Mine mål for 2020

Sophie Elise er tilbake på bloggtoppen.  Når jeg leser hennes oppsummering av 2019 og hennes mål for 2020,, ja da tenker jeg bare WOW for ei dame!  Ikke rart jeg er helt nede på en 48. plass, for sammenlignet med Sophie Elise er jeg ganske så kjedelig og lite ambisiøs.  Her har jeg mye å lære.

Spilleliste for eksempel. Jeg hadde ikke en spilleliste for 2019.  Sophie Elise opprettet den allerede på nyttårsaften 2018.  Hun kalte den “new year, new me”.  Jeg forstår at det første jeg må gjøre når jeg er ferdig med dette blogginnlegget er å opprette min egen spilleliste for 2020. Jeg er ikke så glad i å bruke engelske betegnelser på alt, så jeg kommer til å kalle den “Nytt år, ny kjerring”. Er jeg heldig og får det til kan du finne den på Spotify i løpet av dagen.  (Se det, kjerringa sprer seg på flere plattformer. Dette lover bra for 2020).
Jeg tror ikke du vil finne Abba på den lista, selv om Sophie Elise sin liste for 2019 startet med  4 Abba låter.  Riktignok har jeg “Money, Money, Money” på den spillelista jeg har brukt for å sette meg i modus til lønnsoppgjøret, men siden det ikke har regnet penger over radiografene bør den vekk.  Og Abba ble jeg liksom ferdig med en gang tidlig på 80-tallet. Abba ja, pleide å spille den på det knøttlille kottet til venninna mi i rekkehuset  på Sjongstangen.
Løshåret fjernet jeg også for godt en gang på 80 tallet, så jeg kan konsentrere meg om spilleliste og nyttårsforsetter, eller mål for 2020 som det heter nå.

Nytt år. Ny meg.
Dette var målet for 2019 for Sophie Elise.  Så vidt jeg ser av mine innlegg rundt nyttårstider var vel målet mitt å unngå og møte veggen igjen. Så siiden jeg møtte veggen allerede i slutten av januar så kan du se hvor misslykka 2019 må ha vært for meg.

Sophie Elise kvittet seg med den ene dårlige vanen etter den andre i 2019.  Jeg sleit med å kutte ut Coca Colaen, men i år har jeg vært flink. Vi skriver 3.januar (Riktignok er klokka så vidt passert sju, men dog) og jeg har ennå ikke drukket cola i år. kanskje det er håp for 2020.

Men tilbake til Sophie Elise.  Det første hun kuttet ut var alkohol. Og til tross for at hun aldri har likt alkohol, føler hun at det er stort at hun har klart å slutte og drikke.  Hun mener ikke at det å drikke alkohol nødvendigvis er en dårlig vane, men hun klarte ikke å jobbe dagen derpå. Hun visste at hvis hun kuttet ut alkoholen ville hun miste mye av det sosiale livet sitt og oppleve mye ensomhet. Hun mener og at hun ved å prioritere jobb ville virke kjip og kjedelig. Og hun mener at spesielt fordi hun er kvinne, kom hun til å bli oppfattet som bitch eller streng fordi hun prioriterte jobben sin på alvor. Og fordi Sophie Elise er slik en tøff person visste hun at hun kom til å klare å stå i det.

Vel, jenta mi, hvis du har et slikt alkoholforbruk at du ikke klarer å arbeide dagen der på, da har du per definisjon et alkoholproblem.  Og da er det flott at du nå har klart å kutte ut alkoholen.
Jeg har ikke et slikt alkoholforbruk at det går ut over arbeidsevnen min. Treliteren med rødvin varer fint i over en måned. Da har restene blitt eddik, og går i sausen eller søpla. Jeg har ingen planer om å kutte ut alkohol.
Men hadde jeg gjort det, hadde ikke det hatt innvirkning på mitt sosiale liv. Jeg kan være like sosial om jeg ikke drikker, og jeg kjører ofte – som for eksempel på julebordet nå i desember.
Jeg har alltid prioritert jobben min foran det aller meste. Jeg tror ikke det har gjort meg til en kjip, kjedelig bitch.  Jeg tror det eneste jeg har oppnådd ved å prioritere arbeidet mitt så høyt er å møte veggen.

2019 ble akkurat det året Sophie Elise hadde ønsket seg.  Det kommer nok av at alt hun har gjort har vært bevisste valg. Hun trives godt alene, og har hatt fokus på å skape et liv for seg selv.
Vennskap er viktig for henne, men hun er på et annet punkt i livet enn sine jevnaldrende. Hun mener at hvis man er ferdig med studiene og i fast jobb kan man helt klart gå på fylla to dager i uka, det er ingen problem. Men for Sophie Elise som prøver å bygge opp noe, så går ikke det. Hvert eneste øyeblikk er viktig for hennes suksess, og hun har måttet være på hele tiden.

2019 ble ikke det året jeg hadde ønsket meg. Jeg kom meg ikke tilbake i full turnusstilling. I stedet møtte jeg veggen på ny, og tror nå at jeg aldri kommer til å komme tilbake i full turnusstilling. Så 2019 har lært meg å bli mer bevisst hva jeg velger å prioritere å bruke kreftene mine på. Jeg kan ikke fortsette det aktive, pulserende livet jeg elsket.  Det har jeg ikke lenger helse og overskudd til.
Jeg har alltid trives godt i mitt eget selskap, eller aller best sammen med Gamle Gubben Grå, Vi er et fint tospann.
Og jeg har hatt fokus på å gjøre ting som gir energi, som gjør meg godt.
Venner er viktig for meg. Det samme er familie. Og jeg har i 2019 lært hvem som virkelig er mine venner. Jeg har og lært meg hvem som bare ser på meg som klagemur og problemløser, en som alltid stiller opp. Men som de selv ikke har evne eller ønske om å stille opp for. Det er sårt. Noen av de har vært i livet mitt i mange år.

Men Sophie Elise, hvis du tror at det er helt greit å gå på fylla minst to dager i uka når man er i fast arbeid, så tror jeg du burde prøve å ha en “ordentlig jobb” .  For dagens arbeidsliv er såpass hardt at å møte opp på jobb dagen derpå jevnlig fort vil føre til at du ikke har noen fast stilling lenger.

Når det gjelder kjærligheten og forholdet til kjæresten, har Sophie Elise også blitt en helt ny person. Før har hun sagt ting bare for å såre kjæresten eller gjøre han sjalu, for å få oppmerksomhet. Det er helt forbi. Hun skriver videre at forhold krever jobb og hun og kjæresten jobber med å bli kjent med de vanskelige sidene av hverandre og hele måten finne nye måter å være de to på.

Jeg tror ikke jeg som partner og ektefelle har forandret meg stort i 2019.  Jeg skjeller fremdeles ut Gamle Gubben Grå når jeg er sliten, når han er håpløs eller når han bare har gjort ett eller annet som får meg til å klokke i vinkel. Og bare så det er sagt, jeg gjør det ikke fordi jeg ønsker oppmerksomhet. Jeg gjør det fordi…. jeg gjør det fordi….  jeg er sliten, frustrert og lei av at alt er mitt ansvar.
Men jeg har blitt flinkere nå som jeg ikke er totalt utslitt hele tiden. Flinkere til å gjøre koselige ting sammen. Som å lufte hundene sammen, sitte og snakke hyggelig sammen i kurvstolene på trammen, eller gå på kafe’.

Sophie Elise har tatt godt vare på seg selv i 2019 (var det en eller to rumpeoperasjoner?).  Hun liker ikke å spise usunt lenger. Kropp og sinn henger bedre sammen, og alt hun ønsker er å spise sunt og trene. Og hun kommer aldri dit igjen hvor hun drikker alkohol og spiser dessert og godteri flere ganger i uka.

Jeg har faktisk tatt bedre vare på meg selv i 2019. Ikke fordi jeg spiser så forbaska sunt, eller fordi jeg ikke drikker alkohol, spiser godteri eller desserter lenger.  For det gjør jeg fremdeles.  Men fordi jeg har vært nødt til å stresse litt ned. Fordi jeg har tatt meg tid til å hente meg inn, og fordi jeg har tatt diabetesen min mer på alvor.

Hva tar så Sophie Elise og jeg med oss inn i 2020? Hvilke nyttårsforsetter har Sophie Elise og jeg?
Hun ønsker at selvbruningskremen hennes Glød, Sophie Elise skal kunne kjøpes i dobbelt så mange forretninger, minst. Videre at det skal være mulig å bestille varene hennes også fra utlandet. Hun skal også i løpet av 2020 kunne tilby minst 6 nye produkter.

Jeg har ikke noe eget selvbruningskrem, ikke noe eget produkt.  Jeg er bare ei diger tjukk kjerring som for lengst er over den første og andre ungdom.  Men jeg har som mål å gjøre et godt lønnsoppgjør for radiografene i Vestre Viken. De fortjener det.

Sophie Elise har fått seg PT på Yoga og skal bli myk. Før 2020 er omme skal hun bli god på yoga.

Jeg har ingen ambisjoner om å starte med yoga eller noen som helst annen form for trening.  Men klare å gå flere turer, motvirke artrosen som herjer i knær og albuer og sikkert noen andre steder i kroppen.  Få litt bedre kondis, og klare å hole meg like myk, ja da skal jeg være fornøyd.

Sophie Elise skal gi ut bok i utlandet og selge greit.  Hun har ingen ambisjoner om å gi ut en internasjonal bestselger. Bare etablere seg, legge grunnlaget slik at hun senere kan gi ut en internasjonal bestselger.
Her hjemme skal hun gi ut sin tredje bok, og her satser hun helt klart på å bli en bestselger med høye terningkast og gode anmeldelser.

Jeg har alltid drømt om å gi ut bok.  Bli forfatter. Helt siden jeg var liten. Ikke en internasjonal bestselger, ikke en gang en norsk bestselger. Målet har bare vært å gi ut en bok. Kanskje jeg skal ha som mål å realisere den drømmen? Jeg har rammen for minst to bøker i hodet. En krim fra sykehusmiljø, og en bok basert mer på konseptet til bloggen. Skildre kjerringlivet med alle dets utfordringer.
Jeg trenger ikke vente til kagge ringer, jeg kan jo gi ut bok på eget forlag (Eller sende manuset til forlagene for å få det antatt.) Starter med bokprosjektet straks jeg er ferdig med spillelista, husarbeidet og alt det andre som står på dagens to-do liste. (Hvis jeg ikke slokner under pelspleddet lenge før den tid. )

Sophie Elise skal skape en klubb for ensomme unge kvinner som trenger å finne likesinnede og få venner.
Jeg har ingen slike ambisjoner.
Men ønsker noen et lite foredrag om kjerringlivet eller om å tørre å være den man er, ja da stiller jeg gjerne opp.  Honorar blir vi sikkert enige om.

Sophie Elise skal gi deler av inntektene sine til en velledig organisasjon.  Det har jeg gjort lenge.  Eller. Som folkevalgt for Rødt gir man møtegodtgjøringen og andre godtgjøringer man mottar som folkevalgt til partiet.  Det blir jo på samme måten som når Sophie Elise gir en fast andel av sine inntekter til en velledig organisasjon hun har tro på og ønsker å støtte.  Vi gir begge noe til en sak vi brenner for, en ideologi vi synes er viktig.

Ellers har Sophie Elise en ide om å utvikle en app.  Hva den skal bidra med kan hun ikke si, fordi ideen er så god. Sånt skjønner jeg ingenting av. Ingen kjerring-app i 2020.

Som om ikke denne lista for alt Sophie Elise skal oppnå i 2020 er ambisiøs nok, har hun og planer om å lage TV som setter standarden for norsk politikk! Intet mindre.
Jeg har heller ingen slike ambisjoner.
Derimot har jeg store ambisjoner om å revolusjonere kommunepolitikken på Ringerike. Det skal merkes at Rødt har fått inn to representanter.  Vi skal utgjøre en forskjell, og både synes og høres. Forhåpentligvis skal vi og klare å få gjennomslag for noen av de sakene vi brenner for. Hønefoss skole og Hønefoss sykehjem skal bestå, og vi skal få forsøk på leksefri skole og et reelt SFO tilbud for alle barn, også de med helsemessige utfordringer.

Synes du lista begynner å bli litt lang? At jeg begynner å bli litt vel ambisiøs? Vel kan Sophie Elise kan jeg.  Og jeg har et helt klart mål og etablere meg enda litt høyere på bloggtopplista i 2020. Midt på treet er liksom ikke meg. Så jeg må jo være minst like ambisiøs som Sophie Elise.

Sophie Elise har planer om å være mer sammen med folk som utfordrer henne intellektuelt. Vel, Sophie Elise, da burde du henge sammen med meg. Og jeg kunne og ha godt av å henge sammen med folk som utfordrer meg intellektuelt.  Jeg har så lav toleransegrense når det gjelder å omgås folk som jeg mener er direkte dumme, sneversynte eller har litt for høye tanker om seg selv.

Sophie Elise og kjæresten skal begynne i parterapi. ikke fordi de trenger det. De har jo et fantastisk forhold.
Gamle Gubben Grå og jeg har kanskje ikke et fantastisk forhold. Til tider har vi et forhold som kan være både tøft og utfordrende. Men vi kommer nok ikke til å starte i noen parterapi i 2020 eller senere år.  Ikke fordi vi ikke har noe å lære, eller ikke kunne arbeide mer med forholdet vårt.  Men rett og slett fordi vi har hengt sammen i 30 år, og nok kommer til å henge sammen resten av livet.
Det betyr ikke at vi ikke kan bli flinkere til å arbeide med forholdet. Der tror jeg de aller, aller fleste kan bli bedre.

Sophie Elise skal få seg hund i 2020.
Vi skal ikke få flere hunder. Men det kan jo tenkes at Kjøteren dør i løpet av året. Han er en veldig gammel hund. Og da er jeg redd for at det fort kommer en ny hund i huset, selv om jeg mener at det burde holde med Charlie Chihuahua.

Et annet mål sophie Elise har er:

Bli kjent med meg selv på et mer åndelig nivå. Komme i kontakt med den uendelige kjærligheten som jeg vet finnes i meg, og oss alle; men som blir overskygget av hverdagens mas og egosentriske fokus. Hit kommer jeg kun ved å meditere tror jeg. Dra på retreats.

Det der ble litt vel åndelig for meg.  Jeg endte med å google “retreat”. Det er et sted hvor man er tause sammen.
Vel, det er ikke noe for meg. Er det noe jeg ikke har tenkt på så er det å holde kjeft.  Jeg vil fremdeles skrike ut min frustrasjon over idiotiske politiske beslutninger, håpløse ledere og ektefeller som ikke fungerer slik jeg vil.
Jeg kommer fremdeles til å bruke stemmen min til å forsøke å påvirke samfunnsutviklingen i den retningen jeg finner mest hensiktsmessig. Vær du trygg. Tause Birgitte, det kan Sophie Elise få være i fred. Jeg hadde klikka på et retreat.

Åndeligheten stikker nok ikke så dypt hos Sophie Elise heller. For hennes neste mål er å få seg en Porsche. Ja en elektrisk Porsche, selvfølgelig. Hun tenker jo på miljøet….
Jeg har ingen planer om å kjøpe en bil til over 1,3 millioner.  Så mye tenker jeg ikke på miljøet.  Jeg må nok kjøre rundt i Lille Bille i år og.  Selv om billånet er nedbetalt får den duge noen år til.

Videre har Sophie Elise som mål og lese mye, høre på podcaster, pleie kroppen, utseende og innsiden og nyte den voksne kvinnen hun holder på å bli.
Vel jeg har som mål å lese en del bøker. Få stabelen av uleste bøker på hjørnebordet til å bli litt lavere. Og først skal jeg fullføre Nina Lykkes bok Full spredning. Utrolig god bok.
Jeg har lyst til å liksom få starta å høre på podcast. Jeg tror det er kjekt både i bilen  og til husarbeidet. Jeg må bare liksom få prøvd det ut et par ganger.
Kan jo ha et lite håp om å bli flinkere til å pleie kroppen. Ikke nødvendigvis utseende, men ta bedre vare på kroppen min kunne jo være et mål. Eller rett og slett bare innse at jeg begynner å bli ei gammal kjerring.

Følg meg i 2020. Husk spillelista “Nytt år, ny kjerring” kommer i løpet av dagen. Nå skal jeg først ut på tur med Charlie Chihuahua. Gamle Gubben Grå få på deg piggskoa! Vi skal ut å pleie forholdet. 

10 kommentarer
    1. Ikke for å kverulere, er i bunn og grunn enig med deg, men med fylla to ganger i uka kan det være Sophie Elise mener hver fredag og lørdag kveld. Da skal de fleste ikke på jobb neste dag. Kjenner en del unge folk (riktignok uten barn) som har kombinert krevende jobber med den type livsstil i 20-årene. Så kommer 30-årene, og da er det mange som hevder at det ikke går lenger, at det tar lenger tid å hente seg inn igjen. Vil tro at denne livsstilen passer bedre for ekstroverte enn introverte og særlig single som misliker å sitte hjemme alene, og gjerne er på konstant partnerjakt (bevisst eller ubevisst).

      1. Joda, mange unge med full jobb går nok på fylla både fredag og lørdag. Og klarer å kombinere det med jobb helt greit. Jeg vet det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg