Mer saklig kritikk.

Kokkejævel er tilbake på toppen med over 70.000 sidevisninger, imponerende! Spesielt siden han ikke har delt en eneste rabattkode, det er jo det som som regel fører til slike gigantiske sidevisninger.

Kokkejævels siste innlegg er en oppfølger til de to foregående.  Jeg har selvsagt ikke kommentert de da han ikke har ligget på toppen av bloggtopplista på noen dager.  I går var det Isabell Raad som var bakgrunnen for mine kjerringtanker, så nå blir ikke kommentarer som nevner bloggen min godkjent i det kommentarfeltet heller (sukk)

Så hva er det Kokkejævel skriver om som skaper slike lesertall?  Og som får han til å takke for kritikk? (Det er jo og litt nytt fra den kanten.)

Jo, han forteller at Datter ønsker å bo mer hos moren sin enn hos han, og at dette gjør han fryktelig trist. Men han var likevel  tydelig på at han klarte å forstå at Datters ønske. Kritikken som har ført til det høye antallet sidevisninger går på om han utleverer Datter, og gir henne dårlig samvittighet.

Gamle Gubben Grå og jeg har holdt sammen.  Barna våre har sluppet å bo halve tiden i to hjem, eller velge eller bli valgt for hvor de vil bo.
Mine foreldre levde og sammen til døden skilte de ad, så barn og samlivsbrudd har jeg ingen personlig erfaring med.

Om Kokkejævel har gått over streken? Jeg vet ikke. For hvorvidt dette innlegget utleverer Datter eller ikke, e det bare Datter som kan uttale seg om. Jeg har ingen planer om å gjøre en ukjent 12 åring til debattema i min blogg.

Tre innlegg på rad om temaet kan kanskje bli litt i meste laget for de involverte parter?  Jeg forstår Kokkejævels behov for å rettferdiggjøre seg.  Ordbruken i kommentarfeltet har fra mange vært ganske nådeløs.  Men noen ganger bør man heve seg over kritikken og holde kjeft. For når man holder liv i debatten forlenger man tiden de man er glade i er gjenstand for debatt.  Man skal jo ikke se bort fra at en 12 åring og vennene hennes også leser blogg og kommentarfelt.

Kokkejævel kaller innlegget sitt “Takk for saklig kritikk”.  Hvorvidt han tar til seg kritikk som ikke støtter hans syn, eller om den blir sett på som usaklig  bedrevitende og moralsk opphøyd kritikk vet jeg ikke.  Men jeg forstår at dette er et sårt tema for han. Han er så utrolig glad i datteren sin.  Det er tydelig at både det at hun skal bo mer hos oren sin og all kritikken går inn å han.

For første gang på lenge synes jeg jeg ser et sårbart menneske i blogginnleggene til kokkejævel.  Og jeg sitter her og synes  synd på Kokken.  Det er sårt når barna velger en av foreldrene foran den andre.  Man kan forstå det, forstå barna til fulle. Godta det, men de såre følelsene er like vonde for det.
Han skrev om det i et blogginnlegg.  Han løp ikke til advokat eller laget en langvarig krangel rundt temaet, hvis hans framstilling er riktig.   Han gjorde det han mente var best for Datter, men det gjør likevel vondt – for han.
Jeg ser ikke helt at det kan skade en 12 åring å forstå at pappa savner henne, er glad i henne og gjerne skulle ha henne der mer. Så lenge han signaliserer at det er helt greit at hun nå bor mer hos moren.  Et barn tar ikke skade av å føle seg elsket.

Et lite råd til slutt, Kokkejævel.  La dette innlegget du skrev nå bli det siste du skriver om temaet på en stund.

 

 

 

 

 

19 kommentarer
    1. Kloke betraktninger og et godt råd til kokken på veien👍 Her kan du vel ikke ha skrevet noe som sårer, støter eller irriterer. Du trår varsomt i dag og det er klokt. Vet jo at du er ei klok og taktfull kjærring🤗

    2. Det krever mot av en 12-åring å ta denne beslutningen! Det er sårt og vondt å lese om sin far som offentlig beskriver at han er knust, såret, skuffet,-datter som har reddet han,reddet han for stummende mørke, det aller aller værste som har skjedd han på et år, som inntar litt kjemi for å ta bort de værste bølgedalene. Det siste en tenåring vil er å påføre sine foreldre disse følelsene, og få det offentlig beskrevet. ⛔️

    3. Jeg er skilt både en og to ganger. En skilsmisse innebærer stor sorg for barna, som uansett hvordan forholdet mellom mor og far har vært, bare ønsker at mor og far skal bo sammen igjen. Når de deretter blir plassert i den ene eller andre konstellasjonen, fordi det passer mor og far best, er det svært inngripende for barnet. Men det retter seg etter hva mor og/eller far har bestemt. De er så lojale! Når et 12 år gammelt barn, på et eller annet vis, som vi heldigvis ikke vet noe om, skal endre bosted, er det uansett et overgrep å skrive offentlig om dette. Litt avhengig av hvordan dette barnet utvikler seg, vil det uansett oppfattes som veldig flaut og invaderende at far skriver om det, at han blottlegger sin sorg, skuffelse og sårhet. Hva i all verden skal vi med den kunnskapen? Kunne han ikke spart seg? Nei, forresten. Da ville han ikke hatt over 70.000 lesere i dag, etter at han ikke lå på topp i går.

      1. 100% enig med deg.
        Å skrive om datterens kanskje livs vanskeligste valg på denne måten er et gedigent overtramp.

        Hva dette barnet må tåle!

        Utilslørte opplysninger om far og samboers sexliv, hans pille(mis)bruk, hans såre baller, hans tårer og fortvilelse, at hennes bror og bestevenn ikke vil treffe faren…listen er så uendelig lang allerede, kort inn i hans bloggkarriere.

        Forstår godt at hun vil flytte.

    4. Jeg tror jeg skal bruke tiden på annet enn blogger. Det er uinterressant for alle, forstår det. Men du sier du skriver satire. Dagens blogg er bra, men ikke satire. Synes du har beveget deg mer mot kritikk og sammenligner ofte mye mye med din situasjon (når det gjelder smerter,sykdom osv), alle er forskjellige. Men satire er det lenge siden jeg har sett hos deg. Foreslår ny taktikk fra deg, kommenter forskjellige gode blogger og ikke kall det satire. Når samme person er på topp uke etter uke så funker ikke konseptet ditt lenger, min mening da-i beste mening.(jeg er ingen blogger, kun dame 50 pluss)

      1. Takk for innspill. Nei dagens innlegg var ikke satire. Jeg synes ikke det passer seg i dette tilfellet.
        Hensikten med å ta for seg toppbloggerne har du nok misforstått

    5. I utgangspunktet enig. Men nå er jo dine blogginnlegg om faren til denne 12 åringen også rimelig krasse til tider. Og så lenge du kommenterer hans blogg, da han vanligvis ligger på toppen, er det vanskelig å unngå at kommentarene også omhandler ham.
      Og at det igjen kan virke sårende på hans familie.
      La oss håpe Kokkejævel lar være å dra inn uskyldige tredjeparter heretter.
      En mulighet er jo at du lar være å publisere de som er for ille, eller unnlater å skrive om de delene som omhandler hans nærmeste.
      Du har vel redaktøransvar.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg