Mange refleksjoner i dag.

Stikker bare innom for å holde bloggen i live. Slik føles det når jeg til tross for at jeg labba rundt på isen i går og reflekterte over hva som er et aldersvennlig samfunn så holdt det ikke til mer enn en 18. plass på bloggtopplista. 18. plass!!! Hva gur dere meg! Nå er jeg virkelig spent på hva de 17 over meg på lista har skrevet om. Er det kun kunstig åndedrett på hele gjengen, slik som nummer 17?

Vinkende katter fra Kina!!! er det som slår meg ned i støvlene. Jeg gremmes. Mulig jeg må reposte innlegget mitt om julehøna.

At denne dama ligger over meg på lista gleder meg. Det gleder meg og at hun har vært på sykehuset og får gå oppfølging. Jeg tipper det er flere enn meg som har vært litt redd for den armen.

Innlegget til Helene følger på en god måte opp innlegget til Aud Marit. Det viser også forskjellene i verden. Mens noen bruker millioner av kroner på brukte joggesko og diamantbesatte mobiltelefoner er andre engstelige for hvor de skal ta pengene fra til å få rett behandling og oppfølging av et håndleddsbrudd.

Når jeg så klikker meg videre reflekterer jeg over at vi må ikke hente frem steinrike utlendinger for å illustrere forskjellene i samfunnet. Mens enkelte ikke har til tak over hodet og velger å bo i en bil har andre hjem både i Norge og utlandet.  Det er forskjell på folk også her i landet.

Strikkekjerring tar opp Fosen-aksjonistene i sin blogg.

Men hovedårsaken til at de ikke er fjernet, er først og fremst ett spørsmål som regjeringen nå må finne ut av. Nemlig om det å fjerne disse vindturbinene vil få følger for andre saker senere. Det kan bety full stans i andre utbyggingsprosjekter i områder med samisk reindrift. De må også vurdere om det kan få betydning for utbyggingsprosjekter som strømnett og strøm til olje- og gassplattformer og en eventuell utbygging av togbane til Nord-Norge.

Jeg er enig med Strikkekjerring I at det mange problemstillinger som reises rundt denne saken. Men, som Strikkekjerring også skrivet, Det har regjeringen hatt god tid til å finne ut av. Det er over 500 dager siden Høyesterett avsa sin dom, da er det litt sent å begynne å vurdere saken først etter at aksjonistene har begynt sine aksjoner. De har ventet tålmodig på en avklaring i 500 dager!

Dette er ikke den eneste saken hvor regjeringen “følger nøye med” og “ta oss gid tid til å vurdere nøye” En mer handlingslammet regjering enn denne skal en lete lenge etter.

Fra regjering til nedrykksreglmentet i ishockey. Et innlegg som muligens er for de spesielt interesserte.

Hopper raskt videre. Gamle innlegg fra Mexico og to ukemenyer hoppes og raskt over.  Reflekterer over at jo lengre mot toppen av bloggtopplista jeg kommer jo mindre interessante finner jeg innleggene.

Men så kommer jeg til Monica sin blogg på plass nummer 7 og engasjementet våkner atter til live.

Dokumentarist Tommy Gulliksen konfronterer norske høyreekstremister på jakt etter bakenforliggende årsaker til rasistisk vold og terror, en dokumentar som jeg faktisk vurderte å slå av mange ganger. Vi “vanlige” menneskene her i landet har sikkert godt av å se hva som foregår bak ulike høyreekstreme miljøer og har nok MYE vi ikke vet.

Det er tydeligvis en dokumentar jeg bør se. Kampen mot rasisme, fremmedhat, islamofobi og all annen form for fascisme må bekjempes. Og skal man bekjempe hatet som brer om seg og som selv enkelte bloggere her på bloggtoppen elsker å gi næring til må man ha kunnskap. Viktig innlegg fra Monica!

Etter mange engasjerende og alvorlige innlegg var det godt å få dratt litt på smilebåndet da jeg leste innlegget til Doc og Dask.  Hjemmebleking av hår kan være bra underholdning.

Vibbedille har vært på tur. Det var vi og i går, og ny tur blir det forhåpentligvis i dag. Været er knall og jeg har lokket Gamle Gubben Grå med at jeg skal ta med spennende lunsj hvis han finner et turmuligheter med bålplass.

Livet er en gave mange tar for gitt skriver Vivian. Jeg har jo tenkt at 2023 skal bli mitt år, men det kommer ikke av seg selv. Nå har jeg brukt de to første månedene på å ligge på sofaen å synes synd på meg selv, nå er det på tide å få litt mer ut av dagene.

Hopper galant over bloggtoppens svar på Blomstrr-Finn, og konsentrerer meg om Stina. Hin har hatt vårrengjøring på verandaen. Spylt rekkverk og verandagulv og satt ut verandamøblene. Det så deilig ut! Kanskje jeg og skulke benytte denne fine solskinnsdagen til det? Et lite blikk ut verandaer får meg på andre tanker.

Felles skjebne felles trøst, tenker jeg når jeg når Tom på toppen av bloggtopplista. Han har vært hos en ortoped som sier at det å få mindre vondt i slitte kroppsdeler er opp til han selv. I stedet for operasjon og sengeleie anbefaler ortopeden han har besøkt sykling og treningsstudio.  Jeg tror og min begredelige kropp blir bedre med litt bevegelse. To måneder med mye sofa har absolutt ikke gjort kroppen og psyken bedre. Så i dag blir det ut på tur!

 

.

 

 

 

 

 

3 kommentarer
    1. Grei oppsummering du har i dag om dagens skriverier fra toppbloggere. Noen morsomme, noen mer alvorlige, som det absolutt er verd å reflektere over. Og noen hopper du elegant over. Skjønna det, du er jo ei intellektuell og dannet dame.

      Jeg tillater meg å reflektere noe videre. I og med at det er din blogg skal jeg ikke identifisere noen, oppføre meg dannet, skrive i generelle vendinger om Rapporten som ble offentliggjort av Norsk Kunnskapssenter om vold og traumatisk stress. (NKVTS. NKVTS forsker på blant .annet vold og overgrep i nære relasjoner, seksuelle overgrep, partnervold, flyktninghelse.

      Rapporten viser at utviklingen av problemet går i gal retning, Det har vært en relativ stor økning siden siste rapport fra 2014,
      Så til poenget mitt. Når jeg leste om dette i går, var min første tanke bare trist. Min andre var at dette kommer til å bli brukt for alt det verdt fra de såkalte “innvandringskritiske” for å stigmatisere menn fra det de kaller MENA land.
      Og det slo dessverre til. Innvandringskritiske nettsteder og bloggere har dette som hovedsak. Å lese kommentarfeltene der kan for noen sikkert være deprimerende for noen, Jeg mener det rett og slett er både tragisk og til dels komisk.
      De kritiserer at MSM dekker over og ikke identifiserer nøyaktig hvem overgriperne er. For det jo de brennsikker på hvem er.
      SSB har ikke statistikker over opprinnelsesland over overgripere og voldsmenn. Det vi derimot kan lese i SSB statistikk er hvem som er overrepresentert på krisesentrene rund om i landet. Det er jenter og kvinner fra Thailand og Russland.
      Tar jeg mye feil, så arrester meg, når min påstand er at de som er voldsmannen her , både fysisk og psykisk er en ekte norske etnisk nordmann?.

      1. Vet du, jeg tror det finnes drittsekker i alle fargesjateringer og alle religioner. Å ha foruttate holdninger eller anta at mennesker oppfører seg slik eller slik ut fra hvilken etnisitet konene har er like idiotisk som å anta at alle menn fra en kultur er voldtektsmenn.

        1. Kan ikke være mer enig med deg i det. Det er just presist like idiotisk. Moralfilosofi-bloggeren Apecalypso er mye dyktigere enn meg til å sette ord på, formulere setninger, om hva jeg tenker og mener om tema. For eksempel med blogginnlegget i dag med heading Åja åja haha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg