Nå også som profet….

Når jeg leser gjennom toppbloggernes siste innlegg tidlig en 18. mai stopper jeg hos Bunny. Nå har han også blitt profet. Du vet en slik som kan se inn i fremtiden.

Ved 11 tiden i går, mens de fleste av oss sto og viftet med flagg mens vi gledet oss over barnetoget, sitter Bunny i en mørk krok i Drammen og advarer mot at

våre verdier, vår ytringsfrihet og demokratiet står i fare fordi nasjonen glemmer å verne om dette. 

Sitatet er direkte klipp og lim fra Bunnys tekst. Jeg har ikke “vridd og vrengt” på noe.

Jeg vet ikke om hvilke verdier Bunny har, og som han føler er truet. Selv om han “vier oss”, altså bruker uttrykket “våre verdier”, er det jo ikke sikkert at vi har de samme verdiene.
Noen av de verdiene jeg setter høyt er frihet, likhet, solidaritet og rettferdighet.
I går når jeg sto der proppfull av nasjonalfølelse og nasjonal stolthet gjorde det et sterkt inntrykk å se de 100-200 ukrainske flyktningene fra mottakssenteret på Hvalsmoen som gikk i barnetoget og viftet med norske flagg. Noen av de utstrålte en så stor glede over å gå i det toget at jeg fikk tårer i øynene.
Jeg håper de snart kan juble minst like høyt i et fritt Ukraina. Og til det er mulig er de hjertelig velkomne her i landet mitt. Skulle de velge å forbli her også etter at krigen er over er de hjertelig velkomne til det og.
Like velkomne er selvsagt alle andre som har fått innvilget opphold her uansett fra hvilket land de kommer eller hvilken tro de bekjenner seg til.
Jeg klarer ikke å se at det truer mine verdier.

På lørdag brukte politiet store ressurser på å verne om ytringsfriheten i Drammen.  Hvor mye i kroner og ører nasjonen Norge bruker årlig på å verne om ytringsfriheten til en liten gruppe som elsker å reise rundt å provosere vil ikke myndighetene ut med. I Danmark bruker man rundt 100 millioner årlig for å verne om ytringsfriheten til en person, Rasmus Paludan. Paludan og gjengen som besøkte Drammen i helga har relativt mange likhetstrekk.  Det er ingen ting som tyder på at Norge bruker mindre penger på å verne om ytringsfriheten til denne gjengen enn det Danmark gjør.
Så lenge nasjonen bruker 100 millioner av fellesskapets midler på å verne ytringsfriheten til en håndfull mennesker er det vel litt feil å hevde at nasjonen har “glemt” å verne om ytringsfriheten?

Jeg kan heller ikke se at “Demokratiet er i fare”.
Et eksempel på et demokratisk verdigrunnlag er synet på at demokratisk valgte ledere i utgangspunktet er legitime ledere, selv om de kanskje kommer fra partier man er uenig med.
Det engelske tidsskriftet The Economist har en måling kalt Demokrati-indeksen hvor ulike lands grad av demokrati måles. Målingen vurderer både valgprosesser, regjeringens funksjonalitet, befolkningens rettigheter, politisk deltakelse og politisk kultur. Politisk kultur i et demokrati handler blant annet om demokrati som et felles verdigrunnlag.
I denne målingen ligger Norge, og en mengde andre land helt på topp. Demokratiindeksen Jeg vet da ikke hva Bunny legger som grunnlag når han hevder at demokratiet er i fare.

Jeg er usikker på hvem astrologen som gikk på tryne i grøfta var.  Jeg har prøvd å google.
Det “lignelsen” til Bunny forteller meg er at hvis man går md nesa i sky og tror man har alle svarene er det fort gjort å miste bakkekontakten og så til de grader gå på trynet at man trenger hjelp til å reise seg igjen.
Trenger du en hjelpende hånd Bunny?

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Velt talt, som vanlig 😉 Den selvforherligende – allvitende – selvoppnevnte bloggkongen på balkongen har et rasende innlegg der han slår i absolutt alle retninger. Ikke bare raser han mot deg, han er dypt skuffet over at hans medbloggs venninner ikke tar til motmæle og støtter han, men stilltiende bare blir sittende..stille.

      Og hva er det vi skal støtte han i? At ikke vi, 99% av befolkningen skjønner og forstår at innen kort tid vil det bli innført sharialover i Norge. At demokratiet vil gå til grunne? om vi ikke lytter til denne bloggerens viten som er innhentet på lugubre høyreradikale nettsteder.

      Og hvem er det så denne bloggeren lytter til, det er SIANS følgere. Hans største helt er dansken Rasmus Paludan en kalkulerende og provoserende kar som er flere ganger dømt for rasisme. I disse dager under etterforskning for nettpedofili.

      Paludan er i utgangspunktet utdannet jurist. Ved endt bachelor skal han ha prestert det niende høyeste karaktersnitt blant et årskull på 187 elever, i følge Extra Bladet.. Utdannelsen ble imidlertid satt på pause på grunn av skader etter en bilulykke i 2005. Han fikk blant annet påvist en hjerneskade som skal ha resultert i en “markant personlighetsendring” i følge samme avis.

      Så har du bloggerens SIAN helter og forbilder i Norge. Leder Lars Thorsen sa før en koranbrenning ” Kanskje vi må slippe han ut , så vi får ryddet opp i elendigheten… vondt skal vondt fordrives” Med “han” mente han ABB. Thorsens SIAN kollega Anna Bråten ropte høyt.. “Tryggere med Breivik enn med en muslim”

      Osv…. osv..

      Er det dette bloggeren er dypt fornærma, og rasende sint for, at han ikke får oss uvitende til å hylle han selv, og denne svært marginale gruppen SIAN’s følgere, som har “sett lyset” 😉

      1. Jeg har sett innlegget hans. Det er tydelig lettere å angripe meg enn å føre en saklig debatt.
        Om han ser på Paludan som en helt er jeg usikker på, men det er jo ingen hemmelighet at han sympatiserer med Sian og Paludan.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg