Lerketre

Da jeg sto ved trappa i skogen så jeg et tre som hadde falt sånn halvveis over ende som vekte min nysgjerrighet. Så jeg trasket bort til det. Et flott tre med fin mose på.

Jeg ropte på Gamle Gubben Grå som fremdeles drev og rota rundt borte ved trappa. Så så jeg på han med mitt mest bedende blikk og lurte på om han ville gjøre meg en tjeneste. Bildet av dette treet ville helt klart blitt langt bedre med en modell på den mosegrodde stokken.

Mann straks 61 var ikke så lett å be om å klatre opp på et tre som når han var yngre. Skyldte på feil skotøy. Så jeg fikk nøye meg med bilde av tre uten modell. Jeg har ingen planer om å klatre i trær, dessuten er Gamle Gubben Grå en elendig fotograf.

Da vi skulle gå videre fikk jeg øye på noen kongler på noen kvister. Tenkte først det var orekvister og orekongler, men de virket større. Kom til at det måtte være lerkekongler.  Plukket med meg noen til å ha med hjem til pynt. Kjekt at en alltid har med hundeposer på tur.

Lerk er ikke et naturlig treslag i den norske floraen. Flere arter har blitt plantet i hager både Sibirlerk og Europalerk, kanskje noen til. Noen lerketrær har blitt spredd til naturen fra slike hageplanter. Det at jeg fant et stort lerketre styrker troen på at det har vært en hage i nærheten av trappa. Det er og observert flere hageplanter i området, Det har jeg og sett når jeg har vært her før om årene. Ville hageplanter. Eller forvilla heter det vel. Kanskje tar jeg en tur tilbake senere i vår og leter etter flere tegn. Nå som jeg tror jeg har funnet løsningen på trappa.

Lerkekonglene kan bli fine til dekorasjon når det blir høst og mot jul.  En tur ut i skogen byr på flere gode opplevelser, og denne turen førte mye med seg.

 

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Du må gå tilbake om et par uker, når nålene er kommet. Lerka er bare så vakker med de nye nålene og ferske kongler. Da trenger du ikke noen mann i treet for å få et godt motiv!😃

    2. Om du leiter etter små stedsnavn så kan det lønne seg å gå inn på Norgeskart.no, da får du en prikk på kartet der du er og kan se på navn rett i nærheten. Det er det mest detaljerte kartet jeg vet om som jeg bruker mye når jeg er på tur i ukjent terreng.

    3. En virkelig flott tur og lerk er et vakkert tre. Ikke ofte man finner det i naturen..Men vi sr jo sammenhengen her – du har jo forsket på stedet. Konglene må du ta vare på og ha til høst og jul..

    4. Jeg har ganske mye lerk rundt meg, men om jeg husker riktig så er det en bonde som har plantet de, en gang for lenge siden. Bruker grener av de på trappa til påske, med påskeegg på

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg