Liljekonvall

Her på lørdag var guttene ute hos Høvdingen.  den aldrende bestefaren setter pris på litt hjelp fra to unge spreke gutter, og ikke minst litt samvær. Gamle Gubben grå hentet de, og tok med Eldste Sønn hit slik at han kunne få litt middag i barndomsheimen og kvalitetstid med familien..

Eldste Sønn hadde med en stor bukett Liljekonvall til meg.  Han sa litt surt at det var Høvdingen som hadde sagt at han skulle plukke de til meg, som for å forklare hvorfor han kom hjem med blomster til a mor.

Jeg ordnet buketten fint. Fjernet blomstene fra bladene, og danderte buketten pent mens minnene strømmet på.
Liljekonvall har alltid betydd noe spesielt for meg. Den lille spede blomsten som dufter så utrolig godt.  Jeg stikker nesen ned i buketten og trekker inn den gode lukta og er nesten tilbake i barndommen.
Da vi var barn pleide søstrene mine, jeg og noen nabobarn og plukke Liljekonvall. Bestemor som hadde vært torgkone lærte oss å binde søte små blomsterbuketter. Så sto vi ved hovedveien og solgte blomsterbukettene til biler som kjørte forbi.  Det ga litt lommepenger . og var utrolig trivelig.  Ett år, en pinse, kjørte Høvdingen oss til Sundvollen og Europaveien. Da økte vi prisen på bukettene, og solgte ut hele beholdningen i løpet av en  snau halv time.  Det ble nesten trafikkaos og salget var over før vi nesten fikk begynt,

Da Høvdingen ringte søndag kveld takket jeg han for blomstene.  Han sa at han nesten hadde måtte true en motvillig Eldste Sønn til å plukke blomstene. Men han hadde forsikret Sønn om at jeg kom til å bli glad. Det ble jeg, utrolig glad.
Jeg blir selvsagt alltid glad for blomster, men det er noe eget med Liljekonvall.

Så takk Eldste Sønn, og takk til Høvdingen.

3 kommentarer
    1. Så koselig å få liljekonvall! Den vokser ikke overalt, så da er det ekstra stas med de. Fine barndomsminner også, og ikke noe rart de var populære.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg