Litt vel ivrig….

I går var jeg litt intensiv her på bloggen. Pepret på med innlegg etter innlegg. Hele fem ble det før jeg krøp til køys. Bakgrunnen for det var at jeg hadde under 1.000 sidevisninger og var nede på en 12, plass.  Jeg kom meg opp på en 9. plass i dag med 110 flere sidevisninger.  Litt usikker på om 110 flere sidevisninger forsvarer det å pepre blogg.no med innlegg. Jeg mener, hadde det vært 500-600 flere sidevisninger…
Nei, jeg tror fremdeles kvalitet er bedre enn kvantitet.

I går hørte jeg på radioen at det som virkelig tok av i influencer, påvirker, bransjen nå er animerte påvirkere. Altså tegneseriefigurer som er på Instagram Tik-Tok osv som man kan følge. De lever “vanlige” liv og har mange hundretusener av følgere. En brasiliansk sånn tegneseriefigur er hvis den som er absolutt hottest for tiden.
Det flotte med disse tegneserie-påvirkerne er at annonsørene kan forme tegneseriefiguren akkurat slik de vil. Slik at influenseren passer helt inn i deres markedsføringsstrategi. Kan formes etter kundens behov, med andre ord.

Jeg forstår jo hvorfor lesertallene og annonsør-inntektene på blogg.no stuper.  Ta et blikk på topplista. Her er det få som lar seg forme for å tekkes annonsører og markedskreftene,

Bloggtopplista viser også helt klart at det leserne av blogg.no sine blogger ønsker for tiden heller ikke er bloggere som ser som sin fremste rolle å tekkes annonsørene.  Det blogg.no sine lesere ønsker å lese er ekte mennesker med ekte liv. Det er vel ingen som vil påstå at Bunny eller Vivian (Mamma på hjul) er kjøpt og betalt av markedskreftene?

Egentlig er bloggerne på blogg.no mer ekte påvirkere enn de påvirkerne som er skapt av annonsørene for å påvirke leserne slik annonsørene ønsker. På meg har ekte påvirkere langt mer påvirkningskraft enn animerte reklamefigurer skapt for at jeg skal handle slik markedskreftene ønsker.

Bunny med sine til dels kontroversielle meninger påvirker leserne. Enten man lar seg provosere eller begeistre. Man kan si mye om Bunny, og det har jeg vel til tider gjort, men fyren er ekte.  Når han i innlegget fra Pride i går nevner i en liten setning at han har tenkt seg innom Masalabar for å spise indisk kan det fort få andre bloggere til å besøke den restauranten for å spise når de er i Drammen. Jeg sjekket ut nettsiden, og det ser ut som et godt valg, mulig Bunny gir oss svaret på det i løpet av dagen. I så fall ville hans ærlige beskrivelse av restaurantopplevelsen ha langt mer troverdighet enn et innlegg som helt tydelig viser at det er kjøpt og betalt.

Ingen kan lese bloggen Mamma på hjul uten å bli påvirket.  Kanskje ikke til å løpe å kjøpe, men mer til å tenke over hvor urettferdig livet kan være. Bloggen gir oss også en unik innsikt i hvordan det er å leve med en alvorlig sykdom og at det ikke betyr at livet bare er trist og svart.

Slik kan jeg fortsette med Doc & Dask, Monica og Tom. Ekte mennesker med ekte liv, ikke formet for å tekkes sponsorer og reklamebransjen. Men det at de ikke former innleggene sine slik de tror sponsorer og annonsører ønsker gjør jo ikke at de ikke påvirker oss. Kanskje påvirker de oss enda mer, nettopp fordi de er ekte.

Leserne av blogg har og endret seg. Det er ikke tenåringsjenter med sminke og klær masseprodusert i lavkostland som sin største interesse lenger, men voksne mennesker. Voksne mennesker med et helt annet interessefelt – uten at det nødvendigvis betyr at de ikke lar seg påvirke.

Jeg ser på denne utviklingen, både på bloggerne og bloggleserne som en spennende mulighet mer enn som en negativ utfordring, et problem.  Blogg.no får denne muligheten servert på et sølvfat. Jeg håper de makter å gripe den.

 

 

4 kommentarer
    1. Kan si så mye, at å lese for en utenforstående, ikkeblogger, listeplasseringer, og kiving mellom bloggere, er dørgende kjedelig og intetsigende – får svært lav poengscore fra meg. Svarene derw stort sett gir, på kommentarer i bloggen, og da snakker jeg de positive kommentarene, må alltid inneholde svar som haren i Reveenka gir – ‘å nei, det var ikke så vel heller’…Er glad i gode meningsutvekslinger, og vi kan være så uenige, oss alle imellom, som vi vil – men det er tilbakemeldingene på en – mange ganger – veloverveid og hyggelig tilbakemelding på kommentarer i bloggen. Etter mitt regnskap, på blogg.no, er det kun 3 tilbake som responderer hyggelig, på en kommentar lagt inn i blogg.og, nei, er overhodet ikke hårsår, men jeg lurer egentlig på hvem dere blogger for? Greit nok at det er for dere selv – da er jo en dagbok mye bedre? Dette er gjentakende hos flere av dere på blogg.no, og jeg skjønner bare ikke konseptet, da dere tror at respons på kommentarer, skal responderes på et lite utdrag av sammenhengen? Den som skriver har sin agenda, som stort sett handler om flere ting i ett innlegg, den som leser har kanskje hengt seg opp i én, kanskje to ting, men kommentaren/tilbakemeldingen for oss som har lyst å ‘føle med’, ha empati og som kommenterer, føler det faller på stengrunn. Jeg har gitt opp. Leste et innlegg her tidligere av en annen blogger, men der er det tydeligvis ikke mulig å kommentere.
      Sånn føles og oppfattes det, og så får dere jo bare styre på med de listeplasseringene, før blogg.no er historie…

      1. Jeg forstår at å lese om listeplasseringer og klining bloggere mellom er av liten interesse for mange.
        Det der med høflige tilbakemeldinger på kommentarer….Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg prøver å svare på en høflig måte. Mulig jeg ikke alltid lykkes med det. Jeg har en relativt direkte måte å uttrykke meg på. Har alltid hatt det. På blogg ser man ikke ansiktsuttrykk, og jeg bruker sjelden emojs så jeg kan nok ofte oppleves mer tverr og sur enn jeg virkelig er.
        Synes det er positivt at du bruker tid på å kommentere et innlegg du overhode ikke finner interessant. Det hadde jeg ikke giddet. Jeg hadde antakelig ikke lest hele innlegget en gang.😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg