Neste punkt på lista…

Neste punkt på lista var å fikse adventsstaken.  Gamle Gubben Grå kom hjem med fire lilla sånne batterilys her om dagen, og kunngjorde at nå hadde jeg lys til adventsstaken. Han er ikke like glad i stearinlys som meg, men har forstått mitt behov for lys.

Jeg sa ikke noe. For det første tror jeg litt av greia med adventsstaken er at det første lyset etterhvert blir kortere enn nummer to, som er kortere enn nummer tre, som igjen er kortere enn nummer fire. Sånne batteriets pleier å vare “evig”.

For det andre har vi ikke hatt noen adventsstake på noen år. Jeg har hatt fire kubbelys på et stort lilla fat sammen med en haug med julekuler. Jeg har i grunn aldri vært helt fornøyd med det opplegget. Ikke minst fordi det fatet ikke er så flatt i bunnen at alle fire lysene kan stå rett. Den adventsstaken vi en gang hadde tror jeg at jeg har levert til ett eller annet loppemarked eller Fretex.

Men siden Gamle Gubben Grå nå hadde investert i lilla lys burde jeg jo ha adventsstake.

Først lette jeg gjennom alle skapene i de tre seksjonene i stua. Har jeg adventsstaken fremdeles er det der den er. Jeg fant den ikke. Nei, det var nok som jeg mente å huske. Den hadde jeg gitt bort.

Gamle Gubben Grå sto akkurat på farten til å dra til byen så jeg ble med han. På Nille fant jeg adventsstake til halv pris. Fornøyd gikk jeg for å se om Gubben var ferdig med sine ærend.

Så kom jeg til å huske på at jeg trengte en frisørtime, og gikk innom frisøren for å bestille en time til uka. Optimistisk som jeg er spurte jeg jo og om de kanskje hadde en time i dag. Hadde jo vært kjekt å være nyklipt når jeg begynner i ny jobb på mandag. Har jo lyst til å vise meg fra min beste side. Jeg var heldig. Hvis jeg turde ta sjansen på en lærling kunne jeg bli klippet med en gang.

Etter frisørtimen ble det selvsagt kaffe-latte og tur på kafé. Hører liksom lørdagen til.

Siden jeg var blitt så fin på håret kom jeg til å tenke på at det hadde vært kjekt med noen nye klær til den første arbeidsdagen. Joda jeg har vel klær hjemme, men.

Vel bukser har jeg nok av, men jeg kjøpte en ny bluse og en strikkejakke. Jeg fryser jo støtt, og jeg er usikker på om Gamle Gubben Grå har vasket noen av strikkejakkene mine. Jeg forsøkte å spørre (etter at jeg hadde handlet) Men han mumlet bare noe uforståelig om at det kunne jeg vel klare selv. Min kommentar til det var at “Hva har jeg da en mann for?” Han svarte klokelig ikke på det.

Vel, det ble adventsstake med lilla lys slik Gamle Gubben Grå ville.  Og ja det ble bra, selv med batterilys. Nå er klokka godt over 16.  Det siste jeg skal gjøre før jeg tar lørdagskvelden er å lage middag. Medisterkaker med hjemmelaget potetmos. Tipper mannfolka her blir fornøyd. Nå har det vært pastasalat til middag to dager på rad.

 

6 kommentarer
    1. Herlig, klart du måtte fixe deg – ny jobb er høydare! 🙂
      Høres ut som dere kom i mål med lys og stake og middag! Fin lørdag det….

    2. Jammen har du fått utrettet litt av hvert idag.
      Gir god selvfølelse å stille nyfrisert og med ny habitt på første jobbdag.
      God lørdags kveld videre.

    3. Så fint at du fikk klippe deg og kjøpt noe nytt.
      Selv om jeg liker levende lys, men jeg blir svimmel av lukten. Så her går det på lys med batteri. Lykke til med ny arbeid i morgen:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg