Meg først!!!

Nå har vaksinen som skal redde oss kommet til landet og vaksineringa er godt i gang. Og plutselig er debatten i gang, hvem skal få vaksine først? Det mest påfallende i denne debatten er at alle roper MEG!!!!

Legeforeningen mener at selvsagt må leger og annet helsepersonell få først. Utdanningsforbundet mener at lærerne må prioriteres.  Raymond mener at selvsagt må de i Oslo få først, og slik kunne jeg ha fortsatt.

Regjeringen valgte å vaksinere de eldste og sykeste først, og har fått kritikk for det. Ikke minst da to av de gamle som fikk vaksinen døde et par dager senere. To totalt bortkastede doser der i noens øyne.

Alle kan ikke få først.

Derfor synes jeg det høres fornuftig ut at de som har mest nytte av vaksinen blir prioritert først. Og ja, de eldste og sykeste er de som har størst nytte av å bli vaksinert.  For selv om smitten nå brer seg i alle aldersgrupper, er det fremdeles de eldste som blir sykest. Fremdeles er det de eldste som dør.

Helsearbeidere har blitt opp-prioritert i vaksinekøa. På sykehuset der jeg arbeider blir de første vaksinen

e satt denne uka. Det gjør at vi unngår at halve staben er smittet og ute i karantene hvis det skulle bli et stort trykk på et helseforetak. I dag er en hel ortopedisk post stengt på grunn av smitte blant personale. Man kan fort tenke seg hvor kritisk det hadde vært hvis det var en intensivavdeling.

Ja, vi ønsker oss alle denne vaksinen og helst så fort som mulig. Vi ønsker alle at alt skal bli som før, at vi kan møtes og ha besøk og gjøre akkurat det vi vill. Og forhåpentligvis kommer vi dit – snart.

Når det gjelder vaksinen er jeg glad det er de eldste som får vaksine først. De trenger den for å overleve. De trenger den så de kan ta i mot besøk av familie og venner også i den siste delen av livet. Med alle beboerne på sykehjemmene vaksinert kan man igjen åpne sykehjemmene for normale besøk. Det tror jeg blir bra.

Nei, det er ikke bare eldre mennesker som blir smittet av korona. Mest sannsynlig kommer vi alle til å bli smittet en eller kanskje flere ganger. Det regjeringen ønsker å forhindre med alle smitteverntiltakene er å unngå at for mange blir smittet samtidig.

Smittetallene er høye nå.  Mange er smittet, men de fleste som er smittet har bare små symptomer og blir ikke syke.

Av de som blir syke med feber og hoste er det en liten del som blir så syke at de trenger sykehusinnleggelse.  De fleste av de som trenger det er fremdeles enten blant de eldste av oss, eller de har underliggende sykdommer. Det er antallet sykehusinnleggelser og antall døde ved våre sykehjem vi ønsker å holde på et så lavt nivå som mulig. Dette er viktig så helsesektoren også  klarer å ta seg av  alle andre som blir syke. Folk slutter ikke å få hjerteinfarkt, hjerneslag eller kreft fordi om det er en pandemi.

Så pust med magen folkens. Alle får vaksine i løpet av året. Og jo flere som blir vaksinert, jo mer åpner samfunnet forhåpentligvis opp. Vær glad for at man starter med å vaksinere de som samfunnet har  mest nytte av at er vaksinert. De som kan risikere å dø, og ikke bare få en uke under pleddet på sofaen.  Ved å vaksinere de eldste og de som har underliggende sykdommer først kan vi raskere åpne samfunnet og få den vanlige hverdagen tilbake. Det er jo det vi alle ønsker.

 

8 kommentarer
    1. Må prioritere så riktig som mulig ja… Jeg er usikker på hva jeg gjør om jeg får tilbudet.. men blir det annbefalt eller “påbudt”gjør jeg det selvfølgelig..

    2. Jeg er ingen vaksinemotstander, men denne vaksinen her er jeg skeptisk til. Ikke selve vaksinen, men eventuelle langtidsvirkninger. De får vi ikke se før om noen år. Potensielt kan vi får en verden full av syke folk hvor ingen orker å stå i ordinært arbeid.

      1. Jeg er om ikke vaksinemotstander så vaksine skeptiker, Jeg er skeptisk på generelt grunnlag og tilføre kroppen medikamenter den ikke trenger. Sluker diabetesmedisinen min greit, men bruker smertestillende bare når det er helt jævlig. Jeg tok lenge ikke influensavaksine før presset på oss sykehusansatte ble så stort at det liksom ble ei greie at jeg sa nei. Faren for å smitte pasienter med lavt immunforsvar var det avgjørende argumentet. .
        Denne vaksinen er blitt utviklet raskt, mye raskere enn andre vaksiner.
        Den er fremstilt på en ny måte, virker annerledes enn andre vaksiner, og er ikke tilstrekkelig utprøvd til at man kan være helt sikker på langtidsbivirkningene Det er all grunn til å være skeptisk.

        Men når det er sagt. Hvilke andre alternativ har vi enn å prøve? Vi vil jo gjerne at samfunnet skal åpne opp igjen, verden bli mer normal
        Jeg håper på en høy vaksineringsgrad, I det minste i den voksene del av befolkningen, så skal jeg fundere litt før jeg konkluderer når det gjelder barn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg