Nesa mi

Jeg har seriøst verdens styggeste nese!
Har alltid hatt komplekser for den. Verst selvsagt da jeg var ung. Nå tenker jeg ikke så ofte over det.
Men nesa mi er og har alltid vært stygg.  Brei og litt stor, også mangler det liksom litt brusk opp på neseryggen, mot nesebeinet.
Det er ikke tull!!!
“Hekse-nese” sa han nye gutten i sjette klasse da jeg var 10.
“Du mangler nesebein” sa optikerlæreren det året jeg gikk på grunnkurs optikk. “Umulig å tilpasse briller pent på deg” la han til.
Så der har du grunnen til hvorfor jeg myser meg gjennom livet og ikke for lengst har briller.

Jeg var hos en øre-nese-halslege en gang som barn og. Sendt dit av skolelege og logoped. De mente jeg hadde en “nasal” stemme. Jeg husker at legen stakk pinner i nesa mi, og kom med noen gullkorn. Noe var galt, som min mor mente var tull. Jeg husker ikke hva.  Det har alltid vært så mye galt med meg, skikkelig feilvare.
Jeg var født skjeløyd og med hjertefeil. En tid trodde de jeg hadde klumpfot,  men det viste seg heldigvis bare å være ordentlig plattfot. Så fikk jeg en øyesykdom som de trodde skulle gjøre meg blind, men som heldigvis  ikke har gjort det ennå.
Så var det denne nasale stemmen, og det alt for korte tungebåndet som logoped og skolelege hang seg opp i. Senere var det skjev rygg, en sliten og vond rygg, to knekte albuer, et ødelagt kne før nå altså diabetes. (Tror jeg har fått med det meste…)

Men dette skulle handle om nesa mi.

For Sophie Elise skriver om nesa si, og er på toppen av bloggtopplista. Hun har operert nesa si – igjen. Tredje gangen hvis jeg forstår riktig. Sophie Elise hadde som meg komplekser for nesa si, og fikk operert den slik at det ble en søt, liten nese akkurat slik hun hadde drømt om. Den hadde bare en feil. Det var vanskelig å puste med den. Og siden det liksom er noe av vitsen med neser, at man skal puste med dem, så ønsket hun å rette på det. Forståelig nok. Men operasjonen ble ikke vellykket. Nesa ble stygg og skjev og tettere enn noen gang. Nå har h7n vørt i New York, svidd av noen hundretusen og fått tilbake den nesa hun hadde fått fra naturen av, sånn ca. Forhåpentligvis funker den også til å puste med.

Jeg har som sagt alltid hatt komplekser for nesa mi. Har riktignok ikke tenkt på det på noen år før neseinnlegget til Sophie Elise dukket opp. Men det er ikke Sophie Elise som har gitt meg komplekser. Det har jeg klart helt selv. (Med litt hjelp fra han gutten i 6. klasse.) Jeg har heldigvis aldri fiksa på den.

Jeg vokste opp i en annen tid. Man la seg ikke under kniven for å fikse på alt man i tenårene ikke var fornøyd med. Man lærte seg å akseptere seg selv med de gode og mindre gode sidene man hadde. Bruke sminke til å fremheve det man var mest fornøyd med, og dekke over det man var minst fornøyd med.

 

2 kommentarer
    1. Det er nok mest inni hodet ditt, ja, for den nesen er helt vanlig ordinær og ok, tenk. Samme er min, helt kjedelig ordinær, men jeg vil ha den som den er. Jeg har faktisk hatt neseoperasjon for å rette opp på skjev skillevegg pga vansker med å puste gjennom ene neseboret. Skyldes sannsynligvis en besvimelse i gymtime på barneskolen..jeg landet med trynet rett i golvet og blødde som en gris etterpå. I voksen alder ble det bare flere og flere problemer med tett nese,søvnproblemer,bihulebetennelser, hodepine daglig, etc. En operasjon dekket av norsk helsevesen, etter noen år i kø da ( jeg er tålmodig), og takk for det. Slutt på alle bihulebetennelsene og hodepinen, jeg ble født på ny 😁. Men det var faktisk så ille jæv*** den første tiden etter inngrepet at jeg ikke begriper at noen gjør det frivillig for å fikse utseendet på nesen… Snakker om å plage seg selv unødig.

      1. Når jeg ser på bildene av nesa med en 52 år gammel kjerringa øyne, ser nesa helt ok ut. Resten av trynet derimot….
        Å operere skjeve neseskillevegger for å få tilbake pusten og bli kvitt bihuleproblrmatik er jo god grunn til å operere på snyteskaftet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg