Nerden slår til igjen

Har du kofferten pakket, passet klart og billett til et SAS fly til uka? Fikk du nesten hjerteinfarkt når du våknet opp i dag til nyheten om at meklingsfristen var utsatt i tre døgn? Synes du dette blir litt vel spennende med tanke på din egen ferie?

Nettavisene og resten av media gjør alt de kan for å piske opp uroen, øke dramaet. De lever  av klikk de som alle oss andre. Jeg tenkte at jeg skulle komme med noen beroligende opplysninger.  Få pulsen ned til et mer normalt nivå.
Som mange av dere vet er jeg litt nerdete når det gjelder lønnsforhandlinger og tariffoppgjør.

I Norge er det nesten mer regelen enn unntaket at partene blir sittende hos riksmeklingsmannen ut over natta og neste dag. Det er det ikke i Sverige og Danmark.
SAS forhandlingene foregår i Sverige, hos den svenske riksmeklingsmannen.

Selv om vi i Norge har tradisjon for å sitte utover natta og neste dag er noe av den greia å slite hverandre ut. Jo trøttere partene blir, jo mer villige blir de til å inngå kompromiss.
Den effekten får man ikke når man utsetter fristen med tre døgn.
Partene sitter garantert ikke der hele tide i tre døgn, men får tid til søvn og hvile.

Jeg tror ikke Riksmeklingsmannen hadde kommet med et slikt forslag hvis de ikke hadde håp om å komme til en løsning. Hvis de ikke opplevde bevegelse hos partene er det ikke noen vits i å fortsette.

Sist men ikke minst. Ingen av partene er i grunnen tjent med streik.
SAS er i en presset økonomisk situasjon. Ved en streik kan de tape opp mot 100 millioner om dagen. Det er et tap SAS ikke har råd til.
Samtidig hva oppnår du ved å streike og stå hardt på kravene hvis arbeidsplassen din går konkurs og du står uten arbeid kort tid etter streiken?  De lønns- og arbeidsvilkårene du streiker deg til vil du ikke kunne forvente å ta med deg når du begynner å arbeide hos en ny arbeidsgiver. Da må du in på de lønns- og arbeidsvilkår som gjelder i det selskapet.
Hvor stor er streikeviljen ute hos medlemmene hvis konkurs og tap av arbeidsplass er konsekvensen?

Så pust med magen, fortsett ferieplanleggingen. Jeg tipper at flyene flyr på lørdag, søndag og i hele neste uke.

6 kommentarer
      1. Jeg skal heller ikke noe sted med fly, men håper Svigermor kommer seg til datteren sin i USA. Turen har vært utsatt i et par år pga pandemien. Når man er 84 har man kanskje ikke så mange år og utsette slike turer.

    1. Vi får krysse fingrene for at de blir enige og at flyene går.😊
      Godt med litt beroligende informasjon til de som skal ut og reise.👍🏻Jeg skal holde meg i ro jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg