Nes kirkeruiner

I dag tok jeg med meg Gamle Gubben Grå og hundene og dro på en aldri så liten tur..
Tidligere denne uka hadde jeg lest på en blogg et innlegg om Nes kirkeruiner, og jeg tenkte det måtte være et perfekt sted for en tur.
Historisk plass og flott sted for fotografering er liksom det perfekte sted for en tur for Gubben og meg.

Nes kirkeruin ligger på Vormsund.
Det opprinnelige kirkebygget er fra 1100 tallet, men kirken er bygd på flere ganger siden den gang.
Kirken ble satt i brann under krigen mot Sverige i 1567, men ble gjenreist.
Den opprinnelige kirken var en langkirke, men ble påbygd til en korskirke i 1687.
Kirken brant etter et lynnedslag i 1854, og har etter det ikke blitt gjenreist.  I stedet bygde de en ny kirke annet sted.

Det blir visstnok holdt både gudstjenester, konserter og bryllup i kirkeruinen.
Det må være et helt fantastisk sted å ha bryllupet sitt. nesten så jeg skulle ønske meg at jeg kunne gifte meg med Gamle gubben grå en gang til.

Det er noen eldre gravstøtter og jernkors på kirkegården.
Interessant å gå rundt og tyde innskripsjonene på gravene.  Noen var lettere å lese enn andre.

Denne gravsteinen ved det som vel må ha vert hovedinngangen til kirken var gravstøtten til minne om en prest som hadde virket i 30 år i kirken og hans hustru.  Minneordene om presten sto på den ene siden av steinen og hustruen på den andre siden av steinen.

For de som i likhet med meg er glad i å fotografere, er kirkeruinen vel verdt et besøk.
Det går en bomvei inn til ruinene, men bommen er oppe frem til klokka 22.00 på vinterenog23om sommeren. Så i praksis er den lett tilgjengelig.    Å gå veien inn er også en flott tur, grusvei i vakkert landskap, og ikke veldig langt.  Vi kjørte inn, men gikk en tur med hundene utover veien før vi dro hjem.

6 kommentarer
    1. Jøss, så flott. Takk for omvisningen.
      Det var mer bevart her enn Margaretakirken i Maridalen, Oslo. Der har jeg vært.

      1. Har kjørt forbi Margaretakirken i Maridalen. Vi har snakket om å ta en tur dit og, men Nes kirkeruiner var veldig mye mer bevart

    2. Det var flott da, fikk lyst å gifte meg selv 😀 Stilig inni der med åpent “tak” og likevel benker og alter etc. Fint med sånne turer ut og titte litt. Jeg elsker gamle bygg egentlig 🙂 Mye historie 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg