Løsepenger

Det er som plottet i en dårlig krimnovelle, eller kanskje mer som i en gammel, norsk film. En film i svart-hvitt og med Leif Juster i en av hovedrollene. Noe ala “Den forvunnede pølsemaker!”.  Noen har fremsatt krav om løsepenger  mot lokalavisa for at avisa på ny skal få gitt ut papiravisa.

Saken er mer alvorlig enn komisk, selv om jeg finner at den har en viss underholdningsverdi.  For det er ikke bare Ring Blad, lokalavisa her på Ringerike, som ikke får ut papiraviser.  Det er hele 80 aviser tilsluttet A-media.
Det er heller ikke en bande ala Olsenbanden som har kidnappet avistrykkeren(e), men hackere som har hacket seg inn i datasystemet til A-media og satt den delen som gjør at de kan få ut papiraviser ut av spill.

Da Gamle Gubben Grå leste nyheten på mobilen for et par kvelder siden kommenterer han litt spørrende mot meg som satt med nesa ned i en krimnovelle. “Det må vel være russerne eller kineserne den avisgreia…” Russerne eller kineserne…  Jeg tenker i mitt stille sinn at det vel strengt tatt kan være hvem som helst.  Holder like mye en knapp på unge datainteresert ungdommer på et gutterom. Spør samtidig Gamle Gubben Grå hvorfor han mistenker russerne og kineserne. Hvorfor ikke amerikanere, tyskere eller svensker? Er det fordi Kina og Russland er tidligere kommunistiske land og alt grusomt og kriminell er det jo alltid kommunistene som står bak. Gamle Gubben Grå er en klok mann. Han hører agget i stemmen min og vil ikke utfordre dragen, så han holder klokelig munn.

Jeg aner ikke hvem som kan stå bak et slikt angrep. For meg er kriminelle kriminelle uavhengig av nasjonalitet.  I og med at det er fremsatt krav om løsepenger har jeg liten tro på at det er en nasjon som står bak. Når en nasjon bryter seg inn i datasystem kalles det vel spionasje. Da ønsker man ikke å bli oppdaget og legger følgelig ikke igjen krav om løsepenger.

Redaktøren i lokalavisa skriver I nettutgaven ar dette er et angrep på demokratiet. Jeg synes hun tar litt vel hardt i. Jeg ser det mer som et forsøk på å oppnå rikdom. Det kravet om løsepenger som er fremsatt er sikkert en relativt god sum. Men hvis det er et politisk mer enn et økonomisk motiv som ligger bak, kan det da ha en sammenheng at Norge ga Fredsprisen til til Maria Ressa og Dmitrij Muratov for deres innsats for ytringsfrihet?  Det er bare løse tanker fra min side. I såfall tror jeg mer på russerne enn på at det er den Filipinske stat som står bak  

Vel, denne saken fascinerer og underholder meg. Jeg venter spent på fortsettelsen. Økokrim og Interpol er koblet på saken. Kommer vi noen gang til å få vite hvem som står bak?  Egentlig skulle jeg ønske det var en svart-hvit film med Leif Juster I hovedrollen. Da hadde jeg garantert fått løsningen på mysteriet.

 

8 kommentarer
    1. Jeg har bare E – avis. Papiravisa sa jeg opp i fjor en gang. Men skjønner at folk savner avisen om morgenen. Hvem som står bak vet jeg ikke.

    2. Vi ble rammet våren 2020 av løsepenger virus. Når vi kom på jobb en morgen var alle skjermene svarte med tekst at vi var hacket og måtte betale en million euro for å få tilgang. Det slo ut hele konsernet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Baltikum og Shanghai. Da viste sporene at angrepet hadde ligget i dvale i systemet i en måned før det slo til. Sporingen gikk til Russland så Gamle gubben grå har nok rett. Konsernledelsen betalte ikke og la ikke inn noe av det gamle før dataene var vasket og nye servere på plass.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg