Mine boktips….

Reklame | Bøkene til Ole J Andersen

Sophie Elise er tilbake fra ferie og tilbake på bloggtoppen. Kokkejævel er degradert til en annenplass. Og jeg, jeg er kåret til Norges morsomste blogg av selveste Kokkejævel! Jeg klyper meg i armen, og det er ikke bare rødvinen i baren i går kveld som gjør at jeg har problemer med å forstå at jeg faktisk er våken. For første gang føler jeg på prestasjonsangst her på bloggen, og angrer kanskje litt på det siste rødvinsglasset i går kveld.

Men dette skal handle om bøker, bokanbefalinger. Bøker er noe jeg har peiling på. Bestemor ga meg en gammel ABC da jeg var liten, og jeg knekte lesekoden helt på egenhånd. “Per ror til Liv. Peik er med.” Jeg var så vidt fylt 5 før jeg begynte å sluke bøker, arvet alle guttebøkene til Høvdingen. Tundraens Sønn,  Tårnets hemmelighet og en mengde GGG bøker. Jeg har sikkert lest mange tusen bøker. Å kåre de beste er umulig.

Sophie Elise skryter av at hun leser mellom 80 og 100 sider i timen. Hvor fort jeg leser er avhengig av teksten. Men jeg har da ikke som mål å lese fortest mulig. Jeg koser meg med bøker. Noen ganger er historien så spennende at jeg knapt klarer å vente med å bla om. Hva skjer? Andre ganger er historien så god at jeg ønsker at boka aldri skal ta slutt. Noen ganger må jeg lese avsnitt og setninger flere ganger for virkelig å få med meg hva som står. Tenke litt og fordøye hva det virkelig betyr. Boka jeg leser nå er en slik bok.

Dette innlegget er merket etter reglene. Ikke fordi forlagene har fått med seg at Gamle Gubben Grå og jeg elsker bøker. Det ramler aldri bøker ned i postkassa vår uten at vi har bestilt dem. Og da følger det alltid med en faktura. Men er det et forlag eller tre som har noen bøker for mye, tar vi gjerne i mot.  Nei grunnen til denne merkingen er at jeg, tro det eller ei har en “samarbeidsavtale” med en helt ekte forfatter.
Ole Johan Andersen er pensjonert politimann, nå krim-forfatter.  Han er lokalpolitiker for Frp, og vi ar sittet sammen ii Hovedutvalget for Helse Omsorg og Velferd.  Når han utgir en ny bok pleier jeg å få et tilbud  om å kjøpe den til en ok pris, og få en av hans tidligere bøker gratis som bonus-bok mot at jeg skriver en anbefaling på hans fb side.  I sommer koste jeg meg med å lese “Fluefangeren”, “Mot bedre Vitende” ligger i bunken for  bøker som skal leses. Han kommer med en ny bok om en drøy måned, og jeg har selvsagt bestilt meg både den nye boka og en bonusbok.

Sophie Elise liker ikke simple bøker.  Hun liker bøker o sex ogselvmord, skriver hun. Jeg er ikke så opptatt av sex i bokform.  Liker bedre å praktisere enn å teoretisere på det området. (Så nå kan jo Gamle Gubben Grå glede seg til jeg kommer hjem fra Folkevalgtkonferansen om noen få timer.)

Jeg tar i likhet med Sophie Elise gjerne i mot tips til gode leseropplevelser.
Men enda gladere blir jeg hvis det begynner å dumpe bøker ned i postkassa vår som ikke har med seg en faktura.  Det er ikke så farlig med sex og selvmord, men jeg tar gjerne i mot god krim, bøker med samfunnskritikk…ja faktisk det meste.  Bøker er fine gaver, og snart er det jul…

 

 

 

19 kommentarer
    1. 😂😂enig med Kokkejævel. Du skriver godt og får frem gode poeng. Håp virkelig at du får mange bøker i postkassa uten faktura😊

    2. Enig med kokkejævel!
      Dette var en fornøyelse å lese, lun og god humor og med saklige poeng.
      Liker veldig godt det du beskrev om simple bøker, for hva er egentlig det? Og er målet å lese mest antall sider i minutter, er det et mål i seg selv?

      I et samfunn hvor en skårer billige poeng på sex og drama, og ikke minst å forhøye seg selv gjennom konkurranse med sine medmennesker i alt en gjør, er for meg det som er galt med samfunnet vårt. Det er ikke lenger greit å være ordinær, når alt en gjør skal forhøyes til det ekstraordinære.
      Både du og kokkejævel er en frisk pust. Tusen takk for god lesing!

    3. Visste ikke at det var så mye godt lesestoff i blogger her på nettet. Hører jo bare om disse influenserne, som jeg blir skremt av over hvilken makt de har. Nå følger jeg Kokkejævel, og takket være ham har jeg også lagt deg til leselisten min😊 Takk for herlige skriverier😊

      1. Takk. Det må jo være plass til annet enn Sophie Elise og Isabell Raad. Jeg håper og tror at blogguniverset vil bli mer variert og kanskje mer spennende etter hvert.

    4. Gode bøker kan være så mangt. Så at Kokkejævel anbefalte deg, ble nyskjerrig og vips så va æ hekta 😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg