Jensen sniker seg inn på en 6  plass mellom Tina Bru som er Olje- og Energiminister og Iselin Nybø som er næringsminister.

Camilla Stoltenberg er den første som ikke er politiker. I sin posisjon som Direktør i Folkehelseinstituttet har hun fått mye makt og ansvar dette året.

Også Direktøren i Norsk Hydro har fått plass på lista før den siste ministeren. Olaug Vervik Bollestad, landbruks, og matministeren er helt nede på en 11  plass.

Skal selvsagt ikke ta for meg hele lista, men merket meg at den øverste sjefen min Cathrine Lofthus  Direktør i Helse Sør Øst er helt oppe på en 14. plass.

Vil og dvele litt ved Torhild Widwey, Gunn Wærsted, og Liselott Kilaas på henholdsvis plass nummer 34, 35 og 37. De står oppført med stillingen “Styreproff” og jeg lurer litt på hvordan man blir det.  Jeg har sittet i styret til Vestre Viken og til Ringerike Sykehus og vet at styrehonorarene slik jeg ser det ikke står i forhold til arbeidsmengden. For selv om det er mye man må sette seg inn i for å gjøre en god jobb i et styre til en stor bedrift, er det relativt god times betaling.  Hvis forsøket på å komme inn på tinget skulle strande, kan jeg godt bli styreproff.

Og hva med plass nummer 46 og 48. Søstrene Cecilie og Cathrine Astrup Fredriksen.  De står oppført som “Arvinger og eiere i Frdriksen gruppen”  Er makt noe man kan ha bare fordi man er arving? Kan makt arves i Norge i dag? Og hvis ja, føles det riktig?

Det er sikkert flere jeg kunne ha kommentert, ikke minst hva som blir rangert over hva. Men jeg velger å stoppe mine betraktninger her.

 

6 kommentarer
    1. Makt får man i kraft av en stilling, eller tillitsverv, som betyr at man har stor påvirkningskraft på samfunnsutviklingen. Derav Erna etc. Rimelig. Enig med deg. Disse døtrene til Fredriksen er vel på lista fordi de disponerer eller vil komme til å disponere mye pæng. Det gir jo også makt.
      Når det gjelder Norges rikeste er det ganske mye å si. Svært mange av dem har ikke jobbet så hardt for dem. Verdiene er arvet, som Fredriksen-døtrene. I mange andre tilfeller kan man si at rikingene ikke har tjent pengene sine selv. Det er dårlig lønte arbeidstakere som tjener penga for dem. Det er betenkelig på mange vis. Nå høres jeg jo ut som en Rødt-representant… 😂
      Dette ble litt mer enn de 100 mest mektige kvinnene i Norge.

    2. Jeg er så ufin at jeg synes mange faktisk har arvet makt kun i egenskap av navnet de har og slekten de kommer fra.( Nei, jeg sikter ikke til kongehuset..de har ikke makt og derfor kan de få eksistere for min del). Stoltenbergslekten, f.eks. Eller Huitfeldt. Eller, eller, eller. Det er veldig mange slike i toppen i Norge, og bedriver man slektsforskning, finner man forfedrene deres bakover i maktposisjoner.
      Så…nei, jeg stemmer nok ikke Rødt pga jeg misliker eiendomsskatt, misliker misunnelsesstratwgien mot dem som har mer, men Frp og AP er også utelukket. Frp havnet på svartelisten min da flere av toppene der begynte å rasle med sablene. Alle dem jeg misliker..gudbedre, sier jeg bare 🙄Siv Jensen er ganske ok, bortsett fra at hun fremstod som en idiot med sine ulve-Audun, Vingle-Støre, osv, men så er listen over de mindre ok blitt lang som et vondt år. Solvik-Olsen er ok, men ikke nok til å redde dem. Bertheussensaken gjorde ikke ting bedre i mitt hode.
      Jeg vil forresten gjerne ha ulv i landet, Siv. Og kallenavn på politikere er det vi velgere som kan drive med, ikke dere politikere. Det likner Trump sin mobbegreie, og den mannen tåler jeg ikke trynet på.

      Og hvorfor synes jeg Støre dummer seg ut hver gang han snakker om AP’s hat nr 1: skatteletten for rikingene..
      Men mannen har visst “bare” 75 millioner på konto… peanuts, tydeligvis. Det er ellers ikke måte på hva litt mer skatt fra de rikeste skal rekke til. 350 tusen nordmenn uten feriepenger f.eks. Jeg synes ikke folk som får penger fra felleskassa pga permitteringer behøver feriepenger. Jeg er ikke misunnelig på de rike. Jeg kunne gjerne hatt mer selv, jeg. Derimot vil jeg gjerne at helsepersonell skal få et kraftig løft, og det er ikke lederne jeg sikter til.

      Kunne skrevet to meter tekst her, men jeg er for sliten i kveld 😁Som du ser, vi er uenige om en del og enige om annet. Og slik er det når jeg ser på alle partiene. Men jeg tenker jo at kanskje jeg ikke får stemt, og da er det ikke så farlig om jeg ikke finner ut av det. Litt usikker fremtid her 🤣

    3. Selvsagt arver man makt og posisjoner på grunn av familie, slekt, Du er ikke slem om du hevder det. Og selv om jeg stemmer og er medlem av Rødt, sper jeg for monarkiet. Når du ser borti USA og sirkuset der tror jeg ikke president er noe smartere, og den går jo ofte i “arv” Noen familier er overrepresentert der og.
      Jeg er uenig i at Rødt driver med misunnelse-strategier, selv om jeg ser at noen retoriske grep kan få det til å virke slik. Jeg er ikke misunnelig på folk som er rikere enn meg, jeg kjører lønnskamp for at mine medlemmer skal tjene mest mulig. Selv om jeg er kjent for uttalelsen “Gode ledere skal ha god lønn, men god lønn gir ikke nødvendig gode ledere”
      Jeg vil og gjerne ha ulv. (Og jeg er vokst opp som datter av en sauebonde som jeg tror i grunn er enig med meg)

    4. Fredriksen-tvillingene innehar riktignok toppstillinger i sin fars konsern med den pengeflommen dette innebærer.. At såpass formuende mennesker kan skape noe brudulje på børsen, syntes derfor fattbart nok, men at de skal ha noe nevneverdig innflytelse på samfunnet som sådan?.. Det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke skjønner hvordan de eventuelt skal kunne ha..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg