Mens en kakebaker baker…

Jeg surmula litt under pelspleddet etter fadesen med den karamellisert hvit sjokolade som av en eller annen merkelig grunn ble kompost. Etter en stund nådde lyder fra kjøkkenet helt inn til den surmulende kjerringa under pelspleddet. Jeg lå helt rolig og lyttet lenge.  Det var min tur til å lage middag.  Skrelle og koke poteter, putte en pose ferdig surkål i potetvannet slik at surkålen ble varm, lage kjøttkakesaus fra pose og varme ferdigstekte medisterkaker i sausen. Burde være en overkommelig oppgave, selv for meg.  Hadde Gamle Gubben Grå helt gitt opp mine kokeferdigheter og begynt med middagslagingen ?  Hadde selvsagt ikke vært meg i mot, men…  Det luktet liksom ikke medisterkaker.

Jeg tuslet ut på kjøkkenet for å ta en sjekk.
Der var Gamle Gubben Grå i full sving.  Ikke med middagslagingen riktignok, men med å bake kokosmakroner.
For Gamle Gubben Grå er kokosmakroner helt klart en av julens høydepunkter. Og selv om han ikke mener det haster verken med lys i sypressbuskene ute ved inngangen eller å finne frem røde håndklær og julesåpe på badet, så mener han tydeligvis at det er på høy tid å få Kokosmakronene i boks.

Usikker på om kokosmakronene til Gamle Gubben Grå skal telle med i kakebaking-tellinga til jul.  Usikker på om det kommer til å være igjen kokosmakroner i boksen frem til julaften. En av Gamle Gubben Grås tradisjoner er nemlig å spise opp en boks kokosmakroner før jula ringes inn.  En tradisjon han innførte allerede med nattlige raid i Svigermors kakebokser den gang han var en liten gutt.
Barndommens tradisjoner skal man ikke kimse av.

Vel, vi har bakt 6 slag til jul så langt.  Vi ligger godt i rute til å få minst 7 slag før jul.
Fremdeles senkede skuldre og lavt stressnivå.

Skap deg en magisk advent.

7 kommentarer
    1. Julebakst smaker best i adventstida synes jeg. Husker fra barndommen at antall kaker på fatet økte etterhvert som vi nærmet oss jul. Hm, kanskje jeg skal lage kokosmakroner idag.

    2. I år skal jeg tilbringe et par uker, inkludert julehelgen, med min datter og hennes familie. Jeg har introdusert tanken om litt mer omfattende julebakst enn kun pepperkaker, og jentene, det vil si barnebarna, er fyr og flamme. Så i år blir det terteringer og brune pinner og enda mer. Jeg har ikke bakt kaker til jul på svært mange år. Har 20-årsjubileum som diabetiker i år, og det er vel kanskje like lenge det ikke har vært julebakst i mitt hjem. Man unngår gjerne fristelser… Men ikke i år! Gleder meg! Gled deg med kokosmakronene, du kan jo snike til deg en, så ikke gubben ser det… 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg