Litt kjipt.

I dag skjer det mye i Hønefoss.  Det er bondens marked og julegrantenning på torget.  Etterpå skal det gå tog med hornmusikk og greier fra torget og opp til jernbanebrua. Der skal man for første gang skru på den nye belysningen av den flotte jernbanebrua vår.  Litt etter det er det et arrangement ved “Snublesteinene” på torget. Minnesmerker etter jødene fra Ringerike som ble deportert med Donau til Auswitch for 80 år siden.
Jeg kommer ikke til å få med meg noe av dette. Jeg kommer til å befinne meg under 100 meter fra torget på program- og nominasjonsmøte i Rødt Buskerud. Det er litt kjipt. Tenk på alle de fine bildene jeg kunne ha tatt i dag.
Mulig jeg stikker av til den jødemarkeringa. Tror den er i pausa før middag, og brua skal jeg nok få tatt bilde av i løpet av desember. De har jo ikke tenkt å skru av lyset igjen.

Hvis vi liksom skal fordype oss i merkedagen 26.november og jernbane kan jeg fortelle at Skreiabanen åpnet i dag for 120 år siden. Nå ble den banen offisielt nedlagt i 1988 og har ikke hatt persontrafikk siden 1963 så kanskje det ikke blir så masse feiring der.
I dag er det og 100 år siden Howard Carter og lord Carnarvon gikk inn i Tutankhamons grav, som de første på over 3000 år.
I 1940 ble det satt norsk nedbørsrekord: 229,6 mm på et døgn i Indre Matre. Jeg fulgte Wikipedialenka for å finne ut hvor Indre Matre var, og fant ut at det lå ved Matrefjorden. Men hvor den lå måtte jeg søke litt mer for å finne ut. Jeg tror den ligger i Sunnhordaland.
Det er og 23 år siden Sleipner ulykken.
Kjente folk som har fødselsdag er Dronning Maud. Hun ville ha vært 153 år hvis hun fremdeles hadde levd og Tina Turner er 83.

Det positive med å tilbringe helgen på hotellet er selvsagt at jeg kan kose meg med hotellmat i helga.
Blir litt lysere til sinns ved den tanken. Det er ikke bare kjipt  å måtte bruke helga på politikk. Det er forresten og mange interessante diskusjoner som skal foregå. Program for Rødt Buskerud står på programmet.

Jeg skal selvsagt kose meg sammen med mange flotte røde mennesker. Jeg vet at det blir bra bare jeg kommer meg inn døra der og er i gang.  Det er bare at det hadde vært så gøy å oppleve alt som skjer på torget akkurat i dag.

I det jeg reiser meg for å fylle tekoppen stikker det til i ryggen, det verker i ankelen og i kneet. Kroppen føles stiv og vond. Det er vel og en grunn til at jeg føler dagen er litt kjip. Blir litt bedre når jeg bare kommer i gang med dagen.
Gårsdagen var litt vond. Måtte putte på med Ibux og Paracet. Hater det når jeg må stappe i meg smertestillende. Håper jeg slipper det i dag. Eller det gjør jeg sikkert. Har ingen planer om å ta med meg hele apoteket.

Til uka, eller kanskje i morgen kveld skal jeg virkelig sette meg ned og få bestilt flest mulig av de gavene jeg har igjen. I år er jeg overbevist om at netthandel  er tingen. Mye lettere å finne den perfekte julegave da enn på overfylte kjøpesenter.
Ett år for eksempel hadde Datteren ytret ønske om dusjforheng med det periodiske system. Jeg var i samtlige tenkelige og utenkelige butikker i Sandvika, Hønefoss, Drammen og Asker i håp om å finne et sånt dusjforheng uten hell.
I januar satt jeg meg ned og søkte på nett. Det tok meg 10 minutter å finne dusjforhenget, et par tastetrykk så var det på vei fra Danmark og en uke etterpå lå det i postkassa mi, og Datteren ble fra seg av lykke da hun åpnet bursdagsgaven sin i mars.

I går fikk jeg en julegaveide  som i likhet med det dusjforhenget ikke er så helt enkelt å finne. Jeg søkte litt på nett i går. Fant det jeg lette etter og nå er det på vei til Drømmehuset. Gleder meg stort til noen får gaven sin.

Det er ikke alltid det er den dyreste gaven som gir mest lykke. Jula 2020 fikk jeg to små kulepenner av Datteren. Den ene var formet som en legg, den andre som en rygg. Akkurat de to kroppsdelene jeg trenger å få skiftet ut. Det var en gave som både varmet og moret.

Klokka er bare halv ni. Må ikke hoppe i dusjen før om en time. kanskje jeg skulle kjøpe litt flere julegaver på nett før jeg drar på møte.
Vi snakkes.

 

 

 

6 kommentarer
    1. Ja, masse som skjer i Hønefoss idag, men litt godt å være inne på et hotell i grå-/regnværet. Fint å få med seg det rundt snublesteinene, – visste faktisk ikke om de før for et par år siden. Finnes mange slike rundt om i landet, og har ei egen nettside hvor man kan søke seg fram til de. Jernbanebrua blir fin med lys! Kos deg på hotell! 🤗

    2. Netthandel er en ypperlig ting. Jeg kjøper alt unntatt mat på nettet. Flott for oss som har annet å finne på enn overfylte kjøpesenter.

    3. Netthandel er definitivt tingen når man skal handle julegaver.🤗🎁
      Det er mye hyggeligere enn å stresse rundt i butikker fulle av folk og så finner man kanskje ikke det man tenkte heller.
      Synd at du ikke får være med på de andre arrangementene i dag, men jeg vil tro dagen blir fin likevel.
      Kos deg med hotellmaten!🤩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg