Matprat….

Jeg burde jo selvsagt tatt bilde av middagen min i går.  Rykende varm biff tika marsala, så varm at sausen fremdeles putret i bollen og fatet med kjøtt lagde svimerker i trefjøla. Men jeg opphører liksom å fungere og tenke som en toppblogger med engang jeg får synet og ikke minst kjenner duften av god mat.  Resultatet av det ser jeg i dag. Jeg er ingen toppblogger, men helt nede på en femtende plass.  En blogger på vei mot bunnen deler derfor ikke bilde av indisk mat, men i stedet blomkålsuppe med kjøttboller.

Årsaken til at jeg føler et enormt behov for et mat-bilde er at svært mange av bloggerne over meg på lista skriver om nettopp mat.

Annais skriver et helt innlegg om pålegg. Hennes favoritt er tunfisksalat med chilikrydder.
Jeg spiser svært ofte kneippbrød med kaviar, hadde ikke vært noe bedre å fotografere det enn blomkålsuppe. Om kaviarbrødskiva er en “favoritt” vet jeg ikke helt. Men det er veldig ofte det frokosten består av.
Foruten tunfisksalat skriver Anais om roastbiff med majones, sprøstekt løk og sylteagurk pluss smøreost.

Lavkarbo med Hanne skriver om pannekaker. De hun deler oppskrift på er både lavkarbo, glutenfri og nøttefri.
Det første jeg filosoferer over er nøttefri. Jeg ha stekt pannekaker siden jeg sto på stol for å nå opp til komfyren (da med tilsyn av Mamma) men jeg har aldri puttet en eneste nøtt i noen av mine pannekaker. Så for meg er det selvsagt at det ikke er nøtter i pannekaker.
Så begynner jeg å tenke. Glutenfrie pannekaker.  Det betyr uten mel. Mel tror jeg jeg har hatt i alle mine pannekaker. Og siden de er nøttefrie er ikke vanlig mel byttet ut med mandelmel.
Jeg sjekker oppskriften. Svaret er sesammel og fiberhusk.  Hva er egentlig sesammel. Jeg skjønner at det kommer fra sesamfrø, men her trenger jeg nok litt mer kunnskap.

Sesammel er et glutenfritt og mineralrikt mel, laget av avskallede og fettreduserte sesamfrø. Det har et hvitt og fint utseende, men inneholder hele 15 % fiber, og så mye som 46 % protein. Sesam-mel inneholder en god mengde mineraler og vitaminer. 75 g Sesam-mel vil dekke dagsbehovet for både magnesium og sink. I tillegg bidrar det med kalsium, vitamin E og antioksidantene sesamol og sesamolin som finnes naturlig i sesamfrø.

Fettreduserte sesamfrø??? Hva blir det neste? Hvor mye fett kan det være plass til i et sesamfrø?

Sesamfrøene som brukes, i det minste hos Sukrin, har afrikansk opprinnelse. Det er nylig blitt utført analyser på melet, som ikke ga noe utslag på etylenoksid, leser jeg videre på Sukrin sin side. Ikke akkurat kortreist mel minner jeg disse sunnhetsfolka om.  Og påpeker samtidig at du har ikke glutenallergi selv om du følte deg oppblåst etter en gang å ha stappet inn på litt for mange varme hveteboller.
Ja, gluten allergi finnes, og det er en allergi du skal ta på alvor, men for alle oss andre er det ikke livsfarlig å få i seg verken gluten eller karbohydrater.

Jeg er litt usikker på om hvorfor produsenten føler det maktpåliggende å understreke at det analyser ikke ga noe utslag på etylenoksid.  Det føles liksom ikke betryggende for meg. Etylenoksid er et plantevernmiddel som kan være gentoksisk og det er derfor ikke mulig å sette trygge nivåer for inntak.

Kanskje helt vanlige pannekaker med hvetemel ikke er å forakte.
De kan helt greit steikes i ei helt vanlig steikepanne. Behøver ikke å kjøpe pannekakejern sånn Lavkarbo-Hanne har, eller dra frem krumkakejernet.

Spis og Spar har jo sin ukesmeny.  Dagens rett der er gratinert laks med grønnsaksmos. Mat fra bunnen av har ørret i purresaus på sin meny.  Doc og Dask nevner Fårikål, selv om mat liksom ikke er det viktige i det innlegget.  Kokkejævel nevner selvsagt ett av produktene i nettbutikken. Denne gangen krydder blandingene sine.  Som dere ser, 6 av de 14 toppbloggerne over meg på lista skriver om mat i større eller mindre grad.

Alle skriver selvsagt ikke om mat.  Andrea Sveinsdottir reklamerer for sånn stor uteskjorte som jeg ønsker meg.
Bunnytrash er i likhet med meg opptatt av å bli lest. Han er også opptatt av algoritmer og slik jeg ikke skjønner stort av. Håper en liten link fra meg bidrar til at algoritmene blir bra. Vibbedille er høy på seg selv etter Instagram take-overen i helga. Malinmellow er gravid med sitt tredje(?) barn. Tiden løper fra Ida Wulff.

Monica Wederhus skriver om det å frykte for sitt eget liv. Eller i det minste for å bli skadet. En fra hennes fortid har vært i nærområdet, og det gjør henne engstelig, sårbar og redd.
Det å være redd for sitt eget liv, redd for å bli skadet må være en helt grusom situasjon.  Og det grusomste er at mange lever i den frykten hver eneste dag. Mange flere enn det jeg liker å tenke på.

I tillegg til Fårikål skriver Doc og Dask om å tømme dass, og å dusje i vaskevannet etter dotank-vasking. Det er ikke pent å le, men jeg gjør det.  Det er ikke alltid toppblogglivet er så glamorøst.

I dag er en stor dag for Mamma på hjul. En dag hun ikke trodde hun skulle oppleve. I dag fyller den yngste sønnen 6 år. Gratulerer masse til den store gutten.

Stine Skoli er den siste bloggeren jeg nevner i  dag . Hun er på andre plass med et nytt interiørtips. For hva gjør man når mannen kommer hjem med en grå vaskemaskin når kona har bestemt seg for at den skal være sort? Jo man spraymaler den svart selvsagt!
Selv om vaskerommet vårt er langt fra så stilig som vaskerommet til Stine Skoli får jeg lyst til å spraylakke vaskemaskinen vår. Usikker på om jeg ville valgt svart. Kanskje heller turkis eller knallgul? Kunne friske opp litt nede i vaskekjelleren. Men en ting får meg til å stoppe opp før jeg liksom løper til Europris etter spraylakk.  Jeg er litt usikker på om Gamle Gubben Grå har lyst til å bære vaskemaskinen opp og ned kjellertrappa og gjennom halve huset både i kjelleren og her oppe for at jeg skal kunne stå på plenen og spaylakke vaskemaskinen.
“Gamle Gubben Grå, vil du gjøre meg en tjeneste?”  Jeg spør med min mest innsmigrende stemme. “Gidder du gjøre meg en tjeneste mens jeg er er på kontoret?” Gamle Gubben Grå ser hjelpsom, men litt skeptisk opp fra avisen. Det var antakelig noe med det innsmigrende stemmeleie som fikk han til å ane uråd. “Vil du bære vaskemaskinen opp fra kjelleren og sette den på plenen?  Jeg har tenkt å spraymale den.” Det ville Gubben ikke. “Men hvis du ønsker deg en vaskemaskin på plena kan jeg sikkert finne en ødelagt en som gis bort.” svarer Gubben behjelpelig. Vel, det har ikke jeg behov for.

1 kommentar
    1. For meg er en av bloggeruniversets største gåter hvordan noen kan ha interesse av å se bildet av en matporsjon før den spises. dersom det ikke dreier seg om en matblogg hvor det følger en oppskrift med!

      – Jeg, i likhet med blogg.no mener nå allikevel du fremdeles er en toppblogger når du er blant de topp 20, og derav blir den story-greia på sidetoppen til del! – Og det er så sannelig jeg også, og dette til tross for at jeg til dags dato enda ikke har delt bilde av så mye som ei brødskive (- eller smørbrød heter det seg vel kanskje i ‘topp-bloggersjargong’..) 😀 😀 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg